איך מוזיקה פוגעת בשמיעה?

תוכן עניינים

איך מוזיקה פוגעת בשמיעהמוזיקה, מכל סוג שהוא, אמורה להנעים את הזמן ולשמש כערך מוסף וליווי לשעת הפנאי. אולם שמיעת מוזיקה בעוצמת קול רבה מדי, עלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בשמיעה. עובדה זו הוכחה במספר מחקרים אשר מסקנתם הייתה כי בעיות השמיעה של צעירים בשנים האחרונות עלתה באופן משמעותי, עקב תרבות המועדונים, ושמיעת מוזיקה בקול רם באמצעות אוזניות.

מחקר אנגלי גילה כי צעירים אשר חשופים לשמיעת מוזיקה בעוצמה גבוהה, עלולים להזדקק לעזרת מכשירי שמיעה כבר בהגיעם לגיל ארבעים. עם זאת, גם מוזיקאים רבים, או העוסקים במוזיקה באופן אינטנסיבי חשופים לסכנה זו.

הפגיעה בשמיעה עקב עוצמות קול גבוהות מדי, עלולה להיגרם מכל סוגי המוזיקה. בעבר הייתה הנחה כי מוזיקת רוק היא זו שגורמת לפגיעה הקשה ביותר, אולם כיום יודעים כי גם נגנים החשופים למוסיקה קלאסית רועשת, עלולים לגרום לאותה תופעה.

הפגיעה בשמיעה יכולה להיות ברמות שונות, מאובדן שמיעה קל ועד אובדן שמיעה כללי. בכל מקרה של חשד או חשש, כדאי לפנות לרופא אף אוזן גרון, אשר יוכל לשלוח לבדיקות שמיעה ייחודיות.

הגורמים המובילים לפגיעה בשמיעה

מועדוני ריקודים, או אירועי הופעות חיות בהם שומעים צעירים מוזיקה בעוצמות גבוהות של 100 דציבלים ויותר, נחשבים לגורמים המזיקים ביותר, כאשר התקן של עוצמת הקול שלא תפגע בעתיד השמיעה נקבע ל – 85 דציבלים.

האנשים אשר נחשפים לעוצמות אלה לאורך זמן, ייטו להתלונן על צפצופים באוזניים, סתימת אוזניים, שמיעה עמומה ואובדן שמיעה באוזן אחת או בשתיהן. סימפטומים אלה, בתחילתם, יכולים להיות זמניים ולהימשך לפרקי זמן קצרים. הם ייעלמו, לרוב, לאחר שנת ללילה או שהייה ממשוכת במקום שקט. חשיפה מתמשכת וממושכת עלולה לגרור אחריה נזק תמידי.מוזיקה ופגיעה בשמיעה

גורמים נוספים אשר עלולים לפגוע בשמיעה הוא שמיעת מוזיקה באוזניות בעוצמות קול של יותר מ-90 דציבלים (כמו אייפוד וסוגיו), שמיעת מוזיקה בחדרים סגורים ועוד. הפתרון המומלץ לבעיה זו היא מניעה במקרים הקיצוניים יותר כאשר המוזיקה קרובה יותר לאוזניים, או הגבלת זמן החשיפה, כמו למשל כאשר שוהים במועדון.

ההמלצה היא לשהות במקום רועש עד כשמונה שעות לעוצמת קול של 85 דציבלים. ככל שרמות העוצמה יהיו גבוהות יותר, כך זמן השהייה אמור להיות קצר יותר. עם זאת, במקרים של צורך מקצועי זה או אחר, יש לצפות את הקירות באופן מיוחד, להשתמש באוזניות מיוחדות או פקקי אוזניים אשר נמכרים בבתי המרקחת על מנת להפחית את הסכנה ולנסות למנוע את הנזק המתמשך.

מנגנון הפגיעה

הפגיעה בשמיעה, אשר הינה תהליך ארוך, מתרחשת בשבלול האוזן ובשערות הנמצאות בו. עוצמות קול גבוהות מדי, עלולות לפגוע בשערות, אשר רגילות להתנודד ולהגיב לעוצמות קול נמוכות יותר. חשיפה מתמשכת לרעשים, פוגעת ביכולת השערות להגיב לעוצמות אלה.

בדרך כלל, האוזן תצליח להתגבר על נזקים קצרי טווח, אולם תיכשל במשימתה, כאשר העומסים יהיו גבוהים יותר. פעמים רבות, הפגיעה תהיה בצלילים או טונים מסוימים, כך שהיא לא בהכרח תורגש אלא בבדיקת רגישות ומעמיקות.איך מוזיקה פוגעת בשמיעה שלנו

הפגיעה בשמיעה בעקבות חשיפה ממושכת לעוצמות גבוהות של מוזיקה דומה במהותה לירידה בשמיעה כפי שהיא מתרחשת בגיל המבוגר. בתחילה, הפגיעה תתגלה בתדרים גבוהים, כאשר לא תהיה יכולת להבחין בצלילים דקים, ולאחר מכן היא עלולה להתרחב גם לתדרים אחרים, עד כדי קושי בהבנת דיבור בתנאים קשים (דיבור בטלפון, דיבור בחבורות וכו) ובתנאים כללים. פגיעה בשמיעה עלולה להילוות לטינטון (צפצופים באוזניים), עצבנות, עייפות, קשיי ריכוז וכאבי ראש. כמו כן, עלולים צעירים אלה לסבול באופן חברתי ורגשי.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה