מכשירי שמיעה מומלצים

תוכן עניינים

מכשירי שמיעה מומלציםאיך בוחרים מכשירי שמיעה מומלצים? קיימים סוגים שונים של מכשירי שמיעה המתאימים לדרגות לקות שמיעה שונות ולמצבים שונים. יש לקחת בחשבון שההבדלים ברמות השונות של מכשירי השמיעה יבואו לידי ביטוי גם במחירים. על מכשירי שמיעה מומלצים נרחיב במאמר הבא. 

מכשירי שמיעה מומלצים- מהם מכשירי שמיעה?

מכשירי שמיעה הם מכשירים שמטרתם לשפר את יכולת השמיעה של אנשים שסובלים מפגיעה שמיעתית. מכשירי שמיעה פועלים על ידי מספר רכיבים אלקטרוניים. קודם כל במכשירי שמיעה קיים מיקרופון קטן. תפקידו של המיקרופון הוא לקלוט את הצלילים בסביבה. בנוסף מכשירי שמיעה כוללים מגבר שמיועד להגביר את עוצמת הצליליים הנקלטים על ידי המיקרופון. מלבד למגבר מכשירי שמיעה כוללים רמקול שתפקידו לשלוח את הצלילים המוגברים לאוזן. בנוסף מכשירי השמיעה כוללים סוללה שמספקת אנרגיה לרכיבים האלקטרוניים במכשיר. קיימים סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים הפועלים בטכנולוגיות שונות. 

מכשירי שמיעה מומלצים- כיצד נבחר?

קיימים סוגי מכשירי שמיעה שונים, ברמות שונות המתאימים למצבים שונים. בדרך כלל מטופלים בעלי אורח חיים פעיל שמבלים שעות רבות מחוץ לבית ונפגשים עם אנשים רבים יבחרו במכשיר שמיעה מתקדם שמאפשר להם להתנהל במקומות רועשים והומי אדם. לעומת זאת מטופלים שמבלים את רוב שעות היום במקומות שקטים יוכלו להסתפק במכשירי שמיעה בסיסיים. הבחירה במכשיר השמיעה תתבצע על ידי התאמה ועל ידי העדפה אישית ותקציב של המטופל. 

מכשירי שמיעה מומלצים- איך הלקוח יידע שזה מומלץ?

על מנת לדעת אם בחרנו במכשירי שמיעה מומלצים שיהיו לנו נוחים וישמשו אותנו כהלכה יש לקחת בחשבון שני דברים- 

  • קלינאי תקשורת או האודיולוג שביצעו את בדיקת ההתאמה- מדובר באנשי מקצוע מנוסים שיודעים להמליץ ללקוח מה מתאים לו ואילו מכשירי שמיעה מומלצים עבורו- הן מבחינת רמת ירידת השמיעה, סוג לקות השמיעה והן מבחינת אורח חייו של הלקוח. 
  • הלקוח עצמו- לפני הרכישה הלקוח יוכל להתנסות במכשירי השמיעה השונים ולבחור את הנוח לו ביותר. כמו כן בדרך כלל לאחר הרכישה הלקוח יקבל את מכשיר השמיעה לתקופת ניסיון בה יבדוק שהמכשיר אכן משמש אותו בהתאם. 

מכשירי שמיעה מומלצים- התאמה 

הצורך במכשירי שמיעה יכול לנבוע מסיבות שונות. כל לקות שמיעה מסווגת בהתאם לדרגת חומרה אחרת. כאשר מבצעים בדיקת שמיעה ידרגו לנו את לקות השמיעה בהתאם למידת השמיעה של המטופל. לכל לקות שמיעה יש לבצע התאמה למכשיר שמיעה מתאים. 

על מנת להתאים את מכשיר השמיעה יש לבצע בדיקה אצל רופא אף אוזן גרון ובדיקת שמיעה עדכנית. כמו כן יש לקחת בחשבון מספר גורמים-

  • רמת הירידה בשמיעה
  • קשיים הנלווים לירידה בשמיעה 
  • תפקוד מוטורי ומצב ראייה 
  • מצב רפואי של האוזן 
  • אורח החיים והצרכים התקשורתיים של המטופל 

מכשירי שמיעה מומלצים- סוגים

קיימים סוגים שונים של מכשירי שמיעה-

  • מכשירי שמיעה בסיסיים

מכשירי שמיעה בסיסיים הם מכשירי השמיעה הפשוטים ביותר. ניתן לקבל מימון מלא על ידי קופות החולים עבור מכשירי שמיעה בסיסיים או לשלב השתתפות עצמית נמוכה. יש לשים לב שעובדים עם מכוני שמיעה שיש להם הסדרים עם קופות החולים במידה שרוצים להנות מההטבה. מכשירי שמיעה בסיסיים מעניקים מענה בסיסי ולא מתאימים למצבי האזנה קשים. 

  • מכשירי שמיעה איכותיים

מכשירי שמיעה איכותיים הם בעלי קפיצת מדרגה טכנולוגית. מכשירי שמיעה איכותיים מוגנים מפני לחות, מאפשרים להתחבר לאביזרים אלחוטיים כולל אייפון ומכשירי אנדרואיד של היצרניות המובילות. כמו כן מכשירי שמיעה איכותיים מתאימים לילדים ומאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים. על ידי מכשירי שמיעה איכותיים ניתן להתנהל במקומות רועשים יחסית כמו ארוחות משפחתיות, האזנה למוסיקה, נסיעה ברכב, צפייה בטלוויזיה, פעילות בחוץ וכדומה. 

  • מכשירי שמיעה מתקדמים

מכשירי שמיעה מתקדמים הם בעלי עלייה נוספת בסולם הטכנולוגיות. מכשירי שמיעה מתקדמים מוגנים מפני לחות ומאפשירם חיבור לאביזרים אלחוטיים שונים, מתאימים לילדים ומאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים. מכשירי שמיעה מתקדמים מאפשרים להתנהל במקומות רועשים אף יותר כמו ארוחות משפחתיות, ארוחות במסעדות, האזנה למוסיקה, צפייה בטלוויזיה, פגישות רבות משתתפים, פגישות פרטניות, פעילות בחוץ, נסיעה ברכב וכדומה.  

  • מכשירי שמיעה פרמיום או עילית

מכשירי שמיעה פרמיום או עילית הם המכשירים הטובים ביותר שמאפשרים יכולת התמודדות אוטומטית ומהירה במגוון רחב של סיטואציות שמיעתיות ותקשורתיות. מכשירי שמיעה פרמיום או עלית מוגנים מפני לחות, מאפשרים להתחבר לאביזרים אלחוטיים, מאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים ומתאימים לילדים. מכשירי שמיעה פרמיום או עלית מתאימים למצבים שמיעתיים מורכבים כמו ארוחות משפחתיות, ישיבה בבית קפה או מסעדה, מקומות הומי אדם וכן מקומות שקטים, מאפשרים האזנה למוסיקה, צפייה בטלוויזיה, יעילים בפגישות רבות משתתפים, פגישות אחד על אחד, פעילות בחוץ, נסיעה ברכב.  

  • מכשירי שמיעה קטנים

כשירי שמיעה קטנים הם מכשירים איכותיים ויעילים במיוחד שמאפשרים להנות ממכשיר קטן ונסתר.  ההבדל בין מכשירי שמיעה קטנים לגדולים בא לידי ביטוי בחזות הוויזואלית. מכשירי השמיעה הגדולים בדרך כלל ימוקמו מחוץ לאפרכסת האוזן ויהיו חשופים לעיני כל מי שיתבונן. לעומת זאת, מכשירי שמיעה קטנים הם מכשירים המותקנים במרכז האוזן או בתוך תעלת האוזן ולכם קשה לראות אותם בעין. 

מכשירי שמיעה מומלצים- כמה זה עולה?

קשה לענות באופן חד משמעי מה המחיר של מכשירי שמיעה מאחר שטווח המחירים הוא רחב ותלוי בגורמים שונים.

  • המחיר למכשירי שמיעה בסיסיים ינוע בין 1,000 ל-3,000 שקלים למכשיר שמיעה. במקרים רבים ניתן לקבל מכשירי שמיעה בסיסיים בהשתתפות עצמית נמוכה או ללא השתתפות עצמית כלל. 
  • המחיר למכשירי שמיעה ינוע בין 5,000 ל-6,000 שקלים למכשיר שמיעה. מכשירים אלה בדרך כלל יצריכו השתתפות עצמית של 3,500 שקלים ויותר. 
  • המחיר למכשירי שמיעה מתקדמים ינוע בין 7,000 ל-8,000 שקלים למכשיר שמיעה. מכשירים אלה בדרך כלל יצריכו השתתפות עצמית של 5,500 שקלים ויותר. 
  • המחיר למכשירי שמיעה פרמיום או עילית ינוע בין 9,000 ל-11,000 שקלים למכשיר שמיעה. מכשירים אלה בדרך כלל יצריכו השתתפות עצמית של 7,500 שקלים ויותר. 

מכשיר שמיעה מומלץקיימים סוגים שונים של מכשירי שמיעה, אז כיצד נדע מהו מכשיר שמיעה מומלץ? במאמר הבא נרחיב על מכשיר שמיעה, על הסוגים השונים של מכשירי שמיעה ועל ההתאמה בין מכשיר שמיעה לבין המטופל. 

 

מכשיר שמיעה מומלץ- מה זה?

מכשיר שמיעה הוא מכשיר שהתפקיד שלו הוא לשפר את יכולת השמיעה ולסייע לאנשים הסובלים מלקות בשמיעה. קיימים סוגים שונים ומגוונים של מכשירי שמיעה ביניהם מכשיר שמיעה קטן ונסתר בתעלת האוזן או מכשיר מאחורי האוזן המתחבר לאוזניה. תוכלו למצוא מכשיר שמיעה בטכנולוגיות שונות כמו מכשיר שמיעה אנלוגי, ממוחשב או דיגיטלי ולבחור מבין חברות שונות. 

 

איך מכשיר שמיעה עובד?

במכשיר השמיעה קיימים מספר רכיבים אלקטרוניים שהופכים אותו למה שהוא-

  • מיקרופון קטן שתפקידו לקלוט את הצלילים בסביבה
  • מגבר שתפקידו להגביר את עוצמת הצלילים הנכנסים
  • רמקול שתפקידו לשלוח את הצלילים המוגברים אל האוזן
  • סוללה שתפקידו לספק אנרגיה לרכיבים האלקטרוניים במכשיר.

מכשיר שמיעה מומלץ- מכשירי שמיעה בסיסיים

מכשירי שמיעה בסיסיים, כפי שניתן להבין משמם הם מכשירי השמיעה הפשוטים ביותר. את המכשירים האלה  ניתן לקבל ללא השתתפות עצמית או בהשתתפות עצמית נמוכה על ידי קופות החולים או על ידי מכוני שמיעה שיש להם הסכמים או הסדרים עם קופות החולים. מכשירי שמיעה אלה ייתנו מענה בסיסי ולא יותאמו למצבי האזנה קשים יותר. 

 

מכשיר שמיעה מומלץ- מכשירי שמיעה איכותיים

מכשירים אלה בעלי קפיצת מדרגה טכנולוגית לעומת מכשירי השמיעה הבסיסיים. מכשירים אלה בעלי הגנה מפני לחות, מאפשרים התחברות לאביזרים אלחוטיים, חיבור לאייפון ולמכשירי אנדרואיד של יצרניות מובילות, מתאימים לילדים. כמו כן מכשירים אלה מאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים. מכשירי שמיעה איכותיים מאפשרים להתנהל בארוחות משפחתיות, להאזין למוסיקה, לנסוע ברכב, להנות מפגישות של אחד על אחד או במקומות שקטים, מאפשרים פעילות בחוץ, פעילות בבית, צפייה בטלוויזיה. 

 

מכשיר שמיעה מומלץ- מכשירי שמיעה מתקדמים

מכשירים אלה בעלי עלייה נוספת בסולם הטכנולוגיות. מכשירים אלה בעלי הגנה מפני לחות, מאפשרים התחברות לאביזרים אלחוטיים, חיבור לאייפון ולמכשירי אנדרואיד של יצרניות מובילות, מתאימים לילדים ומאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים. מכשירי שמיעה מתקדמים מאפשרים להתנהל מארוחות משפחתיות, לשבת בכיף בבית קפה או מסעדה, יעילים במקומות הומי אדם וכן במקומות שקטים, מאפשרים האזנה למוסיקה, צפייה בטלוויזיה, יעילים בפגישות רבות משתתפים, פגישות אחד על אחד, פעילות בחות, נסיעה ברכב.  

 

מכשיר שמיעה מומלץ- מכשירי שמיעה פרמיום או עילית

מכשירים אלה בעלי רמת טכנולוגיה מהגבוהות ביותר. מכשירים אלה מאפשרים יכולת התמודדות אוטומטית ומהירה במגוון רחב של סיטואציות שמיעתיות ותקשורתיות. מכשירים בעלי הגנה מפני לחות, יכולת התחברות לאביזרים אלחוטיים, חיבור ישיר לאייפון או למכשירי אנדרואיד של יצרניות מובילות, מאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים ומתאימים לילדים. מכשירי שמיעה פרמיום או עלית מאפשרים להתנהל מארוחות משפחתיות, לשבת בכיף בבית קפה או מסעדה, יעילים במקומות הומי אדם וכן במקומות שקטים, מאפשרים האזנה למוסיקה, צפייה בטלוויזיה, יעילים בפגישות רבות משתתפים, פגישות אחד על אחד, פעילות בחות, נסיעה ברכב.  

 

מכשיר שמיעה מומלץ- מכשירי שמיעה קטנים

פיתוחי הטכנולוגיה הבלתי פוסקים, מאפשרים לפתח וליצור מגוון רחב של מכשירי שמיעה קטנים איכותיים ויעילים במיוחד. בין מכשירים שמיעה אלה ניתן למצוא אף מכשירים שמיעה נסתרים. 

אז מה ההבדל בין מכשירי שמיעה קטנים לגדולים? 

ההבדל בין מכשירי שמיעה קטנים לגדולים יותר בא לידי ביטוי בחזות הוויזואלית. מכשירי השמיעה הגדולים בדרך כלל ימוקמו מחוץ לאפרכסת האוזן ויהיו חשופים לעיני כל מי שיתבונן. לעומת זאת, מכשירי שמיעה קטנים הם מכשירים המותקנים במרכז האוזן או בתוך תעלת האוזן ולכם קשה לראות אותם בעין. 

 

מכשיר שמיעה מומלץ- התאמה

בעיות שמיעה עלולות להיות תוצר של סיבות שונות כמו גיל, תאונה או מחלה. לעיתים אלה יכולות להיות בעיות שמיעה זמניות הנובעות מדלקת אוזניים חריפה, ריבוי שעוות אוזניים או נטילת תרופות מסוימות שפוגעות בשמיעה. 

כל ליקוי שמיעה מסווג בהתאם לדרגת חומרה אחרת. ליקוי שמיעה מזערי מתאפיין בירידה של עד 25 דציבלים. לעומת זאת, ליקוי שמיעה חמור מתאפיין בירידה של מעל 70 דציבלים. לכל ליקוי שמיעה כזה יש להתאים את סוג מכשיר השמיעה. 

ההתאמה למכשיר השמיעה תתבצע בהתאם לגורמים שונים ביניהם-

  • רמת הירידה בשמיעה
  • קשיים הנלווים לירידה בשמיעה 
  • תפקוד מוטורי ומצב ראייה 
  • מצב רפואי של האוזן 
  • אורח החיים והצרכים התקשורתיים של המטופל 

ההתאמה למכשיר השמיעה מתבצעת במכון אודיולוגי. חשוב מאוד לוודא שהאדם שמתאים למטופל את מכשיר השמיעה הוא אדם בעל ניסיון וידע בתחום האודיולוגיה ובמכשירי שמיעה. כמו כן, ההמלצה שלנו היא לבחור בסוכנות קרובה לבית, שכן תחזוקה של מכשיר שמיעה מצריכה ביקורים חוזרים. 

שימו לב כי לפני התאמה למכשיר שמיעה יש לבצע בדיקה אצל רופא אף אוזן גרון ובדיקת שמיעה עדכנית. 

מכשיר שמיעה מומלץ- תקופת ניסיון

לאחר שבוצעה התאמה בין מכשיר שמיעה למטופל, יינתן למטופל מכשיר שמיעה מתאים לתקופת ניסיון. בתקופת הניסיון יבדוק המטופל האם מכשיר השמיעה אכן מתאים לו ומשרת את הצרכים שלו כראוי. 

במשך תקופת הניסיון יש לבחון את מכשיר השמיעה במצבים שונים ולנסות להסתגל אליו ככל הניתן. יש לבחון את מכשיר השמיעה במצבים שונים לדוגמא בבית, בהרצאה, בסביבה רועשת יותר וכדומה. כך עם הזמן יוכל האודיולוג להתאים את המכשיר ולכוון אותו באופן הטוב ביותר. כמו כן, חשוב להתרגל לנוכחות המכשיר או האוזנייה באוזן. במידה שאלה לא נוחים או גורמים כאב באוזן יש לחזור לסוכנות ולשייף מעט את המכשיר באזור הכואב. 

קיים הבדל בתקופת הניסיון של המכשירים השונים-

  • מכשירים תוך אוזניים- במכשירים אלה, יש להתאים למטופל את המכשיר לפי מידת האוזן שלו. כחלק מההתאמה יילקחו מידות האוזן של המטופל ומכשיר השמיעה ייוצר בהתאם למידות אלה. תקופת הניסיון של מכשירים אלה נמשכת כחודש, ובמקרים מיוחדים ניתנת להארכה. יש לקחת בחשבון כי במידה שהמטופל מחליט להחזיר את מכשיר השמיעה לאחר תקופת הניסיון יהיה עליו לשלם כ-10% מעלות המכשיר.
  • מכשירים מאחורי האוזן- מכשירים אלה ניתנים לתקופת ניסיון של חודש ללא עלות כספית. יש לקחת בחשבון כי האוזנייה מיוצרת לפי מידות האוזן ועליה יש לשלם. 

 

מכשיר שמיעה מומלץ- אחד או שניים?

אנשים רבים שואלים האם לרכוש שני מכשירים שמיעה או שניתן להשתמש במכשיר שמיעה אחד בלבד? התשובה לכך תלויה בשאלה האם קיימת לקות שמיעה בשתי האוזניים או רק באוזן אחת. במידה שלקות השמיעה קיימת רק באוזן אחת ניתן להסתפק במכשיר שמיעה אחד. אך במצב שקיימת לקות שמיעה בשתי האוזניים ותבחרו להשתמש במכשיר שמיעה אחד בלבד אתם עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לאוזן ללא המכשיר. 

למעשה, כאשר אתם משתמשים במכשיר שמיעה אחד בלבד ללקות שמיעה בשתי האוזניים, האוזן בסופו של דבר תפסיק לתפקד ולאורך זמן יחולו בה שינויים בלתי הפיכים ביכולת שלה להעביר מידע למוח. תפקוד עם מכשיר שמיעה אחד במצב של פגיעה דו צדדית בשמיעה, יגרום לקושי בתפיסה מרחבית שמיעתית, קושי בהבנת דיבור ועומס על אוזן שאמורה לספק מענה לשני הצדדים. 

לכן, גם אם אתם שוקלים להשתמש במכשיר שמיעה אחד מבחינת כלכלית, מומלץ לרכוש שני מכשירי שמיעה זולים יותר מאשר אחד יקר יותר.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה