מכשיר שמיעה אנלוגי

תוכן עניינים

מכשיר שמיעה אנלוגי נועד להקל על בעלי לקויות השמיעה לשמוע ולהבחין טוב יותר בין צלילים. קיימים סוגים רבים של מכשירים חלקם מפותחים טכנולוגית וחלקם פשוטים וקלים להפעלה. את המכשיר מתאימים לפי צרכי האדם, רמת שמיעתו וכן לפי רמתו הטכנית ויכולתו המוטורית. ניתן לחלק את מכשירי השמיעה לשתי קבוצות עיקריות: מכשירי השמיעה האנלוגיים ומכשירי השמיעה דיגיטליים.מכשיר שמיעה

מהו מכשיר מכשיר שמיעה אנלוגי

המשותף לכל מכשיר שמיעה אנלוגי הוא הגברת קולות הסביבה בצורה אחידה. המכשיר האנלוגי מתרגם את הקולות המגיעים מן הסביבה והופך אותם לאותות אלקטרוניים. באמצעות המגבר הנמצא במכשיר מוגברים אותות אלה במידה שווה.

התוצאה שמתקבלת הינה הגברת כל הצלילים באופן אחיד. במילים אחרות באמצעות המכשיר מתרחשת העתקה והגברה של קולות הסביבה בעוצמה שווה. החיסרונות העיקריים ממצב זה הינם: חוסר הפרדה בין רעשי הרקע לבין הקולות החשובים, עומס מידע על המוח וכתוצאה מכך עייפות מוגברת.

סוגים של מכשיר שמיעה אנלוגי

קיימים ארבעה גדלים עיקריים של מכשירי שמיעה אנלוגיים:

  • מכשיר שמיעה המתיישב מאחורי האוזן (BTE).
  • מכשיר היושב באפרכסת האוזן (ITE).
  • מכשיר המתיישב בתוך האוזן ובולט מעט לעין (ITC).
  • מכשיר שמיעה קטן מאוד המתיישב בתעלת האוזן ובלתי נראה לעין בשל גודלו הזעיר (CIC).

את מכשירי השמיעה האנלוגיים ניתן לחלק לשני סוגים: מכשירים אנלוגיים רגילים ומכשירים ממוחשבים אנלוגיים. בשני הסוגים ניתן לקבלם בכל הגדלים.

ההבדל בין מכשיר שמיעה אנלוגי למכשיר שמיעה ממוחשב אנלוגי:

  • מכשיר שמיעה אנלוגי –  מכשיר שמיעה אנלוגי מגביר את צלילי הסביבה בלבד ואינו מעבד אותם. טכנולוגיה זו נחשבת ישנה וכמעט לא נמצאת בשימוש כיום. מחירו מתוייג כנמוך מאוד.מכשיר שמיעה
  • מכשיר ממוחשב אנלוגית – גם המכשיר הממוחשב האנלוגי הינו מכשיר בעל טכנולוגיה אנלוגית, אך התאמתו נעשית באופן ממוחשב. מכשיר זה מבטיח התאמה יותר מדוייקת לצרכיו של לקוי השמיעה ואיכות קול ושמע גבוהים יותר, אולם גם רמת הטכנולוגיה של מכשיר זה הינה אנלוגית ולכן פחות נאמנה למציאות. היתרון העיקרי של מכשיר השמיעה הממוחשב האנלוגי הינו האפשרות לתכנתו לפי סוגי מצבים סביבתיים שונים, לדוגמא התאמת המכשיר לסביבה רועשת או לסביבה שקטה, התאמת המכשיר לסביבה עם קולות רקע או לשטח פתוח וכדומה. עלותו של המכשיר מתוייגת כבינונית.
  • בשני סוגי המכשירים ניתן להתקין גלגלת השולטת על העוצמת הקול באמצעות מעבר בין דרגות עוצמה שונות. בחלק מן המכשירים האנלוגיים ניתן לשלב אופציה המתאימה לדיבור בטלפון, אם כי קיים ויכוח על איכות הרמה של פונקציה כזו. ישנם מכשירים אנלוגיים אשר ניתן לכוונם באופן עצמאי וישנם אשר ניתנים לכיוון והתאמה אך ורק על ידי מומחה. אופן התאמת וכיוון המכשיר מוגבלים מאוד ולרוב אינם מספקים תוצאה מדוייקת.

התאמת מכשיר שמיעה אנלוגי

בחירת מכשיר שמיעה נעשית באמצעות בדיקה של מספר גורמים:

  • התאמה לרמת הירידה בשמיעה – המכשיר התוך אוזני או המכשיר בהתאמה פתוחה (המעביר קולות באמצעות צינורית) מתאימים לרוב לאנשים בעלי ירידת שמיעה קלה עד בינונית. מכשיר המתיישב מאחורי האוזן מתאים יותר לאנשים בעלי ירידת שמיעה חמורה יותר.
  • סבילות גבוהה או נמוכה לרעשי רקע ולעוצמות קול חזקות.
  • יכולת מוטורית – לכל מכשיר רמת הפעלה המשתנה מקלה עד מורכבת.
  • מצב ראייה – הפעלת המכשיר, חילוף הבטריות וניקוי המכשיר דורשים יכולת ראייה מקרוב.מכשיר שמיעה
  • מצב רפואי של האוזן – האם קיימת נטייה לדלקות אוזניים חוזרות, הפרשת שעווה וכדומה.
  • אורח החיים וצרכים תקשורתיים – נבדקת רמת הצורך בתקשורת מילולית במשך היום בבית ובעבודה.

הסתגלות לאחר התקנת מכשיר שמיעה אנלוגי חדש כיצד תהליך ההסתגלות עשוי להיראות?

נתחיל מלציין עובדה שכולנו מכירים – כמעט כל דבר חדש בחיים שלנו דורש תקופת הסתגלות מסוימת אליו. ולא משנה אם מדובר על התרגלות לאחר קניית רכב חדש, התרגלות לראייה דרך משקפי ראייה חדשים, או אפילו הסתגלות לישיבה על כורסה חדשה שרכשנו לסלון הבית – כל דבר חדש מצריך מאיתנו הסתגלות מסוימת. כך גם כאשר אנחנו מתרגלים לשמיעה דרך מכשיר שמיעה אנלוגי חדש – עלינו להתרגל ולהסתגל לשמיעה במצב החדש. הטיפ הכי חשוב שאנחנו יכולים לתת לכם לגבי הסתגלות לשמיעה דרך מכשיר שמיעה אנלוגי חדש, זה לשמור על סבלנות יתרה במהלך התהליך הזה. שמיעה מחדש דרך מכשיר שמיעה, עשויה להיות לא פשוטה בכלל עבור האדם הממוצע. אט אט, אתם תראו שאתם לומדים מה הם דרכי הטיפול בעזרת מכשיר השמיעה החדש שלכם, מה היא הדרך הטובה ביותר להרכיב את מכשיר השמיעה על האוזניים, ויותר מכל – אנחנו לומדים כיצד לשמוע ולהאזין לצלילים מחדש.

חשוב לדעת ככל שהתקופה שבה הזנחנו את בעיות השמיעה שלנו היא גדולה יותר כך ההסתגלות לשמיעה מחדש תהינה קשה יותר

העובדה הזו היא עובדה שחשוב שאנשים רבים שמתרגלים לשמיעה דרך מכשיר שמיעה אנלוגי חדש יכירו. בסופו של יום, בני האדם נוטים לשכוח מהר מאוד כיצד הם היו מאזינים לצלילים ושומעים את העולם בעבר, כאשר השמיעה שלהם הייתה תקינה לחלוטין. יתר על כך, מטופלים שמתחילים את תהליך ההסתגלות לשמיעה דרך מכשיר שמיעה אנלוגי חדש – נוטים להחזיק בציפיות גבוהות מידי, כמו לדוגמה לשמוע בצורה שבה הם היו שומעים בצעירות שלהם. הדבר החשוב ביותר עבורכם, הוא לבוא עם ציפיות ויעדים ברורים, ולא לצפות לכך שהשמיעה שלנו תהיה מאה אחוז בתוך מספר ימים.

לסיכום, אם אתם מתלבטים לגבי בחירת מכשיר שמיעה אנלוגי, בין אם מדובר במכשיר מיושן ובין אם מתקדם, כדאי מאוד לשים דגש לסוג המכשיר אותו אתם בוחרים ולראות כי הוא אכן תואם ומתאים לבעיה ממנה אתם סובלים

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה