בדיקת שמיעה לתינוקות

תוכן עניינים

האוזניים מהוות את איבר החישה ושבתוכו קיימת מערכת לשמירה על איזון ושווי משקל. תהליך השמיעה מתפתח כבר בתקופה העוברית שלנו והוא תהליך מורכב, מכיוון שהאוזן מחולקת לשלושה חלקים ולכל חלק יש תפקיד בהעברת גלי הקול וניתוחם לצלילים האהובים או השנואים עלינו.

בדיקת שמיעה לתינוקות

האוזן מורכבת מאוזן חיצונית, אוזן תיכונה ואוזן פנימית. גלי הקול החיצוניים עוברים מהאפרכסת המצויה באוזן החיצונית אל עור התוף הנמצא באוזן התיכונה ומשם ממשיכים גלי הקול לעצמות קטנות מאוד הנמצאות באוזן הפנימית.

חשיבות בדיקת שמיעה לתינוקות

מחקרים מהעבר הוכיחו כי תינוק יכול לשמוע כבר מהחודשיים האחרונים להריון ויכולת השמיעה שלו טובה כמו של מבוגר לאחר הלידה. בדיקת שמיעה לתינוקות הינן חשובות מאד ובעלות חשיבות עליונה בעיקר בשבועות הראשוניים לחיי התינוק.

בכדי שיוכל התינוק להתפתח בצורה תקינה, בדיקת שמיעה לתינוקות צריכה להיות תקינה. השמיעה בגילאים כל כך צעירים חיונית על מנת שהתינוק ילמד שפה, דיבור וכמו כן, היא מהותית וחשובה להתפתחות הרגשית והחברתית של התינוק בעתיד.בדיקת שמיעה לתינוקות וילדים

תחילה, התינוק רק מחקה קולות וצלילים אותן הוא שומע מהסביבה החיצונית, אך ככל שהוא גדל הוא לומד לחבר את הקול או הצליל לאדם (אמא, אבא, סבתא), מוזיקה, רעשים חיצונים (כלב, חתול, אוטו, אופנוע וכדומה).

תינוקות הסובלים מהפרעות במערכת השמיעה עלולים לסבול תחילה משיבוש בשפה, דיבור ובתקשורת הבין אישית עם הסביבה הקרובה ולאחר מכן עם סביבתם החיצונית.  בשל כך, גילוי מוקדם של ליקויי שמיעה או חירשות הינו מהותי ומשמעותי להתפתחות הפיזיולוגית, חברתית ורגשית התקינה של התינוק.

גורמי סיכון ללקות שמיעה

גורמי הסיכון להתפתחות הפרעות במערכת השמיעה כוללים: תורשה (מחלות כמו אוטוסקלרוזיס, אקוסטיק נוירומה), ליקויים מולדים אשר נוצרו בתקופה העוברית וגרמו לליקוים במבנה האנטומי של האוזן, ריבוי דלקות אוזניים, הפרעות נרכשות, לרוב עקב זיהומים בהן לקתה האם בזמן ההיריון (לדוגמא: זיהומים מCMV, אדמת ועוד), ציון אפגר נמוך מאוד (לרוב נמוך מ-4), משקל לידה נמוך מאוד (פחות מקילו וחצי), ניוון עצמות השמע המצויות באוזן הפנימית, גידולים סרטניים או שפירים (אקוסטיק נוירומה) והפרעות עצביות.

בדיקת שמיעה לתינוקות לגילוי ליקויי שמיעה

לאחר שהתינוק נולד, מתבצעות במהלך השנים הראשונות לחייו בדיקות מעקב מרובות, על מנת לבחון התפתחות פיזיולוגית, רגשית וקוגניטיבית. כחלק מבדיקות מעקב התפתחותיות אלו, מתבצעות גם בדיקות מעקב שמיעה, שנועדו לשלול ליקוי שמיעה אצל התינוק.

מועדים לבדיקות שמיעה אצל תינוקות:

  • הבדיקה הראשונה הנעשית בבית חולים לאחר הולדת התינוק הינה בדיקה התנהגותית, הבודקת את תגובת התינוק לרעש חזק ופתאומי. בדיקה זו נקראת בדיקת BOA. כאשר מערכת השמיעה התפתחה בצורה תקינה, התינוק אמור להגיב בבהלה, לבכות, למצמץ או להניף את ידיו ורגליו. בדיקה נוספת הנעשית בבית חולים הינה בדיקת AOE, שמטרתה לבדוק את יכולת סינון השמיעה אצל התינוק.
  • בגיל 6 שבועות, נערכת בדיקה נוספת, על מנת לבחון שוב את תגובת התינוק לרעשים פתאומיים.בדיקת שמיעה לתינוקות ופעוטות
  • בגיל 3 חודשים, מתבצעת בדיקת שמיעה לתינוקות בטיפת חלב, שמטרתה לבדוק את תגובת התינוק לצלילים מרוחקים והאם הוא מצליח להזיז את ראשו לכיוון הצליל שנשמע.
  • בין הגילאים 7-9 חודשיים, נערכת בדיקת שמיעה לתינוקות בטיפת חלב, שמטרתה העיקרית לאתר הפרעות במערכת השמיעה. בדיקה זו נעשית על ידי שימוש בכלים שונים בעלי צלילים מתאימים ומודדים ליכולת השמיעה הרצויות של תינוק בגיל זה.
  • בין הגילאים שנה לשלוש, מתבצעות  בדיקות שמיעה לילדים ובדיקות שונות הבוחנות התפתחות שפה, דיבור, הבנה ותקשורת.

ראו גם:

הידרדרות השמיעה בהריון – גורמים וטיפול>>>

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה