ליקוי שמיעה – סיבוך של סוכרת

תוכן עניינים

מחלת הסוכרת היא מחלה שכיחה ביותר, הנפוצה בעיקר אצל מבוגרים הסובלים מעודף משקל.

לאורך זמן, מחלת הסוכרת גורמת לסיבוכים שונים כמו פגיעה בלב, פגיעה בראייה, נזק כלייתי ונוירופתיה שגורמת לרגל סוכרתית. אחד הסיבוכים הלא מוכרים של סוכרת הוא פגיעה בשמיעה, שהיא תופעה נפוצה מאוד אצל חולי סוכרת, אך כמעט ולא מאובחנת.

הקשר בין ליקוי שמיעה לסוכרת

במשך שנים היה ידוע שאנשים שחולים בסוכרת לא שומעים כל כך טוב, אבל לא פורסמו מחקרים מדעיים שאוששו את הטענה. הדיווח הראשון על התופעה היה בשנת 1857, אך מאז נטו להקל בכך ראש ולא לחקור לעומק את העניין. מחקרים שונים שפורסמו מאז לא הראו תוצאות חד משמעיות, והנושא נזנח על ידי הקהילה הרפואית.

בשנים האחרונות, מחקרים אפידמיולוגים גדולים הצליחו להראות את הקשר בין חולי סוכרת לבעיות שמיעה. במחקרים אלו שכללו כמות אנשים גדולה מאוד בגילאים משתנים, הצליחו להראות שינוי משמעותי ביכולת השמע אצל חולי סוכרת לעומת קבוצת הביקורת.סוכרת

על פי הממצאים, אצל 68% מחולי הסוכרת הייתה הגבלה של ליקוי שמיעה שהתבטאה בקושי בשמיעת תדר גבוה. לעומתם, רק אצל 31% מקבוצת הביקורת נצפה קושי דומה, כלומר – חולי סוכרת נוטים לבעיה קשה בשמיעת תדרים גבוהים לעומת שאר האוכלוסיה.

מלבד זאת, כאשר בחנו את יכולת שמיעת התדרים הבינוניים והנמוכים, 28% מחולי הסוכרת סבלו מבעיה בתחום זה, וזאת לעומת 9% בלבד מהאוכלוסיה הכללית. ניתן לסכם את המחקרים האחרונים בכך שחולי סוכרת נוטים לפתח במהלך השנים פגיעה בשמיעה, שמתבטאת בעיקר בשמיעת צלילים בתדר גבוה, אך גם פוגעת בתדרים הבינוניים והנמוכים.

כמו כן, מחקרים אלו הראו כי ליקוי שמיעה מתחיל בגיל מוקדם יותר אצל חולי סוכרת לעומת האוכלוסייה הכללית. כלומר, אצל חולי סוכרת ליקוי בשמיעה מתחיל להתבטא כבר בגיל צעיר, לעומת שאר האנשים אצלם בעיות השמיעה נפוצות ככל שמזדקנים. זאת כנראה הסיבה שלא הצליחו להוכיח את הפגיעה בשמיעה במחקרים קודמים, שבחנו את השפעות הסוכרת אצל אנשים מבוגרים בלבד.

איך נגרמת הפגיעה בשמיעה אצל חולי סוכרת?

בדומה לשאר הסיבוכים של הסוכרת, גם הליוי בשמיעה נגרם על רקע ההיפרגליקמיה – רמת הסוכר הגבוהה בדם. רמת הפגיעה בשמיעה קשורה לרמת הסוכר בדם, כאשר חולי סוכרת הסובלים מרמת סוכר גבוהה נוטים לפגיעה חמורה יותר בשמיעה לעומת חולים מאוזנים.

המנגנון שהוביל לפגיעה בשמיעה עדיין לא הובן במלואו, אך כנראה שבדומה לשאר סיבוכי הסוכרת, גם כאן נגרם נזק לכלי הדם הקטנים באוזן ולעצב השמיעה. הנזק נגרם מאחר ורמת הסוכר הגבוהה בדם גורמת להתליכים שונים שמאיצים את הסתיידות כלי הדם הקטנים ומגבירים את הפגיעה בהם, וכתוצאה מובילים לפגיעה בתפקוד איברים שונים.בדיקת שמיעה

בדומה לנוירופתיה היקפית, גם באוזן אספקת הדם הלקוייה לאוזן הפנימית גורמת לבעיה בהעברת המידע העצבי למוח, ובכך לפגיעה חמורה בשמיעה. מדובר בפגיעה שנוצרת לאורך זמן ארוך, והדרך היחידה להתגבר עליה היא איזון רמת הסוכר בדם.

פגיעה בשמיעה אצל חולי סוכרת –  דרכי מניעה

הדרך הטובה ביותר להימנע מליקוי שמיעה אצל חולי סוכרת הוא איזון רמת הסוכר – שמירה על רמות סוכר נמוכות עוזרת בצורה משמעותית להימנע מסיבוכי הסוכרת השונים וביניהם הפגיעה בשמיעה.

קיימות שיטות שונות לאזן את רמת הסוכר, הכוללות תרופות מסוגים שונים, הזרקת אינסולין ושמירה על דיאטה מופחתת פחמימות. כמו כן, פעילות גופנית תורמת בצורה משמעותית להורדת רמת הסוכר בדם ולהימנעות מסיבוכי הסוכרת, ובכך משפרת באופן משמעותי את איכות החיים ויכולה למנוע את הפגיעה בשמיעה ואת הסיבוכים הנוספים.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה