דרגות לקות שמיעה

תוכן עניינים

דרגות לקות שמיעהסובלים מלקות שמיעה? המאמר הבא הוא בשבילכם. קיימות דרגות לקות שמיעה שונות שישפיעו על הסובלים מהן בצורה שונה ויגרמו להם להתמודד בצורה שונה. על דרגות לקות שמיעה נרחיב במאמר הבא. 

דרגות לקות שמיעה- מה זה?

לקות שמיעה הוא מצב בו סובלים ממגבלה קשה בשמיעה. מגבלה זו מקשה על איכות החיים שלנו, אלא אם נעזרים במכשיר שמיעה מתאים. לקות שמיעה עלול להתרחש אצל כל אדם מסיבות שונות, גם בגילאים צעירים מאוד. כמו כן, לקות שמיעה יכולה להיות מולדת.  

לקות שמיעה מצריכה טיפול מתאים, על מנת לאפשר לאדם הסובל ממנה להמשיך להתנהל באופן נורמטיבי. 

קיימות דרגות לקות שמיעה שונות המשפיעות באופן שונה על הסובלים מהן. 

דרגות לקות שמיעה- החלוקה לדרגות

מי שסובל מלקות שמיעה ייאלץ להיעזר במכשיר שמיעה. אך על מנת להרכיב מכשיר שמיעה יש לעבור התאמה למטופל. ההתאמה מתבצעת על ידי מכון שמיעה או הרופא המטפל כאשר אחד הגורמים המשמעותיים שמשפיעים עליה היא מידת השמיעה של המטופל. על ידי אבחון מידת השמיעה של המטופל ניתן להתאים לו טיפול מתאים. 

דרגת לקות השמיעה ממנה סובל המטופל תיבדק על ידי בדיקת שמיעה. תוצאות הבדיקה יקבעו את דרגת הלקות ממנה אתם סובלים.

ריכזנו לכם את דרגות לקות השמיעה-

  • שמיעה תקינה- אדם שאיכות השמיעה שלו תקינה, יצליח לשמוע קולות שקטים עד 20 dBHL. 
  • ליקוי קל- אנשים שסובלים מליקוי שמיעה בדרגה קלה, יתקשו לעקוב אחר אנשים המנהלים שיחה במקום רועש ובסיטואציה רועשת. מאופיין בבדיקה בין 25 לבין 39 dBHL. 
  • ליקוי שמיעה בינוני- מי שסובל מליקוי שמיעה בינוני, עלול להתקשות בניהול שיחה גם במקומות שקטים. כמובן שמי שסובל מליקוי שמיעה זה לא יצליח לנהל שיחה במקומות רועשים. אלא אם ירכיב מכשיר שמיעה. ליקוי שמיעה בינוני מאופיין בין 40 לבין 69 dBHL.
  •  ליקוי שמיעה חמור- מי שסובל מליקוי שמיעה חמור יאלץ להיעזר במכשיר שמיעה חזק או בשתל. ליקוי שמיעה זה מאופיין בין 70 לבין 89 dBHL.
  • ליקוי שמיעה עמוק- ליקוי שמיעה זה למעשה משול לחירשות. על מנת לנהל שיחה עם ליקוי שמיעה זה יש להתנהל בשפת הסימנים, לקרוא שפתיים ואף להתאים שתל. מאופיין ב90 ומעלה dBHL.

דרגות לקות שמיעה- רעשים באוזניים

מטופלים רבים שסובלים מלקות שמיעה סובלים גם מרעשים באוזניים. אך עדיין לא נמצא קשר ישיר בין הופעת רעשים באוזניים וירידה בשמיעה. עם זאת, אנשים רבים שסבלו מירידה באיכות השמיעה בעקבות גיל מבוגר, לפתע החלו לסבול גם מרעשים באוזניים. 

אז מהם רעשים באוזניים?

רעשים באוזניים נקראים טינטון, או בשם אחר טיניטוס. רעשים אלה הם רעשים הנשמעים כמו צלצולים, רחשים או זמזומים הבוקעים מתוך האוזניים. רעשים באוזניים הם תופעה די נפוצה, אשר מופיעה בקרב עשרה עד שבעה עשר אחוזים מהאוכלוסייה כתופעה כרונית. לפחות אחד מעשרה אנשים יחווה בשלב כלשהו של החיים את התופעה הזו. 

למרות שמדובר בתופעה נפוצה מאוד, במקרים רבים הצפצופים באוזניים יתגלו בתופעה שפירה. כלומר, כמטרד זניח שניתן להתרגל אליו תוך מספר חודשים לאחר הופעתו. מטופלים רבים מדווחים כי אינם מבחינים ברעשים באוזניים לאחר תקופה מסוימת. 

דרגות לקות שמיעה- מכשירי שמיעה

מטופל שסובל מלקות שמיעה או מטינטון (רעשים באוזניים), צריך להרכיב מכשיר שמיעה. מכשירי השמיעה יכולים לסייע בשיפור איכות החיים של המטופל הן בתחום ירידה בשמיעה והן בתחום רעשים באוזניים. 

מכשיר שמיעה, הוא מכשיר שהתפקיד שלו הוא לשפר את יכולת השמיעה ולסייע לאנשים הסובלים מלקות בשמיעה. קיימים סוגים שונים ומגוונים של מכשירי שמיעה ביניהם מכשיר שמיעה קטן ונסתר בתעלת האוזן או מכשיר מאחורי האוזן המתחבר לאוזניה. תוכלו למצוא מכשיר שמיעה בטכנולוגיות שונות כמו מכשיר שמיעה אנלוגי, ממוחשב או דיגיטלי ולבחור מבין חברות שונות. 

במכשיר השמיעה קיימים מספר רכיבים אלקטרוניים שהופכים אותו למה שהוא-

  • מיקרופון קטן שתפקידו לקלוט את הצלילים בסביבה
  • מגבר שתפקידו להגביר את עוצמת הצלילים הנכנסים
  • רמקול שתפקידו לשלוח את הצלילים המוגברים אל האוזן
  • סוללה שתפקידו לספק אנרגיה לרכיבים האלקטרוניים במכשיר.

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- התאמת מכשיר שמיעהרעשים באוזניים וירידה בשמיעה- התאמת מכשיר שמיעה

אז החלטתם לטפל בבעיה ממנה אתם סובלים על ידי הרכבת מכשיר שמיעה. אחד הדברים החשובים במכשיר שמיעה הוא לבצע התאמה למטופל. לכל מטופל יתאים מכשיר שמיעה אחר וההתאמה תתבצע בהתאם לגורמים שונים. 

אז כיצד תתבצע התאמת מכשיר שמיעה למטופל?

  • רמת הירידה בשמיעה- הגורם הראשון שיבחנו הוא מה רמת הירידה בשמיעה של המטופל. למטופלים עם ירידות שמיעה קלות עד בינוניות יתאימו מכשיר שמיעה תוך אוזני או מכשיר שמיעה בהתאמה פתוחה (מכשיר הכולל צינורית דקה בתעלת האוזן). למטופלים עם ירידות שמיעה חמורות יותר ניתן להתאים מכשיר שמיעה מאחורי האוזן. 
  • קשיים הנלווים לירידה בשמיעה- הגורם השני שיבחנו להתאמת מכשיר שמיעה הוא קשיים הנלווים לירידה בשמיעה ביניהם סבילות נמוכה לרעשי רקע או לעוצמת קול חזקה ועוד. 
  • תפקוד מוטורי ומצב ראייה- הגורם השלישי שיש לקחת בחשבון הוא התפקוד המוטורי ומצב הראייה של המטופל. לשם כך יש להכניס ולהוציא את מכשיר השמיעה מהאוזן של המטופל ולשים סוללה קטנה. 
  • מצב רפואי של האוזן- גורם נוסף הוא המצב הרפואי של האוזן. כלומר, האם למטופל יש נטייה לדלקות אוזניים, האם יש לו הפרשת שעווה מוגברת ועוד. כל אלה ישפיעו על המכשיר שיתאים למטופל. 
  • אורח החיים והצרכים התקשורתיים של המטופל. 

חשוב מאוד לוודא שהאדם שמתאים למטופל את מכשיר השמיעה הוא אדם בעל ניסיון וידע בתחום האודיולוגיה ובמכשירי שמיעה. כמו כן, ההמלצה שלנו היא לבחור בסוכנות קרובה לבית, שכן תחזוקה של מכשיר שמיעה מצריכה ביקורים חוזרים. 

דרגות לקות שמיעה- האם ניתן להשתמש במכשיר שמיעה אחד?

אחת השאלות הנפוצות בקרב אנשים רבים היא האם לרכוש שני מכשירים שמיעה או שניתן להשתמש במכשיר שמיעה אחד בלבד? התשובה לכך תלויה בשאלה האם קיימת לקות שמיעה בשתי האוזניים או רק באוזן אחת. 

במידה שלקות השמיעה קיימת רק באוזן אחת ניתן להסתפק במכשיר שמיעה אחד עבור האוזן הפגועה. אך במידה שלקות השמיעה קיימת בשתי האוזניים חשוב מאוד להשתמש בשני מכשירי שמיעה. במצב שתבחרו להשתמש במכשיר שמיעה אחד בלבד אתם עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לאוזן ללא המכשיר. 

למה זה גורם לנזק?

כאשר אתם משתמשים במכשיר שמיעה אחד בלבד ללקות שמיעה בשתי האוזניים, האוזן בסופו של דבר תפסיק לתפקד ולאורך זמן יחולו בה שינויים בלתי הפיכים ביכולת שלה להעביר מידע למוח. תפקוד עם מכשיר שמיעה אחד במצב של פגיעה דו צדדית בשמיעה, יגרום לקושי בתפיסה מרחבית שמיעתית, קושי בהבנת דיבור ועומס על אוזן שאמורה לספק מענה לשני הצדדים. 

שני מכשירי שמיעה יאפשרו הבנת דיבור טובה יותר, התמצאות במרחב, זיהוי הקולות במרחב במיוחד אם תנאי ההאזנה קשים. שני מכשירי שמיעה חשובים לשמירה על יכולת הבנת הדיבור לטווח הרחוק. 

כמו כן יש לקחת בחשבון שהרכשת מכשיר שמיעה אחד, במצב בו קיימת פגיעה דו צדדית, ישפיע על גודל המכשיר ויצריך מכשיר גדול ובולט. לעומת זאת, הרכבה של שני מכשירי שמיעה, תאפשר לבחור במכשירי שמיעה נסתרים ואסתטיים יותר. 

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה