התקנת מכשיר שמיעה בבת ים

תוכן עניינים

התקנת מכשיר שמיעה בבת יםאנשים בעלי ליקוי שמיעה, יכולים להנות משיפור משמעותי בשמיעתם על ידי התקנת מכשיר שמיעה. ליקויי שמיעה יכולים להיגרם מסיבות שונות בכל גיל, אך בדרך כלל אנחנו נהיה חשופים לאנשים הסובלים מליקוי שמיעה שנגרם בעקבות הגיל. על התקנת מכשיר שמיעה בבת ים נרחיב במאמר הבא. 

 

התקנת מכשיר שמיעה בבת ים- מהו מכשיר שמיעה?

מכשיר שמיעה, הוא מכשיר שתפקידו לשפר את יכולות השמיעה של לקויי שמיעה. קיימים סוגים שונים של מכשירי שמיעה, חלקם קטנים ואסתטיים יותר ואחרים מעט גדולים ובולטים יותר. על מנת  להתאים מכשיר שמיעה יש לעבוד בדיקת שמיעה והתאמה בה יבחנו מספר אלמנטים בהם דרגת ליקוי השמיעה. 

מכשיר שמיעה פועל על ידי מספר רכיבים אלקטרוניים- 

  • מיקרופון קטן- תפקידו של המיקרופון הוא לקלוט את הצלילים בסביבה.
  • מגבר- תפקידו של המגבר הוא להגביר את עוצמת הצלילים הנכנסים.
  • רמקול- תפקידו של הרמקול הוא לשלוח את הצלילים המוגברים אל האוזן.
  • סוללה- תפקיד הסוללה הוא לספק אנרגיה לרכיבים האלקטרוניים במכשיר.

חשוב להבהיר- מכשיר שמיעה אינו פותר את הקושי השמיעתי במלואו ואינו הופך אדם לקוי שמיעה לאדם בעל שמיעה תקינה, אלא מסייע ומשפר את יכולת השמיעה של לקוי שמיעה. יהיו מצבים בהם מכשיר השמיעה לא יוכל לספק מענה מלא. 

התקנת מכשיר שמיעה בבת ים- סוגי מכשירי שמיעה

כפי שציינו, קיימים סוגים שונים של מכשירי שמיעה. ריכזנו לכם את המרכזיים בהם-

  • מכשירי שמיעה בסיסיים- את מכשירי השמיעה האלה ניתן לקבל על ידי קופות החולים בהשתתפות עצמית נמוכה או ללא השתתפות כלל. מכשירי שמיעה אלה נותנים מענה בסיסי ולא יתאימו למצבים קשים יותר. 
  • מכשירי שמיעה איכותיים- מכשירים בעלי הגנה מפני לחות, מאפשרים התחברות לאביזרים אלחוטיים, חיבור לאייפון ולמכשירי אנדרואיד של יצרניות מובילות, מתאימים לילדים, מאפשרים תקשורת בין זוג מכשירים. עם מכשירים אלה ניתן להתנהל בארוחות משפחתיות, להאזין למוסיקה, לנסוע ברכב, להנות מפגישות של אחד על אחד או במקומות שקטים, מאפשרים פעילות בחוץ, פעילות בבית, צפייה בטלוויזיה. 
  • מכשירי שמיעה מתקדמים- מכשירי שמיעה מתקדמים פועלים כמו מכשירי השמיעה האיכותיים. בנוסף אליהם מאפשרים לשבת בכיף בבית קפה או מסעדה, יעילים במקומות הומי אדם ובפגישות רבות משתתפים. 
  • מכשירי שמיעה פרמיום או עילית- מכשירים אלה בעלי רמת טכנולוגיה מהגבוהות ביותר. מכשירים אלה מאפשרים יכולת התמודדות אוטומטית ומהירה במגוון רחב של סיטואציות שמיעתיות ותקשורתיות. מאפשרים את כל מה שמכשירי השמיעה המתקדמים מאפשרים.
  • מכשירי שמיעה קטנים- מכשירי שמיעה קטנים, איכותיים ויעילים מאוד. ביניהם אף נמצא מכשירי שמיעה נסתרים. 

קראו עוד: איך לבחור מכשיר שמיעה?

התקנת מכשיר שמיעה בבת ים- דרגות ליקוי שמיעה

דרגת לקות השמיעה ממנה סובל המטופל תיבדק על ידי בדיקת שמיעה. דרגות ליקוי השמיעה-

  • שמיעה תקינה- אדם שאיכות השמיעה שלו תקינה, יצליח לשמוע קולות שקטים עד 20 dBHL. 
  • ליקוי קל- אנשים שסובלים מליקוי שמיעה בדרגה קלה, יתקשו לעקוב אחר אנשים המנהלים שיחה במקום רועש ובסיטואציה רועשת. מאופיין בין 25 לבין 39 dBHL. 
  • ליקוי שמיעה בינוני- מי שסובל מליקוי שמיעה בינוני, עלול להתקשות בניהול שיחה גם במקומות שקטים. מאופיין בין 40 לבין 69 dBHL.
  •  ליקוי שמיעה חמור- מי שסובל מליקוי שמיעה חמור יאלץ להיעזר במכשיר שמיעה חזק או בשתל.  מאופיין בין 70 לבין 89 dBHL.
  • ליקוי שמיעה עמוק- ליקוי שמיעה זה למעשה משול לחירשות. על מנת לנהל שיחה עם ליקוי שמיעה זה יש להתנהל בשפת הסימנים, לקרוא שפתיים ואף להתאים שתל. מאופיין ב90 ומעלה dBHL.

קראו עוד: איך בוחרים מכשיר שמיעה?

התקנת מכשיר שמיעה בבת ים- התאמת המכשיר

לכל מטופל יתאימו מכשיר שמיעה אחר, בהתאם ללקות השמיעה ממנה סובל. יש לוודא כי ההתאמה מתבצעת על ידי איש מקצוע בעל ניסיון בתחום האודיולוגיה ובמכשירי שמיעה. 

התאמת מכשיר השמיעה תתבצע בהתאם למספר גורמים שונים- 

  • דרגת לקות השמיעה- מכשיר שמיעה תוך אוזני או מכשיר שמיעה בהתאמה פתוחה יתאימו למטופלים עם דרגת לקות שמיעה קלה עד בינונית. מכשירי שמיעה מאחורי האוזן יתאימו למטופלים עם ירידות שמיעה חמורות יותר. 
  • קשיים הנלווים לירידה בשמיעה- בין הקשיים הללו יכולה להיות סבילות נמוכה לרעשי רקע או לעוצמת קול חזקה, צלצולים או רעשים בלתי פוסקים ועוד. 
  • תפקוד מוטורי ומצב ראייה- לשם כך יש להכניס ולהוציא את מכשיר השמיעה מהאוזן של המטופל ולשים סוללה קטנה. 
  • מצב רפואי של האוזן- האם למטופל יש נטייה לדלקות אוזניים, האם יש לו הפרשת שעווה מוגברת ועוד. 
  • אורח החיים והצרכים התקשורתיים של המטופל. 

התקנת מכשיר שמיעה בבת ים- תקופת ניסיון 

לאחר התאמת מכשיר השמיעה למטופל, המטופל יקבל את מכשיר השמיעה לתקופת ניסיון. במהלך תקופת הניסיון, המטופל יוודא שמכשיר השמיעה נוח לו, נותן לנו מענה ראוי על הצרכים שלו ומשרת אותו כהלכה. 

חשוב מאוד במהלך תקופת הניסיון לבחון את מכשיר השמיעה במצבים שונים כמו בבית, צפייה בטלוויזיה, ישיבה בבית קפה או מסעדה, מפגשים מרובי אנשים, הרצאות ועוד. על ידי כך, האודיולוג יוכל לכוון את מכשיר השמיעה ולהתאים אותו בצורה הטובה ביותר. בהתחלה כיוון המכשיר יהיה חלש ובהמשך בדרך כלל תינתן הגברה נוספת. לוקח זמן להסתגל למכשירי שמיעה ויש לקחת בחשבון שבהתחלה הצלילים נשמעים שונים ממה שרגילים, אך עם הזמן כישורי ההאזנה משתפרים. 

יש לקחת בחשבון כי יש להתרגל לנוכחות המכשיר באוזן. במידה שהוא גורם לכאב או לאי נוחות יש לחזור לסוכנות השמיעה שם יוכלו לשייף את המכשיר. 

יש לקחת בחשבון כי יש הבדל בתקופת הניסיון של מכשירים שונים- 

  • מכשירים תוך אוזניים- מכשירים אלה מותאמים למידת האוזן של המטופל. כלומר, מכשיר השמיעה מיוצר בהתאם למידות האוזן של המטופל. תקופת הניסיון של מכשירים אלה נמשכת חודש. במידה שהמטופל יחליט להחזיר את מכשיר השמיעה לאחר תקופת הניסיון יהיה עליו לשלם כ-10% מעלות המכשיר. 
  • מכשירים מאחורי האוזן- מכשירים אלה ניתנים לתקופת ניסיון של חודש ללא עלות כספית. יש לקחת בחשבון כי האוזנייה מיוצרת לפי מידות האוזן ועליה יש לשלם. 

 

התקנת מכשיר שמיעה בבת ים- מכשיר אחד או שניים?

שאלה נפוצה מאוד היא האם ניתן להסתפק במכשיר שמיעה אחד או שחייב שניים. במידה שאדם סובל מליקוי שמיעה באוזן אחת, הוא לא צריך שני מכשירי שמיעה. אך, במידה שאדם סובל מליקוי שמיעה בשתי האוזניים חשוב מאוד לרכוש שני מכשירי שמיעה. 

למה זה כל כך חשוב?

במידה שאתם סובלים מליקוי שמיעה בשתי האוזניים ותבחרו להשתמש במכשיר שמיעה אחד בלבד אתם עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לאוזן שלא קיבלה מכשיר שמיעה. במצב כזה, האוזן ללא המכשיר תפסיק לתפקד ולאורך זמן יחולו בה שינויים בלתי הפיכים ביכולת שלה להעביר מסרים למוח. מכשיר שמיעה אחד בליקוי שמיעה דו צדדי יגרום לקושי בתפיסה מרחבית שמיעתית, קושי בהבנת דיבור ועומס על האוזן השומעת. 

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא פן אסתטי, שכן מכשיר שמיעה אחד כאשר דרושים שניים יצריך שימוש במכשיר גדול ובולט. 

לכן, במידה שיש לכם ליקוי שמיעה בשתי האוזניים, אל תתפשרו ואל תנסו לחסוך ולרכוש מכשיר שמיעה אחד בלבד. 

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה