הקשר בין משככי כאבים לאובדן שמיעה

תוכן עניינים

משככי כאבים הם תרופה נפוצה מאוד ומשמשת את כולנו למטרות רבות: הקלה על כאבי ראש וכאבי מחזור, שיכוך כאבי שרירים והורדת חום. משככי הכאבים המוכרים ביותר הם אספירין, אקמול ואיבופרופן (אדוויל או נורופן), וכמו כן קיימים משככי כאבים חזקים יותר אשר גם משמשים כנוגדי דלקת, כמו סלברוקוקס ואטופן (נקראים גם NSAIDs – Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs).תרופה

למשככי הכאבים תופעות לוואי שונות, כאשר המוכר ביותר הוא יצירת כיבי קיבה על ידי אספירין ואיבופרופן. תופעת לוואי נוספת של משככי הכאבים שאינה מוכרת לציבור הרחב היא פגיעה בשמיעה, ולפי מחקרים שונים ניתן לראות בבירור ששימוש עודף באספירין, אקמול, איבופרופן או NSAIDs עלול לפגוע באופן משמעותי ביכולת השמיעה ואף להוביל לחירשות.

הסכנה לאוזן בשימוש נרחב במשככי כאבים

על פי מחקר שנערך בשנת 2010 ופורסם בכתב העת היוקרתי The American Journal of Medicine הוכח ששימוש ממושך בתרופות לשיכוך כאבים גורם לפגיעה חמורה בשמיעה, בעיקר אצל אנשים צעירים. וכך, בעיות שמיעה שנפוצות בעיקר אצל אנשים מבוגרים, יכולות גם להופיע אצל אנשים צעירים לאחר שימוש ממושך במשככי כאבים מסוגים שונים.

האפקט האוטוטוקסי (רעילות לאוזן) של אספירין במינון גבוה ידוע כבר במשך שנים רבות. בנוסף לכך, אספירין הוא גורם משמעותי לכיבי קיבה ולבעיות נוספות, ולכן בשנים האחרונות מופחת השימוש באספירין למטרות שיכוך כאבים.

לפי המחקר האחרון, שימוש ממושך באספירין מעלה את הסיכון לפגיעה בשמיעה ב-33%, בעיקר אצל אנשים מתחת לגיל 60. לעומת זאת, אספירין במינון נמוך שניתן לדילול דם כמעט לכל אדם מבוגר לא גורם לתופעות לוואי משמעותיות ובטוח יחסית לשימוש.כדורים

איבופרופן ואקמול הם משככי הכאבים הנפוצים ביותר בשנים האחרונות, ואין כמעט ילד או מבוגר שלא השתמש במשככי כאבים ממשפחות אלה. בשימוש ממושך, נראה שגם תרופות בטוחות אלה עלולות להזיק לאוזן ולגרום להפרעות בשמיעה.

תרופות ממשפחת ה-NSAID שכוללות את האיבופרופן הנפוץ, מעלות את הסיכון לפגיעה בשמיעה ב-61% אצל אנשים מתחת לגיל 50, 32% אצל אנשים בגילאים 50-59 ו-16% אצל אנשים מעל גיל 60.

מבחינת אקמול, התמונה דומה, וקיים גם כן סיכון מוגבר להיארעות פגיעה בשמיעה לאחר שימוש ממושך. במילים אחרות, שימוש על בסיס קבוע במשככי כאבים גורם לפגיעה בשמיעה, ולכן צריך לקחת בחשבון את הנושא הזה כאשר מתחילים שימוש ממושך בתרופות כאלה.

מי נמצא בסיכון להיפגע ממשככי כאבים?

באופן כללי, אנשים הלוקחים משככי כאבים בצורה שאינה קבועה אינם חשופים לפגיעות ארוכות טווח כמו בעיה בשמיעה. לדוגמא, נשים המשתמשות באדוויל בזמן המחזור או ילדים שמשתמשים באקמול להורדת חום אינם חשופים יותר מדי לתופעות הלוואי השונות, ויכולים להמשיך להשתמש במשככי הכאבים ללא חשש.שואלת

לעומת זאת, אנשים המשתמשים במשככי כאבים על בסיס קבוע, עלולים בהחלט לסבול מפגיעה בשמיעה ובתופעות לוואי אחרות. מדובר על אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו דלקת פרקים ראומטית או שחיקת סחוס (נדיר אצל צעירים) או במקרים בהם קיים כאב כרוני שאינו פוסק. במקרים אלה, הסיכון להתפתחות תופעות לוואי שונות וביניהן פגיעה בשמיעה גדול מאוד, וחשוב לקחת זאת בחשבון.

איך ניתן להימנע מפגיעה בשמיעה?

אנשים הנוטלים משככי כאבים בצורה כרונית נאלצים להתמודד עם ההשלכות ארוכות הטווח של הטיפול כמו פגיעה בשמיעה. במקרים אלו, כדאי להתייעץ עם רופא מומחה לגבי מעקב הכולל בדיקות שמיעה תקופתיות.

כמו כן, חשוב להיות עירניים ובמקרים שמרגישים שינוי בשמיעה, כדאי להגיע מהר לבדיקה לשם אבחנה. במקרים שאכן אובחנה ירידה בשמיעה כדאי לשקול את החלפת התרופה, שכן תגובת הגוף שונה ביחס לתרופות מסוגים שונים, וייתכן ששינוי בתרופה יעצור את התדרדרות מצב השמיעה.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה