הקשר בין מחלת חזרת לבין אובדן שמיעה

תוכן עניינים

חזרת היא מחלה נגיפית שפוגעת בעיקר בבלוטת הפרוטיד – בלוטת רוק הנמצאת ממש מתחת לאוזן וגורמת להתנפחותה.

ברוב המקרים החזרת לא גורמת לסיבוכים חמורים, אך במקרים מסויימים המחלה עלולה להסתבך ולהוביל לפגיעה קשה בשמיעה ובאשך. בעבר, חזרת הייתה מחלה נפוצה ושכיחה, אך מאז המצאת החיסון בשנות ה-60 ירדו באופן משמעותי מקרי החזרת, ובהתאמה הצטמצמו גם סיבוכי המחלה המשפיעים על מערכת השמיעה.

איך נדבקים בחזרת?

נגיף החזרת הוא נגיף המועבר ברוק ומדבק בקלות רבה. הנגיף מגיע בסופו של דבר אל בלוטת הפרוטיד, מתיישב בה וגורם לנזקים חמורים ולסימפטומים שונים. סיכויי ההדבקה אצל אנשים שחוסנו במהלך הילדות נמוכים מאוד, אך עם זאת עדיין קיימת אוכלוסיה גדולה שלא מחוסנת ולכן הנגיף עדיין קיים ותוקף אנשים שונים, בעיקר ילדים.

תסמיני מחלת חזרת

הסימנים השונים של מחלת החזרת נגרמים כשבועיים לאחר הדבקה, ולא כל המודבקים מפתחים אותם. הסימנים השכיחים ביותר אצל חולי חזרת כוללים התנפחות של בלוטות רוק, כאב במהלך האכילה, חום ועייפות רבה. חולי החזרת מקבלים בסופו של דבר מראה אופייני הכולל לחיים מנופחות, שהן סימן הזיהוי של החזרת.

בעיות שמיעה כתוצאה מחזרת

ברוב המקרים המחלה עוברת לאחר טיפול מתאים ואין סיבוכים רבים. במקרים נדירים, המחלה עלולה להסתבך ולגרום לסיבוכים באיברים אחרים כמו האשך, הלבלב והמוח. כמו כן, חזרת עלולה לגרום לפגיעה באוזן הפנימית ובצורה זו לגרום לחירשות. ברוב המקרים החירשות פוגעת באוזן אחת בלבד והיא בלתי הפיכה – מצב האוזן לא משתפר לאחר טיפול. בנוסף, בגלל הפגיעה באוזן הפנימית עלולה להיגרם פגיעה גם במנגנון שיווי המשקל.לא שומעת

למרות שמדובר בסיבוך נדיר, חזרת היא סיבה ידועה לחירשות כאשר מדברים על ילדים. בגלל שמדובר במחלה שמתבטאת בעיקר בגיל הילדות, הילדים האלה חשופים ביתר להתפתחות החזרת, ולכן חשוב להגיע לאבחנה מוקדמת ולטפל במחלה בצורה מתאימה.

אבחון מחלת חזרת

לאחר החשד במחלה בעקבות הסימנים הקליניים המתאימים (בעיקר התנפחות הלחיים) ניתן לאשר את האבחנה על ידי בדיקות נוגדנים בדם או תרבית דם. חשוב לזכור שבשנים האחרונות מחלת חזרת היא מחלה נדירה ביותר, ונפוצה בעיקר אצל ילדים אשר אינם מחוסנים ולכן יש לקחת זאת בחשבון במהלך ההגעה לאבחון.

במקרים שלא ניתן חיסון לחזרת מסיבות שונות, חשוב מאוד לדווח זאת לרופא המטפל. לאחר האבחנה הראשונית חשוב מאוד להגיע לטיפול יעיל, מכיוון שללא טיפול מתאים עלולים להיגרם סיבוכים שונים, ביניהם אובדן שמיעה.

טיפול ומניעה של מחלת חזרת

בדומה לזיהומים נגיפיים אחרים, מחלת חזרת לא רגישה לאנטיביוטיקה והטיפול בה הוא סימפטומטי בלבד ומשמש להקלה על הכאב ועל התחושה הרעה. לאחר כשבוע של מנוחה ניתן בהחלט לחזור לחיים רגילים, לאחר שהנגיף סיים את פעילותו בגוף והמחלה עוברת.איקס אדום

כיום, מחלת החזרת אינה שכיחה מבעבר, וזאת בעקבות החיסון. מדובר בחיסון שניתן בגיל שנה, וכולל גם אדמת, חצבת ואבעבועות רוח (MMRV – Measls, Mumps, Rubella, Verciella Zooster). בעזרת החיסון ירדו מספר החולים בחזרת בצורה משמעותית, ולכן גם הסיבוכים השונים שביניהם כמו אובדן השמיעה הצטמצמו.

ולכן, חשוב מאוד לחסן את הילדים נגד מחלת חזרת, ובמקרים של מבוגרים שאינם מחוסנים ונמצאים בסיכון (ילד חולה, צוות רפואי וכו') חשוב גם כן להעניק חיסון על מנת להימנע מהיארעות המחלה בעתיד.

לסיכום, הסיבוך הגורם לבעיות שמיעה אצל חולי חזרת הוא נדיר ביותר, וגורם לנזק בלתי הפיך לחולים מעטים. עם זאת, חשוב מאוד להימנע ממחלת החזרת על ידי חיסון מתאים, שיעזור להימנע מהסימנים הלא נעימים ומהסיבוכים הקשים שעלולים להיגרם על רקע המחלה

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה