טיפול באנשים חרשים או עיוורים במעליות

תוכן עניינים

האוכלוסייה שלנו מורכבת מאנשים שונים, חלקם מתמודדים עם שלל מצבים בריאותיים מורכבים, וביניהם אוכלוסיית האנשים עם לקויות ראייה ולקויות שמיעה בדרגות שונות. חוק הנגישות קובע שיש להנגיש כל מקום ציבורי, והנגשה היא בעלת רבדים רבים, למשל, מעליות מנגישות קומות עבור נכים, אך מה לגבי אוכלוסיית לקויי השמיעה והראייה? כיצד הם אמורים לעשות שימוש במעלית? 

כיצד מנגישים מעלית לאוכלוסיית העיוורים?

כשלאנשים אין את היכולת לראות, הם נעזרים בחוש המישוש שלהם ולאנשים עם לקויות ראייה דרכים רבות להתמודד עם המרחב הציבורי, במידה והוא מונגש עבורם. אז מה בדיוק קורה כשאדם לקוי ראייה רוצה לעשות שימוש במעלית? עבורם יש מספר כלים שיש לעשות בהם שימוש. ראשית, יש להכיר את כתב הברייל של המרחב הציבורי, שמטרתו להנגיש את הסביבה ולהתריע שנמצאים כעת מול דלת המעלית. סימון הרצפה ממפה את הדרכים בהם צועד לקוי הראייה כשפסים להכוונה משמשים אותם כסימנים מובילים לאזורים שונים. לקוי ראייה לומדים כיצד לעשות שימוש בשפה הזו וכך הם יודעים שהם עומדים בפני סימן אזהרה או תמרור המורה להם על משהו. 

אותם משטחים עשויים מנירוסטה או כל מתכת אחרת, שהמטרה העיקרית שלהם היא ליצור ניגוד בין הגוון והצורה של המשטח לבין הרצפה שנמצאת ברחוב או בתוך הבניין. כולנו מכירים את אותם פסים, אך אנחנו לא נותנים עליהם את הדעת, עבור לקוי הראייה מדובר על הדרך שבה הוא מתנהל במרחב הציבורי. בנוסף, בתוך המעלית ישנם כפתורים בברייל לצד הכפתורים הרגילים והם משמשים עבור לקוי הראייה בלחיצה על הקומה אליה הוא זקוק להגיע. כמו כן, כרוז של המעלית שמכריז על ההגעה לקומה המתאימה מסייע גם כן ללקוי הראייה להבין שהגיע למקום הנכון, שכן בדרך כלל ישנן עצירות רבות בדרך, ואין לו היכולת לדעת האם הגיע לקומה הנכונה ללא הכרוז. כדאי גם לדעת שכבדי ראייה ושמיעה זכאים על פי החוק להנגשת מקומות העבודה שלהם. מבחינת החוק מקומות ציבוריים חייבים בהנגשה לכל אוכלוסיות הצרכים המיוחדים ובהם העיוורים ולקויי הראייה, גם אם מדובר על מעלית ישנה – ישנם פתרונות רבים להנגשה שניתן ליישם. 

כיצד מנגישים מעלית לאוכלוסיית החירשים? 

אמנם ההגבלה בשמיעה לא משבשת לחלוטין את היכולת לעשות שימוש במעלית, אך היא בהחלט יכולה לשבש את החוויה, בטח כשמדובר על מעלית שאין בה דבר מלבד כפתורים. בצורה כזו, האדם לקוי השמיעה נכנס לתוך המעלית וצריך להבין בכוחות עצמו האם נכנס למקום המתאים והאם הגיע אליו גם כן. מסיבה זו יש צורך בכפתור שמראה את ההגעה לקומה, וכמובן שרצוי עוד מחוץ למעלית להציב שלט ועליו מספרי הקומות ואת נותני השירות או העסקים שנמצאים באותן הקומות. כמו כן, ישנה הנגשה נרחבת עוד יותר בדמות מסכים דיגיטליים בתוך המעליות ובהם כיתוב על נותני השירות והמשרדים בכל קומה. כמו כן, מודעות רחבה לבעלי אוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים מסייעת גם כן. אם כל אדם יראה את הסביבה שלו, יהיה רגיש ונכון לסייע ולתת יד מכוונת, עולמם של בעלי האוכלוסיות המיוחדות יהיה טוב בהרבה. 

המאמר נכתב בשיתוף חברת "עדן מעליות"

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה