איבוד שמיעה בהריון

תוכן עניינים

איבוד שמיעה בהריוןתקופת ההריון עמוסה בלחצים, מצבי רוח משתנים ושינויים פתאומיים של הגוף. אירועים של אובדן שמיעה פתאומי או שיתוק עצב הפנים הם תופעות שכיחות המתרחשות במהלך ההריון ואף צפויות להתרחש אחריו ומצריכות בדיקת רופא אף אוזן גרון ונוירולוג. לרוב הטיפול הניתן הוא סטרואידים אשר פותרים את הבעיה עד להחלמה מלאה.

אובדן שמיעה בהריון בעקבות ירידה בשמיעה העצבית עלול להתרחש בזמן ההריון. אובדן שמיעה מסוג זה  מתקשר לשינויים במערכת הלב וכלי הדם, מערכת האנדוקרינית, או מערכות אחרות בתקופת ההריון.

איבוד שמיעה בהריון: מה הגורמים העיקריים?

איבוד שמיעה בהריון מתרחשת בעקבות שינויים עצביים. במקרה של אובדן שמיעה כתוצאה מגודש האף והפרעה באוורור האוזניים, תיתכן תחושת אטימות באוזניים והצטברות נוזלים באוזן תיכונה. הטיפול לכך הינו הפחתת גודש האף. במחלות אוזניים מסוימות, שקיימות עוד בטרם ההריון, תיתכן החמרה בשמיעה בזמן ההריון.  אוטוסקלרוזיס היא מחלה בה יש קיבוע של אחת מעצמות השמע הקטנות באוזן התיכונה.

גם חולים במחלת מנייר ,מחלה שבה מופיעים התקפי סחרחורת סיבובית (ורטיגו), חוסר שיווי משקל, ליקוי שמיעה ותחושת לחץ באזניים, זוכים לעלייה בתדירות ההתקפים במהלך תקופת ההריון. ישנם דיווחים, על ירידת השמיעה לאחר הרדמה כללית. מצבים אלה מטופלים על ידי סטרואידים.

אוטוסקלרוזיס – מחלת האוזן התיכונה

אוטוסקלרוזיס היא מחלה תורשתית שגורמת להסתיידות של עצמות השמע הקטנות שבאוזן התיכונה. הסתיידות זו מקשה על תהליך השמיעה וגורמת לאובדן שמיעה עד כדי חירשות. כיום קיימות מספר אפשרויות טיפוליות לבעיה, אך הדבר החשוב ביותר הוא לאבחן אותה מוקדם ככל האפשר. באופן ברור יש החמרה של אוטוסקלרוזיס במהלך ההריון, אצל נשים שסבלו קודם מהבעיה הזו. נשים אלה חוות הידרדרות בשמיעה עד שאין מנוס מניתוח לצורך הטיפול בבעיה.אוזן

כתוצאה מפגם גנטי, עצם הארכובה המחברת את האוזן התיכונה לאוזן הפנימית, עוברת תהליך הסתיידות. כתוצאה מכך, העצם הופכת לנוקשה ומאבדת את גמישותה, מצב הפוגע במעבר תנודות האוויר החלקות ופגיע בתרגום התנודות לסיגנל חשמלי העובר בהמשך למוח. מטופלות שאינן מעוניינות להסתייע במכשירי שמיעה הטיפול ייעשה באמצעות שילוב של קאלציום וויטמין D. במקרים אחרים מתבצע ניתוח כדי להחזיר את השמיעה.

תסמינים של איבוד שמיעה בהריון

ירידת שמיעה הולכתית – הינה אובדן שמיעה המתרחש כאשר הצלילים עינם מועברים בצורה יעילה מהאוזן החיצונית אל האוזן התיכונה ועור התוף. סוג זה בא לידי ביטוי בירידה ברמת השמע של צלילים, צלילים מעומעמים, כאבים , אדמומיות, תחושת לחץ והפרשות באוזן החיצונית.

ירידת שמיעה עצבית – מצביעה על נזק באוזן הפנימית  או על קושי בקליטה או העברה של גלי הקול מהאוזן התיכונה אל המוח. התסמינים הם: אי יכולת לשמוע צלילים, שמיעת צלילים מעוותים במקרה של דיבור, קושי בהבנת דיבור ושמיעת צלצול רציף. ירידת שמיעה מעורבת הינה שילוב שלמספר סוגים של אובדן השמיעה.

ירידת שמיעה מרכזית – הינה  אובדן שמיעה המאופיין באי יכולת של המוח לפרש את איתותי מערכת השמיעה. סוג זה, שאינו נפוץ, משתייך לירידת שמיעה תחושתית עצבית, והוא מכונה גם חירשות קליפת המוח. במצב של ירידת שמיעה מרכזית, המוח אינו מתרגם או מעבד את הצלילים שהוא מקבל.

דרכי אבחון וטיפול

אבחון השמיעה מתבסס על התשאול הרפואי ותלונות המטופלת, אוטוסקופיה ושילוב של בדיקות דימות. הטיפול באובדן השמיעה נעשה על ידי שימוש בתרופות, עזרים חיצוניים וניתוח, בהתאם לגורם לאבודן השמיעה. אובדןרפואה שמיעה הנגרם על ידי זיהום מטופל עם אנטיביוטיקה. אנשים עם אובדן שמיעה קבוע יכולים להפיק תועלת משימוש במכשיר שמיעה.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה