רעשים באוזניים וירידה בשמיעה

תוכן עניינים

רעשים באוזניים וירידה בשמיעהסובלים מרעשים באוזניים וירידה בשמיעה? המאמר הבא הוא בשבילכם. מצב רפואי בשם טינטון הוא מצב בו סובלים מרעשים באוזניים ובסופו של דבר מירידה בשמיעה. על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- מה זה?

טינטון, או בשם אחר טיניטוס, מתאר רעשים באוזניים. רעשים אלה הם רעשים הנשמעים כמו צלצולים, רחשים או זמזומים הבוקעים מתוך האוזניים. רעשים באוזניים הם תופעה די נפוצה, אשר מופיעה בקרב עשרה עד שבעה עשר אחוזים מהאוכלוסייה כתופעה כרונית. לפחות אחד מעשרה אנשים יחווה בשלב כלשהו של החיים את התופעה הזו. 

למרות שמדובר בתופעה נפוצה מאוד, במקרים רבים הצפצופים באוזניים יתגלו בתופעה שפירה. כלומר, כמטרד זניח שניתן להתרגל אליו תוך מספר חודשים לאחר הופעתו. מטופלים רבים מדווחים כי אינם מבחינים ברעשים באוזניים לאחר תקופה מסוימת. 

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- גורמים

הופעת טינטון עלולה להיגרם בעקבות מספר גורמים אפשריים. הגורם הנפוץ ביותר להופעת טינטון הוא נזק הנגרם לאוזן הפנימית. למעשה, כל פגיעה במסלול השמיעה בתוך האוזן או במבנה האנטומי שלה יכול לגרום לטינטון על ידי שחרור אותות חשמליים מרובים באוזן. 

מלבד פגיעה באוזן הפנימית יכולים להיות גורמים נוספים לטינטון כמו חשיפה לרעש, טראומה אקוסטית, מחלות כרוניות באוזן, מחלות ויראליות, פציעות פתאומיות, מחלות עצבים, אובדן שמיעה בעקבות גיל  מבוגר, לחץ דם גבוה, נטילת תרופות מסוימות ועוד. שימו לב שבמצב שאתם סובלים מטינטון יש להתייעץ עם רופא לגבי תרופות חדשות על מנת למנוע החמרה. 

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- תסמינים

טינטון יכול להופיע באוזן אחת או בשתיהן. כמו כן, הרעשים יכולים להיות רעשים כלליים שלא ברור מה המקור שלהם והאדם שסובל מהם לא מצליח למקם אותם בדיוק בחלל. 

טינטון יכול להופיע בשני אופנים מרכזיים-

  • טיניטוס הולם- צליל דפיקה או הלימה כנגד האוזן. צליל זה יישמע בערך כמו דפיקות הלב. 
  • טיניטוס סובייקטיבי ממושך- צליל צפצוץ או זמזום. צליל זה עלול להופיע בגלים. 

רעשים אלה יהיו רעשי רקע המופיעים באופן פתאומי. מי שסובל מהם יחווה מטרד מאתגר בהתחלה וייקחו לו מספר חודשים להסתגל לכך. ברוב המקרים, המטופלים יפתחו עמידות לרעש ויפסיקו להבחין בקיומו. אך יש לקחת בחשבון שקיימים מטופלים שלא יצליחו להסתכל לרעש והמטרד יחריף. בסופו של דבר המטופלים יחוו פגיעה משמעותית באיכות החיים שלהם, פגיעה בשינה, שיבוש של יכולות הריכוז, חרדות וחולשה כללית. 

פעמים רבות מדובר במעגל קשוח שפוגע בשגרת חייו של המטופל. כלומר, כל התסמינים מהם יסבול המטופל יגבירו את התופעה ואת עוצמת הרעשים מהם סובל המטופל. 

 

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- האם איכות השמיעה קשורה לכךרעשים באוזניים וירידה בשמיעה- האם איכות השמיעה קשורה לכך?

מטופלים רבים שסובלים מרעשים באוזניים סובלים גם מירידה בשמיעה באופן משמעותי. אך עדיין לא נמצא קשר ישיר בין הופעת רעשים באוזניים וירידה בשמיעה. עם זאת, אנשים רבים שסבלו מירידה באיכות השמיעה בעקבות גיל מבוגר, לפתע החלו לסבול גם מרעשים באוזניים. 

 

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- דרגות

במידה שאתם סובלים מירידה בשמיעה עליכם לבצע בדיקת שמיעה. תוצאות הבדיקה יקבעו את דרגת הליקוי ממנה אתם סובלים. 

  • שמיעה תקינה- אדם שאיכות השמיעה שלו תקינה, יצליח לשמוע קולות שקטים עד 20 dBHL. 
  • ליקוי קל- אנשים שסובלים מליקוי שמיעה בדרגה קלה, יתקשו לעקוב אחר אנשים המנהלים שיחה במקום רועש ובסיטואציה רועשת. מאופיין בבדיקה בין 25 לבין 39 dBHL. 
  • ליקוי שמיעה בינוני- מי שסובל מליקוי שמיעה בינוני, עלול להתקשות בניהול שיחה גם במקומות שקטים. כמובן שמי שסובל מליקוי שמיעה זה לא יצליח לנהל שיחה במקומות רועשים. אלא אם ירכיב מכשיר שמיעה. ליקוי שמיעה בינוני מאופיין בין 40 לבין 69 dBHL.
  •  ליקוי שמיעה חמור- מי שסובל מליקוי שמיעה חמור יאלץ להיעזר במכשיר שמיעה חזק או בשתל. ליקוי שמיעה זה מאופיין בין 70 לבין 89 dBHL.
  • ליקוי שמיעה עמוק- ליקוי שמיעה זה למעשה משול לחירשות. על מנת לנהל שיחה עם ליקוי שמיעה זה יש להתנהל בשפת הסימנים, לקרוא שפתיים ואף להתאים שתל. מאופיין ב90 ומעלה dBHL.

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- טיפול

במידה שאתם סובלים מרעשים באוזניים עליכם ללכת לרופא אף אוזן גרון באופן ראשוני. רעשים באוזניים המופיעים לאורך זמן מצריכים בדיקה שיכולה לשלול גורמי סיכון ולאפשר הפניה לבדיקות  נוספות במקרה הצורך. 

במידה שלא נמצא גורם מסכן לאחר הבדיקה הראשונית, קיימות מגוון שיטות לטיפול. 

קודם כל חשוב מאוד לשמור על האוזניים מפני רעשים חזקים מדי. לכן, אם אתם מבקרים במקומות רועשים או המוניים, ההמלצה היא להשתמש באטמי אוזניים. אטמי האוזניים יסייעו לכם בהגנה על האוזניים ויסייעו בתחושת הקושי שמתלווה לאירועים אלה. 

לאחר מכן, יש לבצע הפניית קשב או הסחת דעת. כלומר, ככל שתתמקדו בעיסוקי מסיחי דעת תוכלו להתקדם בתהליך ההסתגלות לרעש. במידה שתרצו להעמיק את ההסתגלות לרעשים ניתן גם לעבור עם קלינאי תקשורת. קלינאי התקשורת יוכל לספק לכם כלים שונים להתמודדות עם התסמינים. 

 

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- מכשירי שמיעה

אחת מדרכי הטיפול היא הרכבת מכשירי שמיעה. מכשירי השמיעה יכולים לסייע בשיפור איכות החיים של המטופל הן בתחום ירידה בשמיעה והן בתחום רעשים באוזניים. 

מכשיר שמיעה, הוא מכשיר שהתפקיד שלו הוא לשפר את יכולת השמיעה ולסייע לאנשים הסובלים מלקות בשמיעה. קיימים סוגים שונים ומגוונים של מכשירי שמיעה ביניהם מכשיר שמיעה קטן ונסתר בתעלת האוזן או מכשיר מאחורי האוזן המתחבר לאוזניה. תוכלו למצוא מכשיר שמיעה בטכנולוגיות שונות כמו מכשיר שמיעה אנלוגי, ממוחשב או דיגיטלי ולבחור מבין חברות שונות. 

 

רעשים באוזניים וירידה בשמיעה- התאמת מכשיר שמיעה

אז החלטתם לטפל בבעיה ממנה אתם סובלים על ידי הרכבת מכשיר שמיעה. אחד הדברים החשובים במכשיר שמיעה הוא לבצע התאמה למטופל. לכל מטופל יתאים מכשיר שמיעה אחר וההתאמה תתבצע בהתאם לגורמים שונים. 

אז כיצד תתבצע התאמת מכשיר שמיעה למטופל?

  • רמת הירידה בשמיעה- הגורם הראשון שיבחנו הוא מה רמת הירידה בשמיעה של המטופל. למטופלים עם ירידות שמיעה קלות עד בינוניות יתאימו מכשיר שמיעה תוך אוזני או מכשיר שמיעה בהתאמה פתוחה (מכשיר הכולל צינורית דקה בתעלת האוזן). למטופלים עם ירידות שמיעה חמורות יותר ניתן להתאים מכשיר שמיעה מאחורי האוזן. 
  • קשיים הנלווים לירידה בשמיעה- הגורם השני שיבחנו להתאמת מכשיר שמיעה הוא קשיים הנלווים לירידה בשמיעה ביניהם סבילות נמוכה לרעשי רקע או לעוצמת קול חזקה ועוד. 
  • תפקוד מוטורי ומצב ראייה- הגורם השלישי שיש לקחת בחשבון הוא התפקוד המוטורי ומצב הראייה של המטופל. לשם כך יש להכניס ולהוציא את מכשיר השמיעה מהאוזן של המטופל ולשים סוללה קטנה. 
  • מצב רפואי של האוזן- גורם נוסף הוא המצב הרפואי של האוזן. כלומר, האם למטופל יש נטייה לדלקות אוזניים, האם יש לו הפרשת שעווה מוגברת ועוד. כל אלה ישפיעו על המכשיר שיתאים למטופל. 
  • אורח החיים והצרכים התקשורתיים של המטופל. 

חשוב מאוד לוודא שהאדם שמתאים למטופל את מכשיר השמיעה הוא אדם בעל ניסיון וידע בתחום האודיולוגיה ובמכשירי שמיעה. כמו כן, ההמלצה שלנו היא לבחור בסוכנות קרובה לבית, שכן תחזוקה של מכשיר שמיעה מצריכה ביקורים חוזרים. 

 

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה