איך בנוי מכשיר שמיעה?

תוכן עניינים

מכשירי שמיעה נפוצים בעיקר אצל אנשים מבוגרים, מכיוון שליקויי שמיעה מופיעים בקרב אחוז גבוה יחסית באוכלוסייה המבוגרת. אולם לקות שמיעה הינה תופעה מוכרת גם בקרב אנשים צעירים ואף ילדים, שמסיבות שונות לא שומעים היטב באוזן אחת או בשתי האוזניים.

איך בנוי מכשיר שמיעה?

רבים מהם, ובעיקר הצעירים, חשים כי הרכבת מכשיר שמיעה מביישת אותם ולכן הם מנסים להימנע מכך.

אולם מכשירי שמיעה מודרניים הם כה קטנים ומוסתרים בהשוואה לימים עברו, שמכשול המבוכה מצטמצם, ולעומתו, התועלת והשיפור באיכות החיים שמעניק מכשיר השמיעה – גורמים לרבים להחליט כן להשתמש בהם.

סוגי מכשירי שמיעה

מכשירי השמיעה הקיימים בשוק שונים זה מזה בעיצוב, בהרכבה ובטכנולוגיה שבה הם משתמשים. מבחינה טכנולוגית, ניתן לחלק אותם לשני סוגים עיקריים:

  • מכשירי שמיעה אנלוגיים – מכשירים אלה קולטים את הקולות והצלילים בסביבתו של האדם ולאחר תרגומם לאותות אלקטרוניים, הם מגבירים את הצלילים בצורה אחידה, כלומר, הגברת קולות הדיבור והרעשים מן הרחוב היא זהה בעוצמתה, ומכאן החיסרון של מכשירים אלה. המכשירים האנלוגיים המתקדמים יותר מאפשרים מעבר עצמאי של המשתמש בין מספר מצבים המותאמים למשל לשיחה שקטה, למקום הומה וכו', וכך משתפרת יעילותם.
  • מכשירי שמיעה דיגיטליים – מכשירים אלה מאפשרים עיבוד של הקולות והגברתם בצורה סלקטיבית ומותאמת לצרכי המשתמש, זאת מכיוון שהם מתרגמים את הקולות לאותות דיגיטליים המבוססים על טכנולוגיהמכשיר שמיעה ממוחשבת.

המרכיבים העיקריים של רוב מכשירי השמיעה

  • מעטפת (SHELL) – זהו החלק החיצוני של המכשיר, שבתוכו נמצאים שאר חלקיו. המעטפת עשויה על פי רוב מפלסטיק או סיליקון.
  • מיקרופון – חלק זה קולט את הקולות והצלילים וממיר אותם לאותות חשמליים.
  • מגבר – נקרא בלועזית אמפליפייר. תפקידו להגביר את האותות המתקבלים באמצעות המיקרופון כדי לאפשר שמיעה טובה.
  • רמקול – נקרא בלועזית רסיבר. תפקידו להעביר את האותות המוגברים אל עצבי השמיעה בתוך האוזן.
  • סוללה – הבטרייה משמשת כמקור האנרגיה המאפשר את פעולתם של הרכיבים האלקטרוניים שבתוך המכשיר.
  • מעבד ממוחשב – זהו מחשב זעיר הנראה כמו צ'יפ קטן ונמצא בתוך תחת המעטפת של מכשיר השמיעה. תפקידו של חלק זה לעבד את אותות הקול הנקלטים במכשיר ולהתאימם לכל אדם בצורה הטובה ביותר בכל סיטואציה. עיבוד הקול מאפשר למשל סינון טוב של רעשי רקע.

אפשרויות נוספות

  • מערכת FM – זוהי מערכת שניתן לחבר אל מכשיר השמיעה ולשפר בכך את היכולות שלו. מערכת ה-FM  פועלת על גלי רדיו ומאפשרת שמיעה טובה יותר של קולות או צלילים מרוחקים, בעיקר כאשר ישנו רעש רקע המפריע לשמיעה תקינה.
  • מצב T – במכשירי שמיעה מן הסוג הנענד מאחורי האוזן, קיימת אפשרות להעביר את המכשיר למצב T, המיועד לשימוש בעת שיחת טלפון. במצב זה של מכשיר השמיעה, מנותק המיקרופון ובמקומו משתמש המכשיר ברכיב אלקטרוני בשם Telecoil המותקן בו, ותפקידו לקלוט את הקולות שמעבר לקו באמצעות שדה אלקטרו מגנטי. כך מתאפשרת שמיעה ממוקדת יותר ונמנעת הפרעה של רעשי רקע.

איך מרכיבים מכשיר שמיעה?

מכשירי השמיעה נבדלים זה מזה גם בצורת ההרכבה על האוזן:

  • BTE – מכשיר המורכב מאחורי האוזן (Behind The Ear). מכשירים אלה מיועדים לענידה בחלק האחורי של האפרכסת ועל אף מסורבלותם, יש להן יתרון משמעותי מבחינת איכות קליטת הקולות. כיום ישנם גם מכשירי מיני מסוג זה, שהם הרבה פחות בולטים לעין.
  • מכשירים בתוך האפרכסת – מכשירים אלה ממוקמים בחלק הפנימי של האוזן ונחשבים אסתטיים יותר.מכשיר שמיעה
  • ITC – אלה הם מכשירים הממוקמים בתוך תעלת האוזן (In The Canal). חלקם בולטים מעט החוצה וניתן לראותם, ואחרים מוסתרים לגמרי בתוך תעלת האוזן.
צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה