ליקוי או אובדן שמיעה באוזן אחת

תוכן עניינים

ליקוי או אובדן שמיעה באוזן אחתליקוי שמיעה או אובדן שמיעה פתאומי באוזן אחת, תופעה המוכרת גם כחירשות פתאומית, מתרחשת לפתע או בהדרגה. תופעה זו מצריכה בירור רפואי, שכן דחייה או אי התייחסות בשל החשש כי מדובר בתופעה זמנית הנובעת מאלרגיה, דלקת בסינוסים או שעווה, יכולה לעכב את תהליך האבחנה ואת קבלת הטיפול בזמן.

ליקוי שמיעה מוביל לקשיי תקשורת, בעיות בהבנת הסביבה והתעלמות מרעשי רקע. התופעה מתוארת כחירשות חד צדדית, כירידה בשמיעה באוזן אחת, או מתבטאת כחוסר יכולת לשמוע מאוזן אחת. אובדן שמיעה פתאומי הוא מצב חירום רפואי המצריך טיפול מיידי. הטיפול משלב טיפול תרופתי, הליך כירורגי או באמצעות שימוש במכשירי שמיעה המקלים על המטופל ומסייעים למטופל לשוב לתפקוד תקין.

מהם גורמים אובדן שמיעה באוזן אחת?

הגורמים לאובדן השמיעה רבים ומגוונים ונגרמים בשל נזק הנגרם לפנים האוזן, הצטברות של שעווה, דלקת אוזניים או גידולים וקרע בעור התוף. הזדקנותשואלת וחשיפה ממושכת לרעשים עלולים לגרום להרס של תאי העצב הממוקמים בשבלול האוזן, תאים האחראיים על שליחת אותות ומסרים למוח. פגיעה בתאים אלה משבשת את תהליך שידור המסרים החשמליים ומובילה לליקוי שמיעה או אובדן שמיעה.

שעוות אוזניים היא חומר המופרש מבלוטות מיוחדות בתעלת האוזן במטרה לשמור ולהגן על העור בחלק הפנימי של האוזן. הצטברות שעוות אוזניים הינה סיבה שכיחה לירידה ביכולת השמיעה וגורמת לליקוי שמיעה. כמו כן, פגיעה במבנים האנטומיים בחלקי האוזן השונים כמו קרע בעור התוף, גורמת לשינויים פתאומיים בלחץ, זיהוי קולות ומשפיעה על השמיעה.

גורמים נוספים עשויים להיות מחלות זיהומיות, פציעה, מחלת אוטואימונית, שימוש בתרופות הפוגעות בתאי החישה באוזן הפנימית, כמו אנטיביוטיקה או משתנים ומחלות נוירולוגיות.

תסמינים לליקוי או אובדן שמיעה באוזן אחת

במקרים רבים, אובדן שמיעה באוזן אחת הוא תהליך הדרגתי המאובחן לאור הקושי לתקשר עם הסביבה והצורך להגביר את הקול. בשלבים מוקדמים חלה ירידה בשמיעה, וצלילים גבוהים קשים יותר לפיענוח. תסמינים נוספים הם הצורך לבקש מאנשים אחרים לחזור על עצמם והופעת צפצופים באוזן, שריקות או טינטון.

שיטות אבחון

רק ב- 10 עד 15 אחוזים מהאנשים הסובלים אובדן שמיעה באוזן אחת פתאומי ניתן לאתר את הגורם. חשוב לפנות לרופא במקרה של ליקוי שמיעה באוזניים. במהלך הבדיקה הרפואית רופא אף אוזן גרון בודק את האוזן והמבנים הסמוכים, האף והגרון. במהלך בדיקת שמיעה, יכולת התגובה לצלילים בגבהים שונים נמדדת כמו גם מרחק השמיעה.

לעיתים ידרש המטופל לעבור בדיקות מקיפות אחרות כמו בדיקות הדמיה או בדיקת דם.

מחלות אפשריות של תסמין זה

מחלות אפשרויות המלוות באובדן או ליקוי שמיעה הן נוירומה אקוסטית – גידול הפוגע בשמיעה, מחלת ברי ברי המתרחשת בעקבות מחסור בויטמין B1, דלקות אוזניים המתרחשת במבנים השונים המרכיבים את האוזן הפנימית והמלווה בנפיחות, מחלת מנייר הפוגעת באוזן התיכונה והגורמת לחירשות.ילדה

מחלות נוספות עשויות להיות נוירופיברומטוזיס מסוג 2, מחלה תורשתית המתאפיינת בגידולים סרטניים המופיעים בעצב השמיעה. עצב זה נושא מידע מהאוזן הפנימית אל המוח וכל פגיעה בו מלווה באובדן שמיעה. מחלת פאג'ט ותסמונת ריי הן מחלות אפשריות נוספות.

כיצד מטפלים ליקוי או אובדן שמיעה באוזן אחת?

הטיפול באובדן השמיעה תלוי בגורם המוביל לבעיה. בחלק מהמקרים, אובדן השמיעה יהיה בלתי הפיך. במקרה כזה, הרופא עשוי להמליץ על שימוש במכשיר שמיעה המשפר את יכולת השמיעה.

שיטות טיפול אחרות עשויות להיות ניתוח שמטרתו להסיר גידול או תיקון קרע בעור התוף. זיהומים מצריכים טיפול אנטיביוטי וסטרואידים ניטלים לצורך הקלת הדלקת והנפיחות המקומית. ניתן לטפל באובדן שמיעה שנגרם כתוצאה מהצטברות של שעווה על ידי הסרת השעווה.

אובדן שמיעה פתאומיכפי שנפרט במאמר שלפניכם, קיימים גורמים רבים שיכולים להוביל להיווצרות מצב זה. ברוב המקרים מדובר על אובדן שמיעה באוזן אחת בלבד כשליקוי דו צדדי ופתאומי נחשב לנדיר יחסית.

מה הם הגורמים לאובדן שמיעה פתאומי?

כפי שציינו קיימים גורמים רבים לאובדן שמיעה פתאומי. להלן חלק מהם על קצה המזלג:

  • ליקוי שמיעה שנובע כתוצאה מבעיית הולכה יכול להיות להתפתח כתוצאה מדלקת של האוזן החיצונית שגרמה להופעת בצקת, חדירה של גוף זר לאוזן, נקב בעור התוף, טרשת באוזן או דלקת נסיובית.
  • ליקוי תחושתי עצבי יכול להיגרם כתוצאה מגידול מוחי או מאירוע מוחי.
  • ישנן מחלות רבות שיכולות לגרום לאובדן שמיעה פתאומי כמו למשל מחלת מנייר, סיפליס, תסמונת צמיגות יתר, מחלת ליים, מחלות של כלילפי ההגדרה הרפואית העדכנית אובדן שמיעה פתאומי הוא ליקוי שמיעה שיכול להיות דו צדדי או חד צדדי שמתפתח במהירות תוך שלוש יממות לכל היותר.הדם באוזן, מחלות אוטואימוניות שיכולות להיות מחלות מערכתיות או מחלות שפוגעות בשמיעה בלבד וכן מחלות זיהומיות שנגרמות בעקבות זיהום נגיפי או חיידקי.
  • במקרים מסוימים אובדן השמיעה הוא תוצאה של חבלת ראש.
  • ישנן תרופות מסוימות שיכולות להשרות אובדן שמיעה פתאומי כמו תרופות אונקולוגיות מסוימות.

מה הם התסמינים של אובדן שמיעה פתאומי?

התסמין המרכזי שעליו מתלוננים החולים הוא תחושה של אטימות באוזן או תחושה של מלאות וגודש באוזן. בנוסף לכך, עלול להיווצר טינטון, מעין רעש שנשמע ללא כל גירוי חיצוני באוזן הפגועה שיכול להיות עוצמתי במיוחד.

במקרים מסוימים, עלולה להתרחש גם פגיעה בשיווי המשקל שתוביל לקשיי יציבה וסחרחורות. בחלק מהחולים הסחרחורות מלוות בבחילות והקאות ולפי מחקרים רבים שנערכו בתחום במידה ומופיעה סחרחורת, לרוב הפרוגנוזה ירודה יותר.

כיצד מאבחנים אובדן שמיעה פתאומי?

תהליך האבחון חשוב ביותר במקרה של אובדן שמיעה פתאומי כיוון שהטיפול בתופעה משתנה בהתאם לגורם. לפיכך, מעבר לכך שיש לאבחן כי אכן התקיים אובדן שמיעה פתאומי ישנה חשיבות עליונה לאבחן

את מקור האובדן ואת הגורמים לו.

שואלת

האבחון מתבסס על שילוב של הממצאים שעולים מהבדיקות הבאות:

  • אנמנזה – בדיקה מקיפה ויסודית של התסמינים מהם סובל החולה. כמו כן, יש לברר האם החולה סבל בעבר מתסמינים דומים או לא.
  • בדיקה גופנית – בדיקת אוטוסקופיה או אוטוסקופיה פנאומטית במקרה הצורך, מבחני וובר ורינה (בדיקה של השמיעה באמצעות קולן), בדיקות שמיעה מסוג טימפנומטריה ואודיומטריה ועוד. במקרים מסוימים בשלב זה הרופא ינקה את פקק שעוות האוזן שמהווה במקרים רבים את הגורם לבעיה.
  • בדיקות הדמיה – בדיקת MRI יכולה לזהות גורמים רבים שיכולים להוביל לאובדן שמיעה פתאומי כמו למשל טרשת נפוצה, תהליכים איסכמיים, דלקת של האוזן הפנימית, גידול ממאיר ועוד.

כיצד מטפלים באובדן שמיעה פתאומי?

רק לאחר סיום תהליך האבחון ניתן יהיה לבחור בטיפול המתאים ביותר למטופל בהתאם לגורם לליקוי השמיעה הפתאומי. עם זאת, במקרים רבים הגורם לא יתברר במהלך תהליך האבחון ובמקרים האלו קיים פרוטוקול אחיד עבור כל החולים.

שאלה

הטיפול המקובל במקרה של אובדן שמיעה פתאומי על רקע תחושתי עצבי הוא מתן של סטרואידים בעירוי לווריד, באופן פומי או ישירות לאוזן. היעילות המרבית מושגת במידה והטיפול ניתן תוך שבועיים מהיום בו הופיעו התסמינים.

יש לציין שבמקרים של ליקוי זה בין שלושים ושניים לשישים וחמישה אחוז מהחולים יחלימו באופן עצמוני ללא טיפול תוך שבועיים לכל היותר. במידה ונגרם נזק בלתי הפיך ליכולת השמיעה באוזן לרו

ב נהוג לטפל בליקוי באמצעות הרכבה של מכשיר שמיעה.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה