כיצד מכשיר שמיעה מעלה את איכות החיים?

תוכן עניינים

כיצד מכשיר שמיעה מעלה את איכות החיים?ירידה ביכולת השמיעה אופיינית לבני הגיל השלישי ומהווה חלק מתהליך ההזדקנות, אולם בעיות שמיעה אינן מנת חלקן של קשישים בלבד ואינן תוצאה אך ורק של גיל. תהליך של ירידה בשמיעה נובע מפגיעה ביכולת המוח לפענח צלילים ומוביל לאי נוחות וקושי תפקודי, אך ניתן לטפל בבעיה כאשר אחת הדרכים היעילות והנוחות היא שימוש במכשיר שמיעה.

פגיעה בשמיעה כחלק מתהליך התנוונות של הגוף עם השנים מצביע על ירידה ביכולת האוזן בקליטת תדרי שמיעה שונים, ברוב המקרים התהליך הינו הדרגתי כאשר במקביל נפגעת יכולתו של המוח בפענוח של צלילים.

חשיבות השיקום

לשיקום השמיעה ישנה חשיבות רבה על מנת לשפר את איכות חייו של הסובל מהבעיה, רבים חוששים ונרתעים משימוש במכשיר שמיעה עקב סטיגמות חברתיות שונות ורואים בו פגם אסתטי, אך מכשיר השמיעה לא רק שמשפר את איכות חייו של המטופל, אלא מונע את המשך ההידרדרות. הטכנולוגיה המתקדמת בה נעשה שימוש מאפשרת הסוואה של המכשיר תוך השגת תוצאות משמעותיות בשיפור איכות השמיעה של המטופל.

תסמינים לירידה בשמיעה

  • קשיים וחוסר אחידות בהבנת הדיבור של הסובבים.
  • תחושה של המטופל כי הוא מפספס מילים מסוימות וקושי להבין ולהבחין בין מילים דומות.
  • קושי ביכולת להבדיל בין יחיד לרבים.
  • בקשות חוזרות מהדוברים לחזור על מילים ומשפטים.
  • צורך שהדיבור יועבר ישירות, פנים אל פנים על מנת להיעזר בקריאת שפתיים.
  • סימנים המעידים על שינויים בשמיעה המורגשים בקרב הסובבים כגון הגברת ווליום הטלוויזיה.

חשיבות ויתרונות השימוש במכשיר שמיעה

ללא שיקום של השמיעה בשלבים מוקדמים הבעיה תחמיר והמשך ההידרדרות יהיה מהיר יותר משום שלאורך הזמן, המוח שוכח כיצד לפענח תדרים אשר היו מוכרים לו בעבר. כמו כן, הקושי להבחין בי רעשי רקע לרעשי דיבור הולך ומתעצם. מרגע שהחל תהליך הידרדרות בשמיעה, חשוב שלא להזניח או להקל רטש בבעיה ולטפל בה, כאשר שימוש במכשיר שמיעה הוא דרך טיפול הכרחית.

יתרונות השימוש במכשיר שמיעה כוללים:

  • החזרת האפשרות של האוזן לקלוט תדרים אשר היו נקלטים בעבר אך חדלו מלהקלט.
  • המכשיר משמש כמעיין טיפול פיזיותרפי למוח ומאפשר לו ללמוד מחדש כיצד לפענח את התדרים הנשכחים.
  • במקביל לשימוש במכשיר יש לאמן ולחזק את יכולות סינון הרעשים, כאשר מכשיר השמיעה מצויד בטכנולוגיה המאפשרת החלשת רעשי רקע והגברת עוצמתם של רעשי הדיבור, אלה מאפשרים שיפור ביכולת לפענח דיבור.

שיפור באיכות החיים

השימוש במכשיר שמיעה מצריך תקופת הסתגלות בה יותאם הכיוון הנכון של המכשיר לאוזנו של המטופל אשר יאפשר לו תפקוד בכל תחומי החיים. התוצאות של הטיפול והשימוש במכשיר ניכרות לאחר כשלושה חודשים מתחילת הטיפול כאשר חל שיקום של כ-95% מיכולת הזיכרון השמיעתי המקורית. תקופת ההסתגלות למכשיר שמיעה הינה חד פעמית ולאחריה המוח מסתגל לשימוש במכשיר ואיכות השמיעה תישמר לעתיד.

התאמת המכשיר הנכון ביותר מושפעת מהשיקול הקליני בראש ובראשונה, אולם ישנה השפעה גם לפן האסתטי ולכן מועדף לרוב מכשיר קטן ככל שניתן. כיום מכשירי השמיעה מתקדמים ביותר ומאפשרים תפעול באמצעות אפליקציה וטכנולוגיית bluetooth.

מעל לשני שליש מהמשתמשים במכשיר מדווחים על שיפור באיכות החיים הנובעת משיפור בתקשורת עם הסביבה. אולם השיפור בשמיעה אינו מסתכם בהבנת הדיבור בלבד, אלא מקיף תחומים נוספים ועקיפים המושפעים מתחושת הביטחון שחוזרת למטופל וזו משליכה על הזוגיות, ההנאה מפעילויות שונות, שיפור ביחסים עם המשפחה, תחושה שאתה שוב כמו כולם ועוד.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה