ליקוי שמיעה מעורב

תוכן עניינים

ליקוי שמיעה מעורבקיימים שלושה סוגים עיקריים של אובדן שמיעה: הולכתי, חושי, וליקוי שמיעה מעורב, שהוא שילוב של ליקוי שמיעה הולכתי ועצבי. ליקוי שמיעה מעורב נע בחומרתו בין מתון עד חמור, כשאנשים הסובלים ממנו עשויים להתקשות אפילו בשמיעת צלילים רכים.

לעיתים, ליקוי שמיעה הולכתי מתרחש בשילוב עם ליקוי שמיעה עצבי (SNHL), במצב הנקרא ליקוי שמיעה מעורב. במילים אחרות, אובדן שמיעה מעורב כרוך באותו נזק המשפיע על יכולת האוזן החיצונית והתיכונה להעביר קול לאוזן הפנימית והמוח, תוך פגיעה באוזן הפנימית או עצב השמיעה.

גורמים לליקוי שמיעה מעורב

ליקוי זה עלול להתרחש באוזן אחת או שתיהן, ומצביע על נזק מוליך באוזן החיצונית או באמצע האוזן הפנימית, ונזק עצבי באוזן הפנימית או פגיעה בעצב השמיעה. הגורמים משתנים באופן משמעותי ממקרה למקרה, ולעיתים ליקוי השמיעה העצבי כבר מתרחש בהווה, וליקוי השמיעה ההולכתי מתפתח מאוחר יותר מסיבה שאינה ברורה.

לעיתים נדירות ביותר, ליקוי שמיעה הולכתי עלול לגרום לליקוי שמיעה עצבי, ומשם להתפתחות ליקוי שמיעה מעורב. תהליך הזדקנות טבעי, מצב בריאותי מורכב, חבלות ראש או מום של האוזן הפנימית, וגורמים כגון חשיפה לרעש חזק, נטייה גנטית או תרופות מסוימות עלולים להוביל אדם לליקוי שמיעה מעורב. מחלות תורשתיות גורמות לליקוי שמיעה מעורב מולד. מקרים אלו משתנים במידה רבה מהילדות דרך תקופת הנעורים וההתבגרות.

תסמיני וסימני ליקוי שמיעה מעורב

אדם עם מצב זה מציג סימני אובדן שמיעה באופנים שונים, בהתאם למידת מורכבות הבעיה. אחד הסימנים העיקריים הוא חוסר יכולת לשמוע אנשים בבירור. סימני אזהרה פרטניים כוללים הפחתת יכולת השמיעה באוזן אחת או בשתי האוזניים, בקשות תכופות לחזור על מילים, עייפות מהמאמץ לשמוע, והימנעות ממצבים חברתיים בשל הקושי בשיחות באזורים רועשים.

התסמינים מתחילים בהדרגה ומתבטאים באובדן שמיעה באחת האוזניים כשהיכולת לשמוע בצד זה מופחתת. בהמשך, התסמינים ההדרגתיים הופכים להתפרצות וכוללים טינטון וחוסר איזון עדין של שיווי משקל. תסמינים אלו עשויים להתרחש גם בקרב אנשים בריאים לפני גיל ארבעים, עם היסטוריה של מספר דלקות אוזניים שאינן חמורות בילדות, ללא מצבים חמורים יותר.

טיפול באובדן שמיעה מעורב

הטיפול במצב זה מורכב, שכן הוא נובע מגורמים רבים, וכל אדם מטופל באופן אישי בהתאם למידת אובדן השמיעה שלו. הטיפולים עשויים להיות שילוב של ניתוח, מכשירי שמיעה, שתלי שבלול, או טיפולים אחרים בהתאם לגורמים השונים של אובדן השמיעה.

שתל עצם נחשב כטיפול יעיל לליקוי שמיעה מעורב, היות והוא עוקף לחלוטין את המרכיב המוליך של אובדן השמיעה ומתייחס רק למרכיב החושי. מכשירי שמיעה המסייעים להולכת האוויר מפצים על המרכיבים ההלכתיים והחושיים של ליקוי השמיעה. מחקרים מראים כי השתל משפר אף את הבנת הדיבור.שמיעה

אנשים רבים הסובלים מליקוי שמיעה מעורב יקבלו טיפול רפואי לטיפול בתסמיני ליקוי השמיעה ההולכתי, אך יזדקקו למכשיר שמיעה לטיפול ברכיב החושי הנותר של ליקוי השמיעה שלהם. מקרים קלים עד ליקוי שמיעה עצבי חמור עשויים להיות מטופלים אף הם באמצעות שימוש במכשירי שמיעה.

כמו תמיד, מומלץ להתייעץ עם אודיולוג בחשד לאבדן שמיעה, לשם קבלת אבחון הגורמים לאובדן השמיעה והרכבת תוכנית טיפול מיוחדת לצרכים הרפואיים. אודיולוג מסייע למטופל לבחור את אפשרות הטיפול הטובה ביותר, תוך פירוט כל המידע הדרוש.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה