בעיות שמיעה במבוגרים

תוכן עניינים

בעיות שמיעה במבוגריםבעיות שמיעה במבוגרים עשויות לעבור בתורשה מההורים, או להיות מחלה נרכשת הנובעת מפגיעה באוזן, תרופות, חשיפה לרעש חזק, גידולים, פגיעת ראש או תהליך ההזדקנות. אובדן השמיעה עשוי להתרחש מעצמו או עם טינטון, צלצולים באוזניים.

הגורמים לבעיות שמיעה במבוגרים

חלק מהגורמים כוללים:

אוטוסקלרוזיסמחלה המשפיעה על האוזן התיכונה, ועל תנועת העצמות הזעירות. מצב זה עלול לגרום לסוג אובדן שמיעה הולכתי, וניתן לטיפול בניתוח.

מחלת מנייר המשפיעה על האוזן הפנימית – הגורמים למחלה אינם ידועים, אך היא מתחילה בין הגילאים שלושים וחמישים. אדם הסובל ממחלה זו חווה שילוב של אובדן שמיעה חושי עצבי, סחרחורת, צלצולים באוזניים ורגישות לצלילים חזקים. סוג אובדן שמיעה זה מטופל על ידי רופא אודיולוג. חלק מהאנשים הסובלים ממחלת מנייר מדווחים על תסמינים קלים, אך אצל אחרים התסמינים חמורים הרבה יותר. אובדן השמיעה בא והולך, אך לטווח הארוך הוא הופך לקבוע.

מחלה אוטואימונית באוזן הפנימית – אובדן שמיעה פתאומי המתפרץ במהירות, באופן משמעותי ומחייב טיפול רפואי בהקדם האפשרי להפחתת חומרת הבעיה.אדם מבוגר

תרופות הגורמות לאובדן שמיעה – כוללות אנטיביוטיקה כגון סטרפטומיצין; אספירין בכמויות גדולות; ותכשירי כימותרפיה כגון ציספלטין, קרבופלטין או חרדל חנקני.

פגיעת ראשעלולה להוביל לפגיעה מוחית טראומטית (TBI), שברים בגולגולת, חור בעור התוף ונזק למבנים באוזן התיכונה וכתוצאה מכך לאובדן שמיעה.

פרסביאקוזיס – אובדן שמיעה עצבי המתרחש בהדרגה בשלב מאוחר בחיים ומשפיע על השמיעה בשתי האוזניים לאורך הזמן. הדיבור מתחיל להישמע עמום או לא ברור, היות ונחלשת היכולת לשמוע צליל גבוה. טעויות דיבור עשויות להתרחש למשל בצלילים גבוהים ביותר, או במילים המכילות את האות "פ", במצב הגורם לבלבול.

גורמים אחרים – קיימות למעלה ממאה סיבות שונות לבעיות שמיעה במבוגרים. הסיבות ההפיכות הנפוצות ביותר הן הצטברות חמורה של שעווה בתעלת האוזן וזיהומים חמורים של האוזן החיצונית או באוזן התיכונה.

תסמיני בעיות שמיעה במבוגרים

באובדן שמיעה פתאומי וחמור אדם מבוגר מבחין מיד שיכולתו לשמוע יורדת באופן משמעותי או נעלמת לחלוטין באוזן הפגועה. אם אובדן השמיעה הוא הדרגתי, התסמינים עשויים להיות עדינים יותר ולהתבטא בקושי בהבנת שיחות.

בני המשפחה עשויים להתלונן על עוצמת קול גבוהה מדי של הרדיו או הטלוויזיה. מבוגר הסובל מבעיות שמיעה עשוי לבקש את הסובבים אותו לשוב על מה שהם אומרים, או שהוא אינו מבין מה הם אומרים.

מספר מחלות ומצבים הגורמים לאובדן שמיעה, עשויות לייצר תסמינים נוספים הכוללים:

  • צלצולים באוזניים.
  • נוזל או דימום מהאוזן.
  • כאב אוזניים עמוק, או כאב בתעלת האוזן.
  • לחץ או תחושת "מחנק" באוזניים.
  • סחרחורת או בעיות שיווי משקל.
  • בחילות.

אבחון בעיות שמיעה במבוגרים

הרופא יבקש את המטופל לתאר את התסמינים, וישאל את בני המשפחה לגבי היבטי הירידה בשמיעה. הוא יבקש לדעת אם המטופל נחשף לטראומה של האוזן או הראש, או אם סבל מדלקות אוזניים. הוא ישלול את האפשרות שהבעיות נובעות מתרופות ויבחן את מרשמי התרופות במרשם וללא מרשם אותן נוטל המטופל.

הוא יבצע בדיקה ויתבונן על האוזניים מקרוב. בדיקה זו כוללת:

בדיקת תעלת האוזן ועור התוף – באמצעות מכשיר מואר.

בדיקת ריין – קולן רוטט המוצב על העצם מאחורי האוזן לבדיקת אובדן שמיעה הולכתי.מכשיר שמיעה

בדיקת וובר – קולן רוטט מוצב באמצע המצח כדי לסייע באבחון איבוד שמיעה חד צדדי.

בדיקת אודיוסקופי – הרופא משתמש במכשיר המוחזק ביד לייצור צלילים בעוצמות שונות כדי לגלות אם המטופל שומע אותם.

אם מבוגר אובחן עם בעיות שמיעה, הרופא יפנה אותו לאודיולוג, לבדיקת רגישות השמיעה. האודיו לוג יבדוק אם קיימות בעיות באוזן התיכונה באמצעות מדידת יכולת עור התוף לשקף צלילים. בדיקות וטיפולים נוספים יקבעו בעקבות בדיקה זו.

טיפול בבעיות שמיעה במבוגרים

הרופא ימליץ על מכשיר שמיעה או שתל לשיפור יכולת המבוגר לתקשר עם אחרים. מכשיר השמיעה מגביר צלילים אלקטרוניים ויעיל למבוגרים רבים הסובלים מבעיות שמיעה כתוצאה מהזדקנות. מכשירי השמיעה של היום קטנים ביותר, ואינם נגלים לסביבה. שתל שבלול מתרגם צלילים לאותות חשמליים העוברים למוח. צורות מסוימות אחרות של בעיות שמיעה במבוגרים ניתנות לטיפול רפואי או בניתוח.

מחלת מנייראין תרופה למחלה זו, ומטרת הטיפול היא הקלת הלחץ באוזניים להפחתת התסמינים. חלק מהמבוגרים משפרים את התסמינים באמצעות הגבלת צריכת מלח, קפאין או אלכוהול והפסקת עישון. תרופות להפחתת אגירת נוזלים באוזן מסייעות, ובחלק מהמקרים יש צורך בניתוח.

נוירומה אקוסטיתהטיפול כולל ניתוח או הקרנות ממוקדות ביותר.

אובדן שמיעה טראומטי – בעיות בעור התוף ניתנות לעיתים לטיפול בניתוח.

תרופות – עצירת תרופות הגורמות לבעיות השמיעה במבוגרים עשוי לשפר את התסמינים או למנוע את החמרתם.

אובדן שמיעה עצבי פתאומיכשהסיבה אינה ידועה, מצב זה מטופל בדרך כלל עם סטרואידים כגון פרדניזון.

טיפולים אחרים – תוספים צפופים מאפשרים המסת שעווה באוזניים או שהרופא מסיר אותה בעדינות. אנטיביוטיקה מטפלת בירידה בשמיעה הנגרמת כתוצאה מדלקות אוזניים.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה