מכשיר שמיעה לילדים

תוכן עניינים

התאמת מכשיר שמיעה לילדים הוא אתגר מורכב ביותר, הדורש מכשיר שיעבוד בצורה טובה בסביבת החיים הדינאמית של הילדים. בניגוד למבוגרים, ילדים חשופים לסביבה רועשת יותר בה קיים רעש בתדרים שונים ובעוצמות משתנות.

לדוגמא, על מכשיר שמיעה לילדים להתייחס בצורה שונה אל רעשי הטלוויזיה החזקים לצד קולות ההורים השקטים יותר, ולעשות זאת בצורה טובה מבלי להגביר אף קול יתר על המידה וליצור פגיעה עתידית במערכת השמיעה. בנוסף, רצוי מאוד שהמכשיר יהיה קל לתפעול ולא בולט, על מנת להקל על חייהם של הילדים המשתמשים במכשיר.

סוגים של מכשיר שמיעה לילדים

קיימים 4 סוגים של מכשירי שמיעה, הכוללים מכשיר מוסתר שנקרא CIC (Completely in the canal), מכשיר חצי מוסתר בשם ITC (In the canal), מכשיר הבולט בתוך האוזן הנקרא ITE (In the ear) ומכשיר הממוקם מאחורי האוזן ונקרא BTE (Behind the ear).

לכל מכשיר שמיעה יתרונות וחסרונות אחרים, ובזמן בחירת מכשיר שמיעה יש לשקול היטב את היתרונות והחסרונות של כל מכשיר ואת מידת התאמתם לצרכי הילד.

CIC

זהו מכשיר שמיעה קטן המוסתר באופן מוחלט בתוך תעלת השמיעה. מכשיר זה מיועד לילדים הסובלים מירידה קלה או בינונית לשמיעה, ובעלי תעלת אוזן רחבה מספיק המאפשרת את הכנסת המכשיר. היתרון הגדול ביותר של המכשיר הוא הסתרתו המלאה בתוך תעלת האוזן – דבר שעוזר מאוד לילדים לשפר את הדימוי העצמי ככבדי שמיעה. כמו כן, הצליל הנקלט על ידי המכשיר דומה מאוד לצליל המקורי, והתגובות בקשר למכשיר מצוינות.מכשיר שמיעה לילדים ופעוטות

מצד שני, מדובר במכשיר שלא מומלץ לילדים קטנים, מכיוון  שתעלת האוזן גדלה ובסופו של דבר יש להחליפו בתדירות גבוהה. כמו כן, המכשיר אינו מתאים לכל רמות כבדות השמיעה, ופועל באופן מיטבי אצל מטופלים בעלי ירידת שמיעה קלה.

בנוסף, מכיוון שהמכשיר פנימי, קשה מאוד לשלוט בו ולכוון אותו בצורה טובה, ולא קיים מכשיר לשינוי העוצמה בדומה למכשירי שמיעה נוספים. כמו כן, הסוללות קטנות מאוד, השליטה במכשיר קשה, ומטופלים רבים מתלוננים על Feedback שנוצר במהלך השימוש במכשיר.

ITC

זהו מכשיר גדול יותר, אשר בולט מעט החוצה. בדומה למכשיר CIC, גם במכשיר זה איכות השמע המופקת טובה מאוד והתדרים קרובים מאוד למצב הטבעי. מבחינת חסרונות, גם מכשיר ה-ITC  "סובל" מאותם חסרונות כמו ה-CIC, וביניהם קושי בשליטה, בעיית Feedback  וסוללות קטנות. כמו כן, גם מכשיר זה לא מומלץ לילדים קטנים בגלל השינויים בגודל תעלת האוזן במהלך ההתפתחות, ועדיף להשתמש בו אצל מתבגרים.

ITE

מכשיר שמיעה לילדים הממוקם כולו בתוך האוזן, ומתאים לרמות שונות של ירידה בשמיעה. בניגוד למכשירים הקטנים יותר, מכשיר זה נוח יותר לתפעול ומאפשר מעבר למצבים שונים כמו מצב T. למרות מיקומו החיצוני, מכשיר זה אינו בולט ומאפשר את כיוון העצמה במקרה הצורך. בדומה למכשירים הקודמים, גם מכשיר ITE אינו מיועד לילדים קטנים בגלל גדילת תעלת השמע. בנוסף, קיימת בעיית ה-Feedback אך בעצמה פחותה יותר מאשר במכשירים הקודמים.

BTE

זהו מכשיר שמיעה לילדים שרובו נמצא מאחורי האוזן, ונחשב למכשיר הנפוץ והפופולארי ביותר בעולם. מכשיר זה מתאים לטווחים שונים של ירידה בשמיעה ומאפשר שליטה קלה ונוחה בגלל מיקומו החיצוני.

בנוסף, יכולת ההגברה של המכשיר חיצונית והוא מתאים ביותר לשימוש אצל ילדים מכיוון שאינו מושפע מהשינויים בתעלת האוזן. החיסרון הבולט ביותר של מכשיר זה הוא העובדה שהוא בולט החוצה. מדובר בבעיה קשה מאוד כאשר מדובר בילדים, הסובלים מכך מאוד ונאלצים להתמודד עם המיתוג ככבדי שמיעה.מכשיר שמיעה לילדים

כמו כן, בגלל הבליטה החוצה, מכשיר זה עלול להיפגע בזמן משחק או להזדהם בצורה מהירה יותר. למרות זאת, מדובר במכשיר היעיל, המהימן והבטוח ביותר לשימוש בילדים, וזהו מכשיר נפוץ ביותר בארץ ובעולם.

עבור ילדים פרק ההסתגלות לאחר התקנה של מכשיר שמיעה לילדים עשוי להיות ארוך

נתחיל ונדבר על כך שכל דבר בחיים שלנו דורש הסתגלות למצב החדש הנתון. כאשר אנחנו רוכשים כלי רכב חדש – ייקח זמן להתרגל לנסיעה בכלי הרכב החדש, כשאנחנו עובדים דירה – לוקח לנו זמן להסתגל למרחב המחייה החדש שלנו, וכשאנחנו רוכשים משקפי ראייה חדשות – לוקח זמן מה עד שהראייה דרך אותם המשקפיים נעשית דבר שגרתי לגמרי. כך גם בדיוק כאשר מדובר על תקופה של הסתגלות לאחר שאנחנו מתקינים מכשיר שמיעה לילדים אצל אחד מהילדים שלנו. בהתחלה, מכשיר השמיעה אמור להרגיש זר ולא נוח, המיוחד כאשר מדובר על מכשיר שמיעה לילדים.

אולם, לאחר פרק זמן של כשבועיים לרוב, אנחנו מתרגלים לנוכחות של מכשיר השמיעה החדש בגוף שלנו, לומדים מה היא הדבר הנכונה ביותר להרכיב את מכשיר השמיעה על האוזניים שלנו, ויותר מהכל אננו לומדים להרגיל את הגוף שלנו לשמיעה מחדש דבר שלא פשוט לגוף שלנו בכלל, בעיקר לאחר שהתרגלנו לשמוע בצורה לקויה לאורך פרק זמן ממושך. כאשר מדובר על ילדים, אזי שילדים לרוב מסתגלים לשינויים יותר מהר מהדרך שבה אנשים מבוגרים מסתגלים לשינויים.

איך נשמור על מכשיר השמיעה של הילד שלנו?

ילדים נוטים להרוס דברים הרבה יותר מהר ממבוגרים. נסו לחשוב על הצורה שבה הילדים שלנו שומרים על הטלפון הסלולארי שלהם – ועתה השוו את זה לצורה שבה הם ישמרו על מכשיר שמיעה לילדים. כדי לשמור על מכשיר השמיעה תקין ובעל ביצועים טובים לאורך זמן – הקפידו על הדברים הבאים. ראשית, דאגו לנקות את המכשיר כל פרק זמן קצר, ובאמצעות מטלית יבשה. בנוסף, הוציאו את הסוללה של המכשיר בכל הלילה – דבר שאמור לסייע למכשיר לשמור על חיי סוללה ארוכים ככל הניתן.

לסיכום, אם הילד או הילדה שלכם זקוק למכשיר שמיעה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל ולהתאים עבורו או עבורה את המכשיר שיתאים לו או לה באופן האופטימלי. מטרתו של מכשיר השמיעה הוא לשפר את איכות השמיעה של הילד ולאפשר לו לשמוע טוב יותר ממה שהוא שומע ללא המכשיר

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה