סיוע במימון מכשירי שמיעה בסל הבריאות 2017

תוכן עניינים

בישראל, זכאים אנשים בעלי לקויות שמיעה רציניות לקבל סיוע במימון מכשירים ייעודיים שמטרתם לסייע להתגבר על הליקוי. ישנם כמה מנגנונים שנועדו לסייע לקבוצת האוכלוסייה המורחבת של אנשים בעלי לקויות שמיעה, כאשר עבור ילדים – משרד הבריאות מסייע במימון רכישת מכשירי השמיעה ועבור מבוגרים (מגיל 18 ואילך), קופות החולים נושאות בחלק ניכר מהעלות של רכישת המכשירים.

לאחרונה, עם פרסום סל הבריאות לשנת 2017, עולה כי לצד תוספת תקציב לטיפול במחלות קשות כדוגמת מחלות אונקולוגיות (סרטן), קיימת גם התייחסות למימון מכשירי השמיעה. מה יקבלו מעתה אנשים כבדי שמיעה? מהו היקף המימון שסל הבריאות המעודכן יקצה לטובת כבדי השמיעה?

סיוע נוסף – למבוגרים

יותר מ-400 מיליון שקלים חדשים נוספו השנה (2017) לסל הבריאות, כאשר חלק ניכר מהתוספת מוקצית לחולים במחלות אונקולוגיות שונות. יחד עם זאת, עולה כי וועדת הסל החליטה להמליץ גם על תוספת תקציב שנועדה להעניק סיוע נוסף לחלק מאוכלוסיית כבדי השמיעה ובעלי לקויות השמיעה.

כאחוז אחד מתוספת התקציב של סל הבריאות המעודכן, מעל לארבעה מיליון שקלים חדשים, יופנו למימון עלותם של מכשירי שמיעה נוספים. בשלב זה, ידוע כי תוספת המימון מיועד למבוגרים, בטווח הגילאים של 31 ועד 50. מדובר על זכאות להחזר של עד כ-3500 ₪. על פי הערכות וועדת הסל, מתוספת התקציב שמיועדת למימון מכשירי שמיעה למבוגרים צפויים ליהנות מעל ל-1700 איש.

בהמלצת רופא או קלינאית תקשורת

על פי התקנות של משרד הבריאות, הזכאות לקבלת מכשירי שמיעה למבוגרים, בין גילאי 18 עד ל-50 נקבעת בכפוף להמלצת גורם מקצועי. קבלת מכשיר תיעשה בהתאם להמלצה של רופא מומחה (אא"ג – אף אוזן גרון) או בהתאם להמלצה של קלינאית תקשורת.

עד לגיל 50, זכאי המטופל לקבל החזר על רכישת מכשיר שמיעה חדש בכל כ-3 שנים. במידה והליקוי הינו בשתי האוזניים, הזכאות הינה לשני מכשירים (אחד לכל אוזן) במהלך תקופה זאת. יצוין כי במידה וקל שינוי בכושר השמיעה על המטופל, ניתן יהיה לקנות מכשיר חדש (באישור רופא) ובמימון קופות החולים.

למותר לציין, שלקופות החולים קיימת אפשרות להעניק יותר מאשר נקבע בסל הבריאות. הרחבה של הזכאות הזאת באה לידי ביטוי בדרך כלל עבור המבוטחים שהצטרפו לשב"ן, כלומר לביטוחים המשלימים של הקופות. בירור זכאות בעניין זה צריך להיעשות מול הקופות ובהתאם לקריטריונים המעודכנים.

זכאות גם לאחריות

לפני שמטופל בעל ליקוי שמיעתי רוכש מכשיר שמיעה, עליו לוודא שהמכשיר אותו הוא רוכש עומד בקריטריונים ומתאים לסוג הליקוי. לקופות החולים ישנם ספקים אשר אושרו ואשר רק מולם ניתן לרכוש מכשיר ולאחר מכן לקבל את ההחזר. מקובל כי גובה ההחזר עבור מכשירי שמיעה יהיה עד לרמה של 75 אחוזים מהעלות, סכום שיכול להגיע ללא קושי לכמה אלפי שקלים.

מכיוון שיש מכשירים באיכויות שונות, הוחלט כי את המכשירים הבסיסיים ניתן לרכוש ללא השתתפות עצמית כלל. את המכשירים המשוכללים יותר, ניתן לרכוש בהשתתפות עצמית (בדרך כלל – 25 אחוזים מהעלות, בכפוף לתקרה).  נדגיש, כי גם כאשר רוכשים מכשירי שמיעה תוך שימוש בזכאות להחזר, זכאי המטופל לקבל תעודת אחריות ושירות מלא של תיקונים כמקובל (בהתאם לכללי שימוש נכון וסביר במכשיר).

עבור אלה הזקוקים לראשונה למכשיר שמיעה נספר כי לאחר קבלת הפניה של רופא אא"ג, יש להגיע לבדיקת שמיעה. בדיקת שמיעה מבצעת במכון מקצועי (אודיולוגי) ולאחר מכן יתקבל הסבר לגבי סוגי המכשירים השונים.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה