התאמת מכשיר שמיעה

תוכן עניינים

התאמת מכשיר שמיעה למטופלבעיות שמיעה הן דבר נפוץ- הנתונים מראים כי לקות השמיעה עולה עם הגיל (כ10% מן האוכלוסייה סובלים מבעיות שמיעה, לעומת 50% מאוכלוסיית הקשישים אשר מעל גיל 75). תהליך האבחון לבעיה זו אינו מסובך, אלא זריז יחסית ולכן דורש התאמת מכשיר שמיעה לפי המטופל.

בקרב צעירים הפתרון הטיפולי לבעיות השמיעה חייב להיות מיידי בכדי להחזירם מהר ככל שניתן למעגל העבודה, הלימודים והחיים החברתיים. עבור אוכלוסיית הקשישים התהליך הטיפולי יכול להיות שונה ולהתארך יותר זמן.

התאמת מכשיר שמיעה – מכשיר אחד או שני מכשירים לכל אוזן?

 

שמיעה טבעית נמצאת במיטבה כאשר שתי האוזניים פעילות וקולטות את רחשי הסביבה. המוח מקטלג את החומר המגיע אליו ומבחין בין רעשי הרקע לבין הקולות החשובים. כאשר אדם משתמש בשתי אוזניו, סיכוייו לשמוע את הקולות הנכונים גבוה יותר, על כן מומלץ להשתמש במכשירי שמיעה המיועדים לשתי האוזניים.התאמת של מכשיר שמיעה

שימוש בשני מכשירי שמיעה מייעל את היכולת לקלוט דיבורים בתוך קבוצה, לצמצם את רעשי הרקע, לזהות באופן יעיל יותר מהיכן מגיעים הקולות ועימם עולה הסיכוי להבין את הנאמר באופן ברור. בנוסף לכך, מחקרים רבים מראים כי שימוש במכשיר שמיעה באוזן אחת מפחית משמעותית את יכולת השמיעה באוזן השנייה שאינה נמצאת בשימוש.

מצד שני, השימוש בשני מכשירי שמיעה עלול לגרום לסרבול- חייבים לכוון כל מכשיר בנפרד ולהתאימם לשינויי הסביבה. לדוגמא, כאשר נכנסים למקום הומה אדם ורועש חייבים להחליש את שני מכשירי השמיעה, לעומת זאת שיחה בטלפון מחייבת החלשה של המכשיר באוזן שאינה מקשיבה לטלפון בלבד.

אבחון בעיות שמיעה

אדם החש כי אינו שומע באותה רמה בה היה נוהג לשמוע הולך לבדיקה ראשונית אצל רופא המשפחה אשר מפנה אותו לרופא אף- אוזן- גרון. לאחר בדיקה זו שולח הרופא את המטופל לבדיקת שמיעה אצל קלינאי תקשורת מוסמך בכל אחד מן המכונים המורשים.

חשוב לבצע את הבדיקה אצל קלינאי תקשורת אשר עבר הסמכה נרחבת לבדיקת שמיעה עבור מכשירי שמיעה, בכדי שתתבצע בדיקה יסודית של כל הפרמטרים הדרושים להתאמת המכשיר. במידה ונמצאה ירידה בשמיעה, מתחילים את התהליך השיקומי- התאמת מכשיר שמיעה באופן הטוב ביותר עבור המטופל.

הליך התאמת מכשיר שמיעה

לאחר בדיקות שמיעה יתקיימו מספר בדיקות. הראשונה הינה אבחון של מבנה האוזניים והתעלות, השנייה הינה בדיקת הצורך השמיעתי היומיומי כגון: סוג העבודה וסוג הפעילות החברתית בהם משתמשים בשמיעה במהלך היום.

הבדיקה השלישית הינה היכולת המוטורית, כושר הראייה מקרוב והיכולת התקציבית לצורך התאמת סוג המכשיר והבדיקה הרביעית הינה שלב לקיחת המידות- את אוזני המטופל ימלא קלינאי התקשורת בחומר סילקוני מיוחד אשר יתקשה לאחר מספר דקות ויהווה את הבסיס לבניית המכשיר האישי. באופן כזה, כל מכשיר מותאם באופן אישי לכל מטופל על פי צרכיו האישיים ויכולותיו המוטוריים.

סוגי מכשירי שמיעה

כיום קיימים מגוון מכשירי שמיעה משוכללים המסוגלים בעזרת טכנולוגיה מתקדמת למקד את השמיעה של המטופל ולהביא לתוצאות יעילות יותר מבעבר. רוב מכשירי השמיעה פועלים בעזרת סוללות וקולטים תדרים בעזרת המיקרופונים, המגבר והרמקולים אשר מעבירים את המסר לאוזנו של המטופל.התאמת מכשיר שמיעה

מכשירי השמיעה הנפוצים ביותר נחלקים לשני סוגים: מכשירי שמיעה דיגיטאליים ומכשירי שמיעה אנלוגיים. ההבדל ביניהם משמעותי, מכיוון שמכשיר הפועל דיגיטאלית פועל בעזרת מחשב המעבד את החומר הווקאלי המגיע מן המיקרופונים, מדלל רעשים, מווסת את עוצמת הקול וכן ניתן לתכננו לפי צרכיו ואורח חייו של המטופל. לעומת זאת, המכשיר הפועל באופן אנלוגי למעשה רק מגביר את קולות הסביבה ללא סינון, דבר ההופך אותו לפחות מדויק וקשה להסתגלות.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה