לקויות שמיעה אצל ילדים

תוכן עניינים

ליקוי שמיעה בילדים ותינוקותעבור אדם בוגר, תינוק או ילד, שמיעה תקינה באה לידי ביטוי ביכולת לשמוע טווח רחב של צלילים. יש כמובן הבדלים בין אנשים שונים ויש גם הבדלים בכושר השמיעה בקרב תינוקות וילדים, אך יש טווח שמיעה שנחשב לנורמטיבי ויש טווח שמהווה חריגה מהנורמה.

כאשר טווח השמיעה חורג מהנורמה, כאשר לא קיימת מסוגלות לשמוע חלק מהצלילים הגבוהים או הנמוכים, מדובר בליקוי שמיעה. קביעה טיב הליקוי ואופיו ומציאת דרכי התמודדות נאותות יתחילו בביצוע בדיקת אבחון מתאימה.

סיבות ללקוי בשמיעה

ליקויי שמיעה בקרב ילדים ובקרב תינוקות יכולים להיות על רקע גנטי או על רקע שאיננו גנטי. ליקוי שמיעה על רקע גנטי, כלומר תורשתי, עשוי להיות ברור מאליו (למשל כאשר אחד ההורים או שניהם סובלים מליקוי שמיעה) אך לא תמיד זהו המצב. לעיתים להורה יש גן פגום שלא בא לידי ביטוי בשמיעה לקויה.

מלבד גורמים גנטיים, יש גם גורמים אחרים שיכולים להביא לפגיעה ביכולת השמיעה. שימוש בתרופות מסוימות על ידי האם עשוי להביא למצב כזה. גם זיהום ברחם ומחלות כגון אדמת יכולים להביא לכך. דלקת קרום המוח, מחלת הצהבת שנמשכת לאורך זמן עשויים גם הם להביא לפגיעה בשמיעה.

מתי חשוב להיבדק?

בדיקת שמיעה חשובה ביותר במקרים הבאים:

  • כאשר קיים סיכון מוגבר לליקוי שמיעה למשל בשל לידה מוקדמת ופגות, רמת בילוריבין (צהבת) גבוהה במיוחד.
  • כאשר ידועה חירשות או קיים ליקוי שמיעה אחר במשפחה.ליקוי שמיעה בילדים
  • כאשר ההורים חושדים בקיומה של בעיה בשמיעה.
  • כאשר גורם כמו אחות טיפת חלב, רופא או כל איש מקצוע סבור שיש בכך צורך.

בקרב תינוקות רכים, חשוב לשים לב למצבים שבהם התינוק לא מראה בהלה גם כאשר נשמעים בקרבתו צלילים רמים. כאשר התינוק לא מפנה את ראשו בזמן שההורים מדברים אליו, כאשר יש איחור בהתחלה של השמעת הברות שונות.

ככלל, עיכוב בהתפתחות יכולת הדיבור כמצופה מבני הגיל הדומה עשוי להצביע על אפשרות של ליקוי בשמיעה. כאשר מדובר בילדים בוגרים יותר, בגילאי שנתיים ושלוש, ניתן להבחין בדיבור לא מובן, השמעת הברות במקום מילים ברורות.

חשוב לזהות מוקדם

תינוקות, יש לדעת, מסוגלים לשמוע קולות עוד בשלב העוברי של חייהם. מצב של ליקוי שמיעה חשוב לזהות או לשלול בשלב מוקדם ככל האפשר. כך, ניתן במקרים רבים למנוע החמרה של בעיה קיימת וניתן גם לשפר לאין ערוך את איכות חייו של התינוק והילד. לא פחות חשוב – זיהוי מוקדם יאפשר התמודדות נכונה יותר ומתן פתרונות כגון מכשירי שמיעה ייעודיים.

בין בדיקות השמיעה לתינוקות ופעוטות ניתן למצוא כאלה שניתן לבצע ללא צורך בשאילת שאלות ובקשה מהנבדק להשיב. בדיקה מסוג הדים קוכליאריים OAE היא דוגמא לכך. בדיקה כזאת, יש לציין, מקובלת בשנים האחרונות ומבוצעת גם כאשר אין חשד לבעיית שמיעה והיא נעשית סמוך לאחר הלידה. כאשר גיל הילד מאפשר זאת, ניתן לשלב בדיקות התנהגותיות, המבקשות לגלות כיצד הילד מגיל לצלילים ולקולות המושמעים לו.לקויות שמיעה אצל ילדים

ראוי לציין, שבדיקת שמיעה חשוב לבצע גם במעקב התפתחות התינוק. למעשה, מדובר בבדיקות שגרתיות שנעשות עם העלייה בגיל ובזכותן ניתן לגלות מוקדם למדי את קיומו של ליקוי בשמיעה בקרב תינוקות וילדים.

מכשיר שמיעה לילדים

גם לילדים צעירים מאוד ניתן להציע פתרונות טובים כגון מכשירי שמיעה. מכשירים כאלה נעשים בהתאמה אישית במכונים אודיולוגיים. כדאי לדעת – את מכשירי השמיעה ניתן לרכוש במימון חלקי מטעם משרד הבריאות. מדובר במימון עלות של עד שבעים וחמישה אחוזים מהמחיר בכפוף להצגת חשבונית קניה.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה