בעיות שמיעה עקב חבלת ראש

תוכן עניינים

אחת הסיבות לבעיות שמיעה יכולה להיות חבלת ראש – פגיעה שגורמת לשינויים תוך גולגולתיים שמשפיעים על מרכיבים שונים בגוף. בעיות שמיעה עקב חבלת ראש

לאחר פגיעת ראש, עלול להתפתח דימום או בצקת, שיוצרים לחץ על רקמות שונות במוח וביניהן עצב השמיעה והאוזן עצמה, ובכך עלול להיגרם מצב של פגיעה קשה שעלולה בסופו של דבר להוביל לפגיעה בשמיעה.

מה קורה בזמן חבלת ראש

חבלת ראש גורמת לשתי סוגי פגיעות: פגיעה מוקדית, בה נפגע אזור ספציפי מאוד ופגיעה מפושטת, בה נפגע שטח גדול יותר. בנוסף, הפגיעה עלולה להיות סגורה וללא שבר בגולגולת ומצד שני עלולה להיות גם פתוחה ובה הגולגולת תישבר וקרום המוח ייחשף.

הפגיעה הראשית גורמת לשינויים אקוטים בחלל הגולגולת, כמו דימומים ובצקות שיוצרים לחץ על איברים שונים. כך לדוגמא עלול להתעורר התקף אפילפסיה לאחר פגיעה ראש או להיגרם מצבים של איבוד זיכרון. בנוסף, מצב של זעזוע מוח גורם לפגיעה חמורה ברקמת המוח ולאבדן הכרה, וגם כן עלול להשפיע על מצב השמיעה.ירידת שמיעה עקב חבלת ראש

כאשר פגיעת הראש גורמת לנזק בעצב השמיעה או באוזן עצמה, עלולה להיגרם פגיעה קשה בשמיעה. דימום או לחץ על מרכיבים שונים בתהליך השמיעה עלולים לגרום לאיבוד יכולת השמיעה ולפגיעה קשה בתפקוד האוזן.

מקרה שכיח נוסף שגורם לבעיות שמיעה הוא קרע בעור התוף – מצב השכיח בעיקר לאחר טראומה ישירה וגורם לירידה חדה בשמיעה. כמו כן, לאחר פגיעת ראש עלולה להתעורר באזור דלקת, שתוביל להחמרת המצב. במקרים שהדלקת תיגרם באזורי מערכת השמיעה, עלול גם כן להיגרם נזק.

ביטויי הפגיעה בשמיעה לאחר חבלת ראש

בעית שמיעה עלולה להתבטא באובדן שמיעה זמני או קבוע ובטנטון מתמשך. כמו כן, הפגיעה באוזן הפנימית עלולה להוביל גם למצב של ורטיגו ולאבדן יציבות.

הפגיעה השכיחה ביותר לאחר חבלת ראש היא אבדן שמיעה. פגיעה זו נגרמת על רקע נזק לעצב השמיעה או לאוזן הפנימית, אשר מתבטא באבדן שמיעה ובטינטון. הנזק יכול להיות ישיר, ולהיגרם על רקע פגיעה מבנית שנגרמה כתוצאה מהחבלה, או להיות עקיף ולהיגרם על ידי לחץ על העצבים או הגעת תאי דלקת לאזור.

חשוב לציין שקיימים מקרים בהם פגיעת השמיעה היא הפיכה, אך קיימים מקרים רבים בהם הנזק הוא בלתי הפיך וגורם לפגיעה רצינית ביכולת השמיעה.

כיצד למנוע פגיעה בשמיעה עקב חבלת ראש

על מנת למנוע פגיעה בשמיעה, חשוב מאוד להגן על האוזן והראש בכל פעילות שעלולה להוביל לטראומה – רכיבה על אופניים, איגרוף, טיפוס, טיולי קיאקים וכו'. הגנה על הראש באמצעות קסדה עוזרת להימנע משלל ההשלכות של פגיעת הראש, וכחלק מכך גם מונעת פגיעות בשמיעה. מומלץ מאוד להשתמש בקסדות שמספקות הגנה על האוזן, ולוודא שהאוזן לא בולטת החוצה ושמורה היטב.פגיעה בשמיעה עקב חבלת ראש

כמו כן, במידה וקיים חשד לפגיעה בשמיעה, חשוב מאוד לבצע בדיקות שמיעה לצורך הערכת הנזק. לאחר הבדיקה ניתן להעריך האם השמיעה תקינה או שקיים נזק כלשהו, וכמו כן ניתן להשוות את התוצאות לבדיקת שמיעה בעבר ולהעריך האם המצב השתנה.

דרכי התמודדות

במקרה שאכן אובחן נזק שמיעתי בעקבות החבלה, חשוב מאוד לבצע הערכה מהירה של מצב הגולגולת ולטפל בנזקים במידת הצורך. במקרה שהנזק נגרם על רקע דימום או בצקת, יש לטפל להקלה על הלחץ התוך גולגלתי על ידי משתנים או ניקוז. במקרים של טראומה חמורה יותר, ייתכן ויהיה צורך בטיפול מעמיק יותר לתיקונה, כמו לדוגמא במקרים של קרע בעור התוף.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה