ליקוי שמיעה הולכתי

תוכן עניינים

ליקוי שמיעה הולכתיליקוי שמיעה הולכתי הוא אובדן שמיעה המתרחש כשיכולת האוזניים לבצע קול לאוזן הפנימית, חסומה או מופחתת. כשפגיעה חמורה באוזן או בראש גורמת למצב זה, הוא עלול להימשך לטווח הארוך, ולהיחשב כנכות. הליקוי והאטימה באוזן מתרחשים בהעדר רטטים באוזן התיכונה, במצב המשפיע על אמצע האוזן או על האוזן החיצונית. המצב עלול להיות משמעותי או קל, תלוי בסוג הנזק.

גורמים לליקוי שמיעה הולכתי

שעווה באוזן עלולה לגרום למצב זה, ונחשבת לאחד הגורמים השכיחים ביותר, כשסתימה בתעלת האוזן החיצונית נגרמת כתוצאה מהצטברות שעווה. גורמים נוספים עשויים לכלול זיהומים בתעלת האוזן, נקב או קרע בעור התוף, אוזניים קטנות מאוד, ציסטות וגידולים, או חפצים זרים הנתקעים בתעלת האוזן.

במצב של ליקוי שמיעה הולכתי, מתרחשות דלקות אוזניים באוזן התיכונה, או דלקות אוזניים כרוניות, כשנוזלים ממלאים את האוזן התיכונה, כך שעור התוף אינו מסוגל לזוז. אובדן שמיעה ואטימת האוזן עלולות להיגרם אף כתוצאה ממחלות, נזק ושינויים פיסיים באוזן התיכונה כגון כולסטאתומה, וגידולים. כשבעיות מתרחשות באוזן החיצונית, אין לנסות לטפל במצב באופן עצמאי, אלא לקבל סיוע רפואי.

מאפייני, תסמיני וסימני ליקוי שמיעה הולכתי

מצב זה משפיע על אנשים מכל קבוצות הגילאים, ונפוץ ביותר בקרב ילדים. הליקוי עלול להשפיע על אוזן אחת או שתי האוזניים, כשהסיבה הנפוצה ביותר היא חסימות. קיימים מספר תסמינים אך הם אינם מופיעים בו זמנית.שמיעה

אנשים הסובלים מליקוי שמיעה הולכתי יתקשו לשמוע אנשים מדברים. חלקם עשויים לחוות זיהום גלוי באוזן, נקב בעור התוף, הצטברות שעווה בתעלת האוזן או צמיחת גידולים באזור. תסמין נוסף הוא צמיחת עצם באוזן התיכונה, המונעת ממבני האוזן לתפקד כראוי, ובסופו של דבר גורמת לאובדן שמיעה.

אבחון אובדן שמיעה הולכתי

בבדיקת האוזן, הרופא צריך לאבחן דלקת אוזן תיכונה עם השתפכות, ריר, או צפק, כדי לאשר את האבחנה. הצטברות נוזל באוזן נבדקת מבחינת תפקוד חצוצרת השמע, שבמצב לקוי עלולה לגרום לאובדן שמיעה הולכתי.

בהיעדר נוזל באוזן התיכונה, ובנוכחות עור תוף נורמאלי, ההסבר הסביר ביותר למצב הוא קיבעון בעצמות האוזן התיכונה, שהן העצמות הקטנות ביותר בגוף, המשמשות להעברת צלילים מהאוויר אל המבוך המלא נוזל. הגורם הנפוץ ביותר לקיבעון זה הוא תכונה מולדת או נרכשת.

אפשרויות טיפול בליקוי שמיעה הולכתי

רוב המקרים הם זמניים ונרפאים באמצעות טיפול תרופתי מתאים, ולכן חשוב לקבל סיוע רפואי מיידי. אם הצטברה שעווה באוזן, ליקוי שמיעה הולכתי יכול להירפא בקלות מבלי להוביל לאובדן שמיעה קבוע.

בדיקת CT מאפשרת הבנה טובה יותר של הסיבות לאובדן שמיעה הולכתי. ההדמיה מסייעת גם לקבלת הסברים אחרים למצב, כגון כולסטאתומה מולדת או גורמים באוזן הפנימית, כולל תסמונת התבקעות תעלה עליונה או הצטברות מוגברת של מים המפריעה לשיווי משקל.

אפשרויות הטיפול הראשונות המוצעות לאובדן שמיעה הולכתי מולד הן ניקוי נוזלים המצטברים בתעלת האוזן, הסרת שעווה מוגזמת מהאוזן, תרופות כגון החלת טיפול אוזניים, ותרופות לבליעה לניקוי החסימה.

הותרת המצב על כנו – אך אפשרות זו תפריע לתפקוד היומי ולכן אינה נחשבת כאופציה נהדרת.

שימוש במכשיר שמיעה – זוהי אפשרות נוספת אם המטופל מבקש להימנע מניתוח הכרוך בסיכונים.

שתל שבלולהליך זה מיועד למקרים חמורים, ומבוצע באמצעות פיסה חיצונית של מכשיר חשמלי המסייע בהמרת גלי הקול לאותות חשמליים הנעים אל שתל השבלול. שתל זה נחשב כיעיל ביותר ואנשים רבים הסובלים מליקוי שמיעה הולכי, כולל ילדים, בוחרים בו.

ניתוח

מציע את האפשרות של שיפור שמיעה קבוע. הצלחת הניתוח תלויה בחומרת התסמינים ורמת המיומנות של המנתח. מנתחים רבים מחליפים את החלקים הקבועים של העצמות הקטנות באוזן בתותב או שתל.

אך רצוי לנקוט בכל צעד אפשרי על מנת לשמר את האנטומיה של המטופל. הניתוח מתבצע על האוזן התיכונה, תוך קיבוע הרצועה הקדמית. הרצועה הקדמית מטופלת באמצעות לייזר, ומעט קידוח ליצירת הפרדה ומניעת איחוי מחדש. עצמות האוזן משוחררות באמצעות הסרת העצמות סביב עם שילוב לייזר, קידוח וספוג נמס המוצב למניעת חדירת העצמות לתעלת האוזן. שיטות אחרות כוללות שימוש ביריעות סיליקון דק.רופאים

היות ואחת הסיבות העיקריות לליקוי שמיעה הולכי הוא רעשים, אנשים הסובלים מהמצב יכולים למנוע את התרחשותו באמצעות לבישת מגני אוזניים כשהם נמצאים בקרבת מקור רעש רם.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה