בעיות בשמיעה ופגיעה באיזון ובשיווי המשקל

תוכן עניינים

בעיות שמיעה ושיווי משקלחוש השמיעה הוא היכולת לזהות את התנודות המכאניות שאנו מכנים קול. גלי הקול עוברים את תעלת השמע של האוזן החיצונית, כך שהם גורמים לקרום התוף לרטוט ולעבור דרך האוזן התיכונה באמצעות שלוש עצמות זעירות צמודות.

האוזן התיכונה אשר הינה מלאה באוויר מחוברת לאוויר החיצוני על ידי חצוצרת השמע, הפתוחה אל לוע האף. פתיחת הצינור – בבליעה או פיהוק – משווה את לחץ האוויר בכל צד של עור התוף. אלרגיות או קור עלולים להפוך את קירות חצוצרות השמע להיפתח ביתר קלות. שינויים מהירים בלחץ, כמו בעת ירידה במטוס או בצלילה ,יכולים להיות די כואבים עקב הלחץ הלא שוויוני נגד עור התוף.

האוזן הפנימית מזהה את עמדתו של הגוף ביחס לכוח המשיכה ואת תנועת הגוף. תנועה של הגוף מזוהה בשלוש תעלות בצורת חצי עיגול בחלק העליון של כל אוזן פנימית, כל אחד בכיוון מישור אחר. חדר קטן בקצה אחד של כל תעלה מכיל תאי שיער, ולכן בכל פעם שהראש נע לכיוון מסוים, הנוזל בתוך התעלות מפגר בתנועה וגורם לתנועה יחסית בין הקירות. כאשר תאי השיער שולחים הודעות שאינן תואמות את מה שהעיניים רואות והגוף שלנו מרגיש, כפי שמתרחש בסירה או בכלי טיס במהלך מזג אוויר סוער, גורם הדבר לבחילה ולבעיות בשיווי המשקל.

הקשר בין בעיות שמיעה ושיווי משקל

איזון הגוף תלוי באותות עצביים משלוש מערכות – עיניים, רגליים או פלג גוף עליון ואיברי איזון כמו האוזן הפנימית המרכיבים את מערכת שיווי המשקל שלנו. אותות עצביים אלו, אשר עוברים למוח, עוזרים לנו להישאר זקופים. עם זאת, אם משהו משתבש באחת משלוש המערכות הללו, אנו עלולים לאבד את שיווי המשקל שלנו.

למעשה, מערכות השמיעה ושיווי המשקל מחוברות ומשולבות באוזן הפנימית. זו הסיבה שלאנשים חירשים רבים (כ- 30% מהם) יהיו בעיות איזון. לפעמים, האבחון הראשוני של איבוד שמיעה מלא או חלקי בקרב תינוקות ופעוטות, נעשה על סמך בעיות איזון ושיווי משקל (בסביבות גיל שנה וחצי- שנתיים).אוזניות

שמיעה ושיווי משקל, הינם תהליכים פיזיים אשר יכולים להשפיע זה על זה. מערכת זו עלולה להיפגע כתוצאה מחשיפה לכימיקלים מסוימים, תרופות כגון משככי כאבים, אספירין, סליצלטים, נוגדי דלקות ותרופות משתנות. גם אנטיביוטיקה (כמו סטרפטומיצין) או כימותרפיה עלולות לגרום לנזק לאיברי האוזן הפנימית אשר שומרת על שיווי המשקל.

הזדקנות היא סיבה נוספת נפוצה אשר עלולה לגרום לירידה בשמיעה ולכן לאיבוד שיווי משקל ואיזון. עם זאת, אובדן שיווי משקל במבוגרים עלול להיות סימפטום של מחלה ולכן צריך להיחקר על ידי רופא לאבחנה מבדלת. בחינה ובדיקה זו עשויה להפחית את מספר הנפילות שאנשים מזדקנים חווים, וכך יהיה אפשר להאריך את חייהם.

מן המחקר

ישנם מחקרים שנעשו לאובדן שמיעה ושיווי משקל בבית הספר לרפואה ג'ונס הופקינס על ידי צוות מתמחה בתחומים של מחקר הקשורים לשמיעה ושיווי משקל. מחקרים אלו התמקדו בעיקר בילדים בעלי שתלי שבלול, ומצאו כי מתוך 40 ילדים, שליש מהם סבלו מבעיות בתפקוד שיווי המשקל והאיזון. בנוסף לכך, דלקת קרום המוח עלולה הייתה להחמיר בעיה זו באופן קיצוני יותר.

דרכי טיפול

בכדי לטפל בבעיה זו, גם אם באופן חלקי, מציעות מספר מרפאות טיפולים תומכים בדיבור, תרגילי איזון ותמיכה. בדרך כלל, התמיכה תהיה הן להורים והן לילדים, בכדי לדעת להתמודד עם תופעה זו של חוסר שיווי משקל. לאחר העלאה למודעות, בעיית שיווי המשקל יכולה להיפתר באופן קל יחסית.

תחושת התסכול המלווה מצב בו אינכם מצליחים לקלוט מה קורה בסביבתכם, היא תחושה מאוד לא נעימה. אחד מהאמצעים היעילים ביותר שיש לגופנו לקלוט את המתרחש בסביבתו הוא חוש השמיעה, וכאשר הוא פגוע, הדבר יכול להשפיע בצורה משמעותית על איכות החיים.

מבנה האוזן ותהליך השמיעה

האוזן האנושית מתחילה אמנם כאיבר בולט בצידי הראש, אולם סופה הוא בתוך הגולגולת.

מקובל לחלק את האוזן לשלושה מדורים עיקריים: אוזן חיצונית הכוללת את האפרכסת ומסתיימת בעור התוף, אוזן תיכונה המתחילה בעור התוף ומכילה 3 עצמות שמע, ואוזן פנימית המכילה איבר בשם "שבלול" (קרוי גם "כוכלאה") המתחבר לעצב השמע.

הקול אותו אנו שומעים הוא למעשה תנודות של אוויר. תנודות אלה נקלטות על ידי המבנה המיוחד של האפרכסת וכשהן מגיעות לעור התוף הן מרעידות אותו קלות. הרעד הזה ממשיך ומרעיד את עצמות השמע שמעבירות את התנודות לשבלול.

השבלול הוא גוף עגול המכיל נוזל ותאי שיערה קטנטנים. תאי השערה רוטטים ומתרגמים רטט זה לאות חשמלי שמועבר דרך עצב השמיעה למוח, שם האות החשמלי מתורגם לקול.

בעיות שמיעה נפוצות

את בעיות השמיעה נהוג לסווג לבעיות שהן מולדות ובעיות שהן נרכשות.

בעיות שמיעה מולדות

  • הבעיות המולדות יכולות להיות במערכת ההולכתית- זו שאחראית על הולכת הקול מהאזור שמחוץ לגוף ועד לשבלול. בעיות לדוגמא הן פגם מולד בעור התוף או במבנה של עצמות השמע. על בעיות אלה ניתן להתגבר באמצעות שימוש במכשירי שמיעה שונים שמגבירים את תנודות הקול באוזן. כמו כן ניתן לבצע ניתוח לתיקון עור התוף.
  • בעיות מולדות יכולות להיות גם במערכת העצבית- קיימת מחלה תורשתית בה הגן שאחראי לייצור חלבון מסוים החיוני לתהליך השמיעה התקין פגוע, פגם זה גורם לירידת שמיעה ולעיתים גם לחירשות.
  • פגם אחר הוא כתוצאה מבעיה בשבלול שלא מצליח לתרגם את תנודות הקול וסיגנל חשמלי. קיים ניתוח להשתלת שתל בתוך השבלול ש"מחליף" אותו בתפקיד הפגוע. ניתוח זה, אם מבוצע בגיל מספיק מוקדם, יכול להשיב לילד את השמיעה לחלוטין.

בעיות שמיעה נרכשות

בעיות שמיעה ושיווי משקל הגורמות לירידה בשמיעה הן נפוצות הרבה יותר ולרוב קל יותר למנוע אותן ולטפל בהן:

  • האוזן מפרישה באופן טבעי שעווה שמטרתה להגן מפני זיהומים. במקרה של הפרשת יתר של שעווה היא יכולה להצטבר ולגרום לפגם בהעברת הקול אל עור התוף. את השעווה ניתן להמיס עם טיפות אוזניים ובמקרים קשים להיעזר ברופא שיוציא אותה.
  • דלקות אוזניים, ובייחוד דלקות אוזניים חוזרות יוצרות נפיחות והצטברות של נוזלים באוזן שמקשות על מעבר גלי הקול. טיפול מקומי בטיפות אוזניים אנטיביוטיות לרוב פותר את הבעיה.
  • מחלות ובעיות רפואיות שסיבוכיהן עלולים לגרום לבעיות שמיעה כמו: חזרת, סיבוך של סוכרת, דלקת קרום המוח ועוד.
  • ילדהבפן העצבי של השמיעה הבעיה השכיחה ביותר היא "פרסביאקוזיס"- ירידה בשמיעה שמתרחשת כתוצאה מניוון של תאי השערה באוזן הפנימית. מאפיין מאוד את הגיל המבוגר. הפתרון לבעיה זו הוא שימוש במכשיר שמיעה.
  • בעיה שכיחה אחרת בשמיעה היא פגיעה בשמיעה כתוצאה מרעש חזק או חשיפה ממושכת לרעשים בתדרים גבוהים. חשיפה כזו יכולה להיות במקום העבודה אך גם במועדון ובשימוש לא נכון באוזניות. אם מדובר בפגיעה כתוצאה מחשיפה לרעש, היא יכולה להיות הפיכה. במקרה של טראומה אקוסטית שמתרחשת מרעש עז כמו פיצוץ, הפגיעה יכולה להיות תמידית.
  • משככי כאבים – כמו אספירין, אקמול וכו', וכן תרופות כימותרפיות ואנטיביוטיקות ממשפחת האמינוגליקוזידים שפוגעות בשמיעה. הפגיעה בשמיעה יכולה להתבטא בטינטון (צליל של צפצוף מתמשך) ולהיות מלווה בבעיה בשיווי המשקל. בהופעת סימנים של ירידה בשמיעה לאחר קבלת תרופה חדשה חובה לדווח לרופא על כך כדי שיוכל לתת טיפול חלופי.

קיימות גם סיבות אחרות הגורמות לבעיות שמיעה, כמו בעיות שמיעה עקב חבלת ראש. חשוב לזכור שבכל מקרה של ירידה בשמיעה או שינוי בשמיעה, חשוב לדווח על כך לרופא המטפל בכדי שיוכל להמליץ על טיפול מתאים וכן לפנות לחוות דעת רפואית לשם התייעצות בדבר הזכויות שלהן זכאי המטופל.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה