פגיעה בשמיעה ומחלת מקצוע

תוכן עניינים

עובדים רבים חשופים לרעש רב העלול בסופו של דבר לגרום לנזק בלתי הפיך ולפגיעה בשמיעה. מקומות עבודה רבים כוללים סביבה רועשת במיוחד, הכוללת בעיקר מכונות גדולות המפיקות רעש רב לאורך זמן. מחלת מקצוע עקב פגיעה בשמיעה

אחר עבודה של שנים רבות במקום רועש, עלולה להיגרם פגיעה בשמיעה המוגדרת כמחלת מקצוע – מחלה שנגרמה עקב העיסוק במקום העבודה הרועש.

מהי מחלת מקצוע

מחלת מקצוע מוגדרת כמחלה שנגרמה לעובד כתוצאה ממקום העבודה או העיסוק אותו ביצע. בדרך כלל מחלת המקצוע נגרמת על רקע חשיפה לגורמים שונים אשר מזיקים לעובד וגורמים למצבו הבריאותו להתדרדר.

בכל מקום עבודה, העובדים נדרשים לנקוט בכל אמצעי הזהירות הקיימים על מנת להימנע ממחלות מקצוע וכאשר מדברים על שמיעה, במקומות עבודה רבים העובדים נדרשים לעבודה עם אטמי אוזניים ולבדיקות שמיעה תקופתיות. עם זאת, למרות נקיטת אמצעי הזהירות השונים, פעמים רבות העובדים נחשפים בסופו של דבר לגורמים מזיקים והופכים לחולים.

מי חשוף לפגיעה בשמיעה כמחלת מקצוע?

כמעט כל עובד שמועסק במקום עבודה גדול בו יש רעש רב חשוף לפגיעה בשמיעה בתוצאה מרעש. מדובר בעובדים במפעלים, בבניין, חיילים וכל עובד אחר שמשתמש במכשירים כבדים שיוצרים רעש רב. כמו כן, גם עובדי משרד שונים עלולים להיחשף לרעש, כמו לדוגמא עובדים שמדברים בטלפון לאורך שעות רבות או עובדים העוסקים בהאזנה ממושכת.

איך ניתן להימנע מנזקים לשמיעה במקום העבודה?

כביכול, כל עובד חשוף לנזקים לאוזניים ולמערכת השמיעה, ולכן חשוב מאוד להקפיד על אמצעי הזהירות האפשריים על מנת להימנע ככל שניתן מנזק לשמיעה. ראשית, חשוב מאוד להיות מודעים לכך שבמקום העבודה קיים רעש חריג. ניתן לעשות זאת בקלות על ידי הערכת מידת הרעש על ידי מומחים, וכך לדעת האם יש צורך להתגונן ובאיזו רמה.

במידה ואכן מדובר במקום עבודה שסביבתו רועשת, חובה להצטייד באטמי אוזניים. בגלל שמדובר במקום עבודה מסודר בו עובדים שעות רבות ולאורך שנים, רצוי להצטייד באטמי אוזניים טובים או באוזניות המתאימות לכך. שימוש נכון והגנה על האוזניים עשוי להפחית בצורה משמעותית את נזקי הרעש, ולהגן על השמיעה.מחלת מקצוע פגיעה בשמיעה

כמו כן, חשוב מאוד לבצע בדיקת שמיעה תקופתית במכון שמיעה, על מנת להעריך את מצב השמיעה ולראות איך החשיפה לרעש השפיעה על האוזניים. אנשים שונים רגישים בצורה שונה לרעשים, והרעש עשוי לגרום לנזק שונה אצל כל אחד, ולכן זיהוי מוקדם של בעיות השמיעה חיוני ביותר על מנת למנוע התדרדרות נוספת.

לאחר זיהוי ליקוי שמיעה, חשוב לשקול את עזיבת מקום העבודה או מעבר לתפקיד "שקט" יותר. חשוב לזכור שהנזק השמיעתי הוא לצמיתות, ולכן חשוב מאוד לתפוס אותו בזמן ולמנוע התדרדרות נוספת.

בנוסף לכך, במקרים שאובחנו עובדים הסובלים מפגיעה בשמיעה, יש לדווח על כך למפקח העבודה האזורי, שלשיקולו יפתח בחקירה בנושא. ייתכן שלאחר חקירת מידת הרעש במקום העבודה, יידרש המעסיק להפחית את מידת הרעש בצורות שונות או להפחית את חשיפת העובדים לרעש. כאמור, כל אבחון של פגיעת רעש במקום העבודה צריך להדליק "נורה אדומה" ולהוביל לשינויים שתפקידם שמירה על בריאות העובדים.

נפגעי רעש – זכויות

כל אדם שאובחן כנפגע רעש ושנגרמה לו פגיעה בשמיעה כמחלת מקצוע זכאי לפנות לרופא תעסוקתי שיאשר את הטענות, וכן לחוות דעת רפואית. לאחר אישור זה, על פי זכויות לקויי שמיעה של הביטוח הלאומי, ניתן להגיעפגיעה בשמיעה כמחלת מקצוע למוסד לביטוח הלאומי ולתבוע פיצויים על פי מידת הנזק שנגרמה ואחוזי הנכות שנקבעו. חשוב לציין שמדובר בזכות בסיסית שיש לממשה, מאחר ולאחר אבחנת הפגיעה בשמיעה אסור לחזור ולעבוד באותו מקום, על מנת לא להחמיר את המצב ולהחריף את מצב האוזניים.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה