מכשיר שמיעה דיגיטלי

תוכן עניינים

מטרתם של מכשיר שמיעה דיגיטלי הם לעזור ללקויי השמיעה לשמוע ולהבחין טוב יותר בין קולות וצלילים. מכשירי השמיעה מגיעים בגדלים שונים וברמות טכנולוגיות שונות. ניתן לחלקם לשני סוגים עיקריים: מכשירים אנלוגיים ומכשיריםבדיקת שמיעה דיגיטליים.

מכשיר שמיעה דיגיטלי נחשב למכשיר ברמה הטכנולוגית הגבוהה ביותר. מכשיר זה מגביר את צלילי הסביבה באופן מכוון, מעבד את הצלילים בעזרת מחשב זעיר וכן מגביר את קולות הדיבור ומנמיך את רעשי הרקע הלא רלוונטים. ההסתגלות למכשיר זה נחשבת קלה יותר ועל כן מחירם נחשב גבוה יותר מן המכשירים האנלוגיים.

כיצד עובד מכשיר שמיעה דיגיטלי

מכשיר שמיעה דיגיטלי קולט את הקול וממיר אותו למתח חשמלי ומשם לאותות ספרתיים. כל מספר מבטא עוצמה וגובה שונים של קול הנקלט למכשיר בכל רגע נתון. לאחר תהליך זה מעבד המכשיר את האותות הספרתיים באמצעות נוסחאות מורכבות. את האותות ממיר המכשיר על פי הנוסחאות למתח חשמלי ולאחר מכן לאותות קוליים. בעזרת הכיוון ועיבוד הקולות מתקבלת תוצאה יוצאת דופן של יכולת שמיעה.

סוגי מכשירים דיגיטלים וגודלם

קיימים מספר גדלים עיקריים של מכשירי שמיעה המתאימים הן לסוג האנלוגי והן לסוג הדיגיטלי:

  • מכשיר שמיעה מאחורי האוזן הנתלה מאחורי האפרכסת (BTE).
  • מכשיר שמיעה המתיישב בתוך האפרכסת וממלא את כל שקע האפרכסת (ITE).
  • מכשיר שמיעה המורכב בתוך האוזן שבולט לעין באופן מינימלי (ITC).
  • מכשיר שמיעה קטן המורכב בתוך תעלת האוזן ואינו בולט לעין בשל גודלו הזעיר (ICI).

מכשיר שמיעה נוסף אשר מתאים אך ורק לסוג הדיגיטלי הינו מכשיר קטן המתיישב מאחורי האפרכסת ואינו נראה לעין כלל בשל גודלו הזעיר. זהו מכשיר פתוח המעביר את הקולות אל תעלת האוזן בעזרת צינורית דקה ונסתרת (Mini BTE).

מכשיר שמיעה דיגיטלי – יתרונות

למכשיר הדיגיטלי יתרונות רבים והוא נחשב לשיא הטכנולוגיה מבין מכשירי השמיעה:

  • שמיעה מכוונת – המכשיר הדיגיטלי מאפשר לבצע הגברה של איזור מסויים לעומת רעשי הרקע שאינם רלוונטיים. פונקצייה זו יעילה בעת ניהול שיחה בסביבה רועשת.יתרון וחיסרון
  • הפחתת רעשי רקע – המכשיר הדיגיטלי מסנן בין רעשי הרקע לבין הצלילים החשובים ובכך מסייע ללקוי השמיעה להתמצא טוב יותר בסביבתו, להגיע לרמת שמע גבוהה וברורה יותר ולתקשר ברמה החברתית בצורה טובה יותר.

מכשיר שמיעה דיגיטלי – חסרונות

יחד עם כל היתרונות אשר מציע מכשיר זה קיימים גם מספר חסרונות:

  • עלות יקרה – בעקבות הטכנולוגיה המתקדמת והשפע שמציעים המכשירים הדיגיטליים, מחירם גבוה מאוד ולעיתים אינו מוצדק. אדם אשר מסתדר עם המכשיר האנלוגי אינו זקוק בהכרח לשלם יותר בשביל מכשיר דיגיטלי.
  • טכנולוגיה מפותחת – הרמה הטכנולוגית הגבוהה לעיתים מצריכה יכולות מוטוריות והבנה טכנולוגית אשר לא מתאימה לכל אחד.

התאמת מכשיר השמיעה

התאמת מכשיר שמיעה דיגיטלי נעשית על פי מספר קריטריונים:

  • רמת הירידה בשמיעה – את המכשירים מתאימים לפי רמת הירידה בשמיעה. לדוגמא, מכשיר בהתאמה פתוחה כמו ה- Mini BTE מתאים לרוב לאנשים בעלי ירידת שמיעה קלה עד בינונית.
  • יכולת הסבילות לרעשי רקע ולעוצמות קול חזקות.
  • יכולות מוטוריות – רצוי להתאים את המכשיר ליכולותיו המוטוריות של לקוי השמיעה בכדי לאפשר הפעלה נוחה.אוזניות
  • מצב הראייה – תפעול המכשיר, החלפת הבטריות, ניקוי המכשיר ועוד דורשים יכולת ראייה מספקת.
  • מצבה הרפואי של האוזן – התאמת מכשיר השמיעה על פי מצבה הבריאותי של האוזן (דלקות אוזניים, הפרשת שעווה מוגזמת ועוד).
  • אורח חייו וצרכיו התקשורתיים של לקוי השמיעה – על פי רמת הצורך בתקשורת מילולית במשך היום בבית ובעבודה.

כיצד עשוי להיראות הליך ההסתגלות במקרים של התקנה של מכשיר שמיעה דיגיטלי חדש?

הסתגלות למכשיר שמיעה חדש הוא לא דבר פשוט בכלל. בסופו של דבר, כל דבר חדש בחיים שלנו דורש תקופת הסתגלות עבור כך – ולא משנה אם מדובר על נעליים חדשות, משקפיים חדשות, וכמובן – מכשיר שמיעה דיגיטלי חדש. תקופת ההסתגלות למכשיר השמיעה כמו בכל מקרה אחר היא לגיטימית ומובנת לגמרי, ובסופה, מכשיר השמיעה עשוי להרגיש כחלק בלתי נפרד מהגוף שלנו ממש. אביזרי השמיעה השונית, וביניהם מכשיר שמיעה דיגיטלי חדש, מהווים עצם זר שחודר לתוך הגוף שלנו, ועל כן, בעיקר במהלך השבועיים הראשונות תיאלצו להיעזר בסבלנות רבה. עם הזמן, אתם עשויים להבחין בכך שהגוף שלנו לומד לאט לאט את מכשיר השמיעה החדש שלנו, מה היא הדרך הטובה ביותר להרכיב אותו על האוזן, והדבר החשוב ביותר – אנחנו לומדים לשמוע מחדש בצורה תקינה.

ככל שפרק הזמן בו לא טיפלנו בבעיית השמיעה הוא פרק זמן ארוך יותר כך ההסתגלות לשמיעה היא קשה יותר בצורה משמעותית

עלינו להבין – במקרים שבהם אדם מסוים הזניח את בעיות השמיעה שלו לאורך פרק זמן ממושך, כך גם החזרה לשמיעה תקינה תהיה קשה יותר עבורו. גוף האדם, נוטה לשכוח תוך פרק זמן קצר מה היא הצורה הנכונה שבה הוא היה שומע התרחשויות שונות בעבר, כאשר השמיעה שלנו הייתה תקינה. בנוסף, עקב האכילס של אנשים רבים שנמצאים בתקופת ההסתגלות שלהם לאחר התקנה של מכשיר שמיעה דיגיטלי חדש – זה שהם נשענים על זיכרונות העבר שלהם – ועל הדרך שבה הם היו רגילים לשמוע בעבר. העצה שלנו, היא שמרגע התקנה מכשיר שמיעה דיגיטלי, נסו לנתק ככל הניתן את הזיכרונות האלה, רק ככה ניתן להסתגל למכשיר השמיעה כמו שצריך.

לסיכום, אם יש לכם בעיה במערכת השמיעה ואתם סובלים מלקות שמיעה כזו או אחרת, יכול מאוד להיות שמכשיר שמיעה דיגיטלי הוא הפתרון הטוב והיעיל ביותר. חשוב מאוד שהמכשיר יתאים כמובן לצרכים שלכם ולסוג הבעיה שיש לכם. בנוסף, מומלץ להתייעץ לגבי איך לעשות שימוש עם המכשיר כדי שהוא יתן לכם מענה אופטימלי ויסייע לכם בשיפור איכות השמיעה

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה