הקשר בין דלקת קרום המוח לפגיעה בשמיעה

תוכן עניינים

דלקת קרום המוח היא מחלה נגיפית או חיידקית הפוגעת בקרומים העוטפים את המוח. בעקבות הלחץ שנוצר על רקמת המוח נגרמים סימנים שונים כמו כאב ראש, חום וקשיון עורפי.

רוב המקרים של דלקת קרום המוח נגרמים על ידי נגיפים ונחשבים לקלים יותר. לעומת זאת, לעתים הדלקת בקרום המוח חריפה יותר, והמצב מחמיר ועלול להוביל לסיבוכים שונים, כמו לדוגמא אובדן שמיעה.

הגורמים לדלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח נגרמת בדרך כלל על ידי מחולל נגיפי, ובמקרים אלה לא נחשבת לקשה מדי. לעומת זאת, מקרים של זיהום חיידקי נחשבים לקשים יותר ומובילים לסיבוכים חמורים כמו פגיעה קשה במערכת השמיעה.

ברוב המקרים, דלקת קרום המוח נגרמת לאחר שזיהום חיידקי מגיע לקרום המוח דרך זרם הדם, ומשם ממשיך פנימה אל רקמת המוח וחוט השדרה. כמו כן, דלקת קרום המוח עלולה גם להיגרם על ידי זיהום ישיר, כמו לדוגמא לאחר דלקת אוזניים, סינוסיטיס או פגיעה בגולגולת.

החיידקים העיקריים שגורמים לדלקת קרום המוח הם פנאומוקוק (בעיקר בתינוקות וילדים קטנים) ומנינגוקוק, ולכן כאשר מתחילים בטיפול אנטיביוטי יש לכוון אל החיידקים האלה.

דלקת קרום המוח – תסמינים

דלקת קרום המוח כוללת חום גבוה, כאב ראש וקשיון עורפי. כמו כן עלולים להיגרם הקאות, בעיות בתפקוד המוחי ובשיקול הדעת וישנוניות. לעתים, עלולה להתבטא גם פריחה בנוסף לסימנים האחרים. במקרים מסויימים, דלקת קרום המוח מסתבכת ומובילה לליקוי שמיעה, עיוורון, הפרעות בזיכרון, שיתוק ופגיעה מוחית קשה.מוח

חירשות היא הנזק המוכר ביותר מבין כל הנזקים ארוכי הטווח שעלולה לגרום דלקת קרום המוח, וכ-7% מהילדים הסובלים מדלקת קרום המוח יפתחו רמה כלשהי של בעיה בשמיעה. ברוב המקרים, האזור שנפגע כתוצאה מהדלקת וגורם לאבדן השמיעה הוא הקוכליאה – איבר שנקרא גם "שבלול" ונמצא באוזן הפנימית ואחראי להתמרת גל הקול לאנרגיה חשמלית ולהעברת האות למוח.

הפגיעה בקוכליאה גורמת כמובן לפגיעה חמורה ביכולת השמיעה ולבעיות שמיעה קשות, שבמקרים חמורים מצריכות שימוש במכשירי שמיעה. ברוב המקרים, הנזק לאוזן נגרם בימים הראשונים של המחלה, ולכן חשוב מאוד לטפל בהקדם במחלה ולדאוג לסלק את החיידק במהרה.

המחולל העיקרי הגורם לבעיות השמיעה לאחר דלקת קרום המוח הוא הפנאומוקוק – חיידק ממשפחת הסטרפטוקוקים שעלול לגרום לדלקת קרום המוח ולהוביל לבעיות שמיעה. בעבר, לפני הוצאת החיסון כנגד החיידק H. influenza, ילדים רבים יותר סבלו מדלקת קרום המוח ומאיבוד השמיעה, אך כיום, חיידק ההמופילוס כבר לא נפוץ כמו בעבר, ורוב מקרי החירשות על רקע דלקת קרום המוח נגרמים כתוצאה מפנאומוקוק.

בדיקות שמיעה לילדים שחולים בדלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח היא מחלה שפוגעת העיקר בילדים, ואחד הסיבוכים העיקריים שלה הוא פגיעה בשמיעה. אצל ילדים, בעיות שמיעה שאינן מטופלות גורמות לפגיעה חמורה בהתפתחות מערכת השמיעה והמוח – מאחר וחוש השמיעה אינו פעיל, אזורים שונים במוח לא עוברים גירויים מספקים ולכן לא מתפתחים כראוי.

ילדים

כתוצאה מכך, נגרם נזק בלתי הפיך לרקמת המוח הקשורה לתהליך השמיעה ומדובר בפגם התפתחותי קשה. ולכן, כל ילד שסובל מדלקת קרום המוח חייב לעבור בדיקת שמיעה לילדים, על מנת לשלול פגיעה בשמיעה ולמנוע בעיות עתידיות.

במקרים שהשמיעה אכן נפגעה, חשוב ביותר לטפל במהרה על ידי מכשירי שמיעה או באמצעות טכניקות אחרות, וזאת על מנת להימנע מהפגם ה

התפתחותי הנגרם כתוצאה מהפגיעה במערכת השמיעה. כאמור, הפגיעה בשמיעה היא בעיה שכיחה יחסית במקרים של דלקת קרום המוח, ובמיוחד אצל ילדים חשוב מאוד לאתר אותה בזמן ולטפל בה בהתאם.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה