סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים 

תוכן עניינים

סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים הם רבים ומגוונים וניתן לבחור בין מכשירים בסיסיים לבין מכשירים איכותיים במיוחד. כל מכשיר כזה יתאים למצבים שונים ולמטופלים שונים. כיצד בוחרים סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים? על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

מהם מכשירי שמיעה?

מכשירי שמיעה הם מכשירים שמטרתם לשפר את יכולת השמיעה של אנשים שסובלים מפגיעה שמיעתית. מכשירי שמיעה פועלים על ידי מספר רכיבים אלקטרוניים. קודם כל במכשירי שמיעה קיים מיקרופון קטן. תפקידו של המיקרופון הוא לקלוט את הצלילים בסביבה. בנוסף מכשירי שמיעה כוללים מגבר שמיועד להגביר את עוצמת הצליליים הנקלטים על ידי המיקרופון. מלבד למגבר מכשירי שמיעה כוללים רמקול שתפקידו לשלוח את הצלילים המוגברים לאוזן. בנוסף מכשירי השמיעה כוללים סוללה שמספקת אנרגיה לרכיבים האלקטרוניים במכשיר. קיימים סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים הפועלים בטכנולוגיות שונות. 

התאמה למכשיר שמיעה

הצורך במכשירי שמיעה יכול לנבוע מסיבות שונות. כל לקות שמיעה מסווגת בהתאם לדרגת חומרה אחרת. כאשר מבצעים בדיקת שמיעה ידרגו לנו את לקות השמיעה בהתאם למידת השמיעה של המטופל. ליקוי שמיעה מזערי יתאפיין בירידה של עד 25 דציבלים ואילו ליקוי שמיעה חמור יתאפיין בירידה של מעל 70 דציבלים. לכן, לכל לקות שמיעה יש לבצע התאמה למכשיר שמיעה מתאים. 

התאמת מכשירי שמיעה למבוגרים מתבצעת במכון אודיולוגי על ידי אדם בעל ניסיון בתחום האודיולוגיה ובמכשירי שמיעה. 

על מנת להתאים סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים יש לבצע קודם כל בדיקה אצל רופא אף אוזן גרון ובדיקת שמיעה עדכנית. כמו כן יש לקחת בחשבון מספר גורמים-

  • רמת הירידה בשמיעה
  • קשיים הנלווים לירידה בשמיעה 
  • תפקוד מוטורי ומצב ראייה 
  • מצב רפואי של האוזן 
  • אורח החיים והצרכים התקשורתיים של המטופל 

קראו עוד: איך בוחרים מכשיר שמיעה?

דרגות לקות שמיעה

סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים מתאימים לפי דרגות לקות שמיעה. על ידי אבחון מידת השמיעה של המטופל ניתן להתאים לו סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים. 

  • שמיעה תקינה- אדם שאיכות השמיעה שלו תקינה, יצליח לשמוע קולות שקטים עד 20 dBHL. 
  • ליקוי קל- אנשים שסובלים מליקוי שמיעה בדרגה קלה, יתקשו לעקוב אחר אנשים המנהלים שיחה במקום רועש ובסיטואציה רועשת. מאופיין בבדיקה בין 25 לבין 39 dBHL. 
  • ליקוי שמיעה בינוני- מי שסובל מליקוי שמיעה בינוני, עלול להתקשות בניהול שיחה גם במקומות שקטים. כמובן שמי שסובל מליקוי שמיעה זה לא יצליח לנהל שיחה במקומות רועשים. אלא אם ירכיב מכשיר שמיעה. ליקוי שמיעה בינוני מאופיין בין 40 לבין 69 dBHL.
  •  ליקוי שמיעה חמור- מי שסובל מליקוי שמיעה חמור יאלץ להיעזר במכשיר שמיעה חזק או בשתל. ליקוי שמיעה זה מאופיין בין 70 לבין 89 dBHL.
  • ליקוי שמיעה עמוק- ליקוי שמיעה זה למעשה משול לחירשות. על מנת לנהל שיחה עם ליקוי שמיעה זה יש להתנהל בשפת הסימנים, לקרוא שפתיים ואף להתאים שתל. מאופיין ב90 ומעלה dBHL.

אז אילו סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים יש?

קיימים סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים ברמות שונות המתאימים למצבים שונים. בדרך כלל מטופלים בעלי אורח חיים פעיל שמבלים שעות רבות מחוץ לבית ונפגשים עם אנשים רבים יבחרו במכשיר שמיעה מתקדם שמאפשר להם להתנהל במקומות רועשים והומי אדם. לעומת זאת מטופלים שמבלים את רוב שעות היום במקומות שקטים יוכלו להסתפק במכשירי שמיעה בסיסיים.

אז אילו סוגי מכשירי שמיעה למבוגרים יש?

  • מכשירי שמיעה בסיסיים

מכשירי שמיעה בסיסיים הם מכשירי השמיעה הפשוטים ביותר. ניתן לקבל מימון מלא על ידי קופות החולים עבור מכשירי שמיעה בסיסיים או לשלב השתתפות עצמית נמוכה. יש לשים לב שעובדים עם מכוני שמיעה שיש להם הסדרים עם קופות החולים במידה שרוצים להנות מההטבה. מכשירי שמיעה בסיסיים מעניקים מענה בסיסי ולא מתאימים למצבי האזנה קשים. 

  • מכשירי שמיעה איכותיים

מכשירי שמיעה איכותיים הם בעלי קפיצת מדרגה טכנולוגית. מכשירי שמיעה איכותיים מוגנים מפני לחות, מאפשרים להתחבר לאביזרים אלחוטיים כולל אייפון ומכשירי אנדרואיד של היצרניות המובילות. כמו כן מכשירי שמיעה איכותיים מתאימים לילדים ומאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים. על ידי מכשירי שמיעה איכותיים ניתן להתנהל במקומות רועשים יחסית כמו ארוחות משפחתיות, האזנה למוסיקה, נסיעה ברכב, צפייה בטלוויזיה, פעילות בחוץ וכדומה. 

  • מכשירי שמיעה מתקדמים

מכשירי שמיעה מתקדמים הם בעלי עלייה נוספת בסולם הטכנולוגיות. מכשירי שמיעה מתקדמים מוגנים מפני לחות ומאפשירם חיבור לאביזרים אלחוטיים שונים, מתאימים לילדים ומאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים. מכשירי שמיעה מתקדמים מאפשרים להתנהל במקומות רועשים אף יותר כמו ארוחות משפחתיות, ארוחות במסעדות, האזנה למוסיקה, צפייה בטלוויזיה, פגישות רבות משתתפים, פגישות פרטניות, פעילות בחוץ, נסיעה ברכב וכדומה.  

  • מכשירי שמיעה פרמיום או עילית

מכשירי שמיעה פרמיום או עילית הם המכשירים הטובים ביותר שמאפשרים יכולת התמודדות אוטומטית ומהירה במגוון רחב של סיטואציות שמיעתיות ותקשורתיות. מכשירי שמיעה פרמיום או עלית מוגנים מפני לחות, מאפשרים להתחבר לאביזרים אלחוטיים, מאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים ומתאימים לילדים. מכשירי שמיעה פרמיום או עלית מתאימים למצבים שמיעתיים מורכבים כמו ארוחות משפחתיות, ישיבה בבית קפה או מסעדה, מקומות הומי אדם וכן מקומות שקטים, מאפשרים האזנה למוסיקה, צפייה בטלוויזיה, יעילים בפגישות רבות משתתפים, פגישות אחד על אחד, פעילות בחוץ, נסיעה ברכב.  

  • מכשירי שמיעה קטנים

כשירי שמיעה קטנים הם מכשירים איכותיים ויעילים במיוחד שמאפשרים להנות ממכשיר קטן ונסתר.  ההבדל בין מכשירי שמיעה קטנים לגדולים בא לידי ביטוי בחזות הוויזואלית. מכשירי השמיעה הגדולים בדרך כלל ימוקמו מחוץ לאפרכסת האוזן ויהיו חשופים לעיני כל מי שיתבונן. לעומת זאת, מכשירי שמיעה קטנים הם מכשירים המותקנים במרכז האוזן או בתוך תעלת האוזן ולכם קשה לראות אותם בעין. 

קראו עוד: שאלות תשובות על מכשירי שמיעה

סוגי מכשירי שמיעה וההבדלים ביניהםמכשירי שמיעה מיועדים למטרה מרכזית אחת: להגביר את עוצמת הקול ובכך לסייע לאנשים אשר סובלים מלקויות או מפגיעות בשמיעה. העיקרון המרכזי כאן הוא שהמכשירים קולטים קולות שונים מהסביבה, באמצעות מיקרופון ייעודי הנמצא בהם, מעלים את העוצמה שלהם ומעבירים אותה כשהיא מוגברת לאוזן. מכאן, נובע בהכרח שמכשירי שמיעה הם כלי מרכזי לשיפור איכות החיים של אנשים רבים ולהשתלבות נאותה שלהם בסביבה ובחברה בה הם חיים.

כאשר נכנסים לתוככי האוזן (ולעיתים גם מסביב לה), אפשר לראות שיש סוגים שונים של מכשירי שמיעה, הנבדלים ביניהם בפרמטרים שונים.

אבחנה ראשונה: דיגיטלי מול אנטולגי

החלוקה הראשונה שנהוג לעשות ביחס למכשירי שמיעה היא בין מכשירים דיגיטליים לאנלוגיים.

מכשירי שמיעה אנלוגיים הם מכשירים אשר מגבירים את כל הצלילים המגיעים לאוזן בצורה שווה. המכשירים האלה כן ניתנים לכוונון מסוים, אך זו מוגבלת ומסתכמת לרוב בהעלאה או הורדה של עוצמת הרמקול, בהתאם לעוצמת ליקוי השמיעה. מכשירים אלה מיועדים למקרים פשוטים יחסית של לקויות שמיעה, כשתג המחיר שלהם נמוך פי כמה ביחס למכשירים הדיגיטליים.

מכשירי שמיעה דיגיטליים, כפי שניתן בוודאי להסיק משמם, הם מכשירים מתקדמים יותר שמתאימים לכם במצבים מורכבים יחסית. היתרון המשמעותי של המכשירים האלה הוא שניתן לכוון אותם בצורה מקיפה יותר, באמצעותהבדלים בין מכשירי שמיעה עזרים משלימים דוגמת תוכנות מחשב.

מכשירי השמיעה הדיגיטליים כוללים אפשרויות כוונון מקיפות יותר, כשאופציה אחרת שקיימת בהם היא לברור בין מצבים שונים של האזנה (על פי תנאי הסביבה הספציפיים). יתרון משמעותי אחר של המכשירים האלה הוא שהם כוללים רכיבים אשר מצמצמים עד למינימום האפשרי את רעשי הרקע ואת הצפצופים.

אבחנה שנייה: מיקום המכשירים

כשמדברים על מכשירי שמיעה, צריך לראות גם היכן וכיצד ממקמים אותם – האבחנה הזו לא משפיעה לרוב על המחיר שלהם וגם על סוגם, כאשר יש מכשירים דיגיטליים ואנלוגיים כאחד אותם ניתן למקם במקומות שונים.

המכשירים התוך אוזניים הנמצאים באופן מלא בתוך תעלת האוזן (CIC) יהיו בדרך כלל מוסתרים באופן מלא ויתאימו למקרים פשוטים יחסית של לקויות שמיעה. דרישה חשובה ביחס למשתמשים בהם היא יכולת מוטורית גבוהה, שתאפשר להם לתפעל את המכשירים ביתר קלות, כשלצד זה נדרש שתעלת האוזן של האנשים תהיה גדולה מספיק כדי שהמכשירים יוכלו להיכנס לתוכה במלואם.

לעומת זאת, מכשירים הנמצאים בתוך תעלת האוזן באופן חלקי (ITC) יהיו מתקדמים מעט יותר ויוכלו לבצע הגברה משמעותית יותר ומדויקת יותר של הקולות. את מכשירי השמיעה ניתן למקם גם בתוך האוזן (ITE), מה שמביא לכך שהעוצמה שמתקבלת באמצעותם תהיה גדולה יותר – עובדה זו מעלה כמובן את דרגת החומרה של הליקוי שניתן להתמודד איתו באמצעות המכשירים. מכשירים גדולים אלה, שמגיעים עם סוללה מאסיבית יותר ביחס לדגם הקודם, נחשבים לפופולאריים ולידידותיים למשתמש באותה מידה.הבדלים בין סוגי מכשירי שמיעה

הקבוצה הגדולה הבאה של מכשירי השמיעה היא אלה הממוקמים מאחורי האוזן (מאחורי האפרכסת, למעשה) ומחוברים לאוזנייה הנמצאת בתוך תעלת האוזן. מכשירים אלה, המכונים בלועזית מכשירי BTE, מתאימים לכל חומרת ליקויי השמיעה – הבחירה היא בהתאם לסוג הליקוי ולאפשרויות הטכניות שמציעה המכשיר הספציפי. ברמה הכללית, אפשר לטעון שמכשירים אלה נוטים להיות חזקים וגם אידיאליים עבור הילדים.

לבסוף, יש להזכיר את המכשירים שמתאימים למי שמכשירים אחרים לא יכולים לשמש אותם, בין אם עקב דלקות אוזניים או ליקויים מובנים או מולדים במבנה האוזן. אלו הם מכשירי השמיעה בהולכת עצם, המורכבים על קשתות ומבצעים העברה של הצלילים אל האוזן הפנימית באמצעות קשת ייעודית. מכשירים אלה מציעים צלילים באיכות גבוהה, כשגם נוחות התפעול ראויה לאזכור.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה