מכשירי שמיעה עד הבית

תוכן עניינים

מכשירי שמיעה עד הביתמרגישים שהשמיעה שלכם התדרדרה? תוכלו לעבור בדיקת שמיעה והתאמת מכשירי שמיעה עד הבית. מה זה אומר וכיצד הבדיקה מתבצעת? על מכשירי שמיעה עד הבית נרחיב במאמר הבא. 

מכשירי שמיעה עד הבית- בדיקת שמיעה

מקומות שונים מספקים שירותי הגעה עד הבית. שירותים אלה כוללים בדיקת שמיעה בבית. הבדיקה מתבצעת על ידי קלינאי תקשורת על ידי אודיומטר נייד שהוא המכשיר שמבצע את בדיקת השמיעה. מכשיר זה בגודל של מחשב נייד, בודק את סף השמיעה ומאבחן האם יש אובדן שמיעה. חשוב מאוד שהציוד הנייד יהיה מאושר על ידי משרד הבריאות. 

אודיומטר נייד, הוא המכשיר המבצע את בדיקת השמיעה בבית. ניתן להבין את ההבדל בין אודיומטר נייד לאודיומטר נייח כמו ההבדלים הקיימים בין מחשב נייד למחשב נייח. למעשה, ההבדלים הם קטנים ואת רוב הפעולות שניתן לבצע במחשב הנייח ניתן לבצע גם במחשב הנייד. 

אודיומטר נייד הוא למעשה מכונה המאושרת על ידי משרד הבריאות ומאפשרת בדיקות שמיעה. האודיומטר הנייד חוסך הגעה למכון שמיעה ומאפשר קבלת תוצאות שמיעה זהות לתוצאות המתקבלות במכון שמיעה. 

בדיקת שמיעה על ידי אודיומטר נייד אורכת כ-15 דקות. על הנבדק המרכיב אוזניות, לשבת עם הגב לבודק ולהרים יד או ללחוץ על כפתור בכל פעם ששומע צליל דרך האוזניות. בדיקת השמיעה צריכה להתבצע במקום שקט, לכן בדרך כלל תתבצע בחדר נפרד, ללא רעש של מזגן או מקרר. במידה שהציוד תקין, אמורות להתקבל תוצאות אמינות וזהות לתוצאות שמתקבלות במכוני שמיעה. התוצאות יציינו את חומרת אובדן השמיעה, סוג האובדן והמלצה על מכשירי שמיעה מתאימים. 

מכשירי שמיעה עד הבית- התאמת מכשיר שמיעה

מלבד לבדיקת השמיעה, שירותי הגעה עד הבית מאפשרים לבצע התאמת מכשירי שמיעה בבית. כחלק מזה יילקחו מידות האוזניים ויכיילו עבורכם את מכשיר השמיעה. 

בעיות שמיעה עלולות להיות תוצר של סיבות שונות כמו גיל, תאונה או מחלה. לעיתים אלה יכולות להיות בעיות שמיעה זמניות הנובעות מדלקת אוזניים חריפה, ריבוי שעוות אוזניים או נטילת תרופות מסוימות שפוגעות בשמיעה. 

כל ליקוי שמיעה מסווג בהתאם לדרגת חומרה אחרת. ליקוי שמיעה מזערי מתאפיין בירידה של עד 25 דציבלים. לעומת זאת, ליקוי שמיעה חמור מתאפיין בירידה של מעל 70 דציבלים. לכל ליקוי שמיעה כזה יש להתאים את סוג מכשיר השמיעה. 

תהליך ההתאמה בבית כולל מספר שלבים- 

  • בחירת סוג ודגם מכשיר השמיעה המתאים למטופל בהתאם לאובדן השמיעה שלו ולאורח החיים שלו. 
  • לקיחת מידות האוזניים של המטופל (במידה ומדובר במכשיר שמיעה בהתאמה אישית).
  • כיוון של מכשיר השמיעה. 

כל השלבים הללו ניתנים לביצוע בבית המטופל, ממש בדומה למכון השמיעה. היתרון של התאמת מכשיר השמיעה בבית הוא היכולת לבחון את המטופל בסביבה הטבעית שלו ולבצע סימולציות כמו טלוויזיה, דיבור מרחוק, רעשים סביבתיים ועוד. אנשים רבים מעידים כי שומעים טוב במכון השמיעה אך מהרגע שיוצאים החוצה מגלים דברים רבים שמפריעים להתנהלות עם מכשיר השמיעה. לכן בדרך כלל תהיה תקופת ניסיון של חודש בה ייבחנו את המכשיר, יכוונו אותו מחדש והמטופל יוכל להסתגל אליו. 

מכשירי שמיעה עד הבית- הגורמים המשפיעים על התאמת המכשיר

קיימים מספר גורמים שיש לקחת בחשבון בתהליך ההתאמה של מכשיר השמיעה למטופל- 

  • רמת הירידה בשמיעה- הגורם הראשון שיבחנו הוא מה רמת הירידה בשמיעה של המטופל. למטופלים עם ירידות שמיעה קלות עד בינוניות יתאימו מכשיר שמיעה תוך אוזני או מכשיר שמיעה בהתאמה פתוחה (מכשיר הכולל צינורית דקה בתעלת האוזן). למטופלים עם ירידות שמיעה חמורות יותר ניתן להתאים מכשיר שמיעה מאחורי האוזן. 
  • קשיים הנלווים לירידה בשמיעה- הגורם השני שיבחנו להתאמת מכשיר שמיעה הוא קשיים הנלווים לירידה בשמיעה ביניהם סבילות נמוכה לרעשי רקע או לעוצמת קול חזקה ועוד. 
  • תפקוד מוטורי ומצב ראייה- הגורם השלישי שיש לקחת בחשבון הוא התפקוד המוטורי ומצב הראייה של המטופל. לשם כך יש להכניס ולהוציא את מכשיר השמיעה מהאוזן של המטופל ולשים סוללה קטנה. 
  • מצב רפואי של האוזן- גורם נוסף הוא המצב הרפואי של האוזן. כלומר, האם למטופל יש נטייה לדלקות אוזניים, האם יש לו הפרשת שעווה מוגברת ועוד. כל אלה ישפיעו על המכשיר שיתאים למטופל. 
  • אורח החיים והצרכים התקשורתיים של המטופל. 

מכשירי שמיעה עד הבית- למי זה מתאים?

שירותי מכשירי שמיעה עד הבית מתאימים בעיקר לאנשים מבוגרים ולכל האנשים שקשה להם להתנייד ולהגיע למכוני השמיעה. אך, גם מי שלא רוצה להטריח את עצמו בהגעה למכון השמיעה ובהמתנה למועד הבדיקה. זמני ההמתנה לבדיקת שמיעה דרך קופות החולים עלולים לקחת בין חודש לבין עשרה חודשים, בהתאם לאזור המגורים שלכם ולביקוש בו. לכן, על מנת להימנע מזמני ההמתנה הארוכים ניתן לקבוע תור בבית. 

קראו עוד: לקות שמיעה בקרב קשישים

מכשירי שמיעה עד הבית- יתרונות

לשירותי מכשירי שמיעה עד הבית יש מספר יתרונות בולטים במיוחד-

  • נוחות- מה יותר נוח מלקבל שירות עד הבית? כך אתם לא צריכים להתאים את עצמכם, אלא מותאמים אליכם. כמו כן, לא תצטרכו להתניע את הרכב, לחכות בפקקים המתישים ולחפש חניה. שירות זה מספק נוחות מקסימלית למטופלים.
  • שירות מהיר- על ידי שירות מכשירי שמיעה לא צריך לקבוע תורים ולהמתין. בדרך כלל שירות זה הוא שירות מהיר שמתבצע בתוך 48 שעות. 
  • אנשים שקשה להם להתנייד- זקנים, נכים או אנשים שקשה להם להתנייד מכל סיבה שהיא יכולים לקבל את השירות בבית ולא להטריח את עצמם או את הקרובים להם. 
  • תוצאות אמינות- התוצאות המתקבלות בבדיקות השמיעה ובהתאמת מכשירי השמיעה בבית זהות לתוצאות המתקבלות במכון השמיעה.
  • הסביבה הטבעית של הלקוח- שירות מכשירי שמיעה עד הבית מאפשר לבצע את ההתאמה בסביבה הטבעית של הלקוח. כך ניתן לבחון כיצד המטופל מתנהל בביתו, האם קשה לו לשמוע ממרחק מסוים בביתו, האם יש הפרעות מסוימות בבית שמקשות עליו ועוד. כך ניתן להתאים את מכשיר השמיעה בצורה הטובה ביותר למטופל. 
  • שירות הגעה עד הבית לאחר הרכישה- מכוני שמיעה רבים מציעים שירות מכשירי שמיעה עד הבית לאחר הרכישה של מכשיר השמיעה. כלומר, במידה שתצטרכו לכוון את מכשיר השמיעה או לקבל שירות כלשהו, יישלח אליכם הביתה נציג שיחסוך לכם את ההגעה למכון השמיעה ואת זמני ההמתנה. 

מכשירי שמיעה עד הבית- האם יש חסרונות?

התשובה היא כן. קיימים שני חסרונות מרכזיים בשירות מכשירי שמיעה עד הבית.

  • מכוני שמיעה פרטיים- לרוב האנשים, שירות מכשירי שמיעה לבית יינתן על ידי מכוני שמיעה פרטיים ולא על ידי קופות החולים. קופות החולים מספקות את השירות הזה רק עבור אנשים המרותקים לבית ואינם יכולים להתנייד ולהגיע למכון השמיעה. לכן, במידה שאינכם מרותקים לבית ואתם רוצים שירות עד הבית, יהיה עליכם להתנהל מול מכוני שמיעה פרטיים. בדרך כלל עלות ביקור ראשון תנוע בין 70 לבין 350 שקלים. 
  • סטיגמות- אנשים רבים טועים לחשוב ששירותי מכשירי שמיעה עד הבית הם שירותים לא אמינים או לא מקצועיים ולכן מעדיפים ללכת למכון השמיעה בעצמם. אך כפי שציינו מספר פעמים קודם, התוצאות המתקבלות בבדיקה הביתית זהות לתוצאות המתקבלות בבדיקה במכון השמיעה. 
צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה