איך לבחור מכשיר שמיעה?

תוכן עניינים

ישנם המון שיקולים שצריך להתייחס אליהם כשרוצים לבחור מכשיר שמיעה בין אם זה נראות, פונקציונליות, עמידות, מחיר וכן הלאה. כעת נסקור סוגים עיקריים של מכשירי שמיעה וננסה למפות את אותם שיקולים בהתאם.

 

אבל לפני שנתחיל, הנה ארבעה דגשים חשובים לבחירת מכשיר שמיעה

  1. על מכשיר השמיעה שלכם להיות מותאם לכם אישית. שימוש במכשיר אחר עלול לעשות יותר נזק מתועלת ולפגוע עוד יותר במערכת השמיעה העדינה.
  2. שימו לב שאתם רוכשים מכשיר שמיעה ממקור מקצועי ואמין שייתן מענה מקיף כולל התאמה אישית של המכשיר, ליווי ואחריות עליו.
  3. איכות מכשיר השמיעה תשפיע ישירות על זמן ההסתגלות אליו ועל איכות החיים שיעניק לכם. הקפידו לבחור מכשיר מתקדם ואיכותי שיתאים לשגרת החיים והצרכים שלכם.
  4. כדי להבין מהו המכשיר הנכון עבורכם, תצטרכו להתנסות בכל סוג. אף אחד  מלבדכם לא יוכל לספר לכם מה תהיה חווית השמיעה שלכם בעזרתו.

 

מהם הסוגים העיקריים של מכשירי השמיעה הקיימים כיום?

  1. מכשיר שמיעה אנאלוגי שאינו עושה הבחנה בין רעשי רקע לקולות רלוונטיים כמו דיבור או מוזיקה, מגביר אותם לתוך האוזניים באותה המידה ועל כן לעיתים מבלבל את המטופל בהבדלה בין עיקר וטפל.
  2. מכשיר שמיעה דיגיטלי שמבוסס על הגדרות אישיות של המשתמש ומבדיל בין סוגי הרעשים, מכאן שמאפשר שמיעה איכותית יותר למשתמשים בו. זהו הסוג הנפוץ יותר מבין השניים והוא מיוצר בסגנונות שונים.

 

אילו סגנונות של מכשירי שמיעה ניתן למצוא בשוק?

  • מכשירים בתוך תעלת האוזן – מכשיר המונח לחלוטין בתוך תעלת האוזן ומסייע באובדן שמיעה קל עד בינוני בקרב מבוגרים. מכשירים אלו עונים גם על הצורך בנראות מינימלית של המכשיר, אמנם הם אינם מגבירי השמיעה הכי חזקים שניתן לרכוש וגודל הסוללה הזעיר שלהם משפיע על חיי הסוללה.
  • מכשיר שמיעה בתוך האוזן  – מתאים לאובדן שמיעה קל עד חמור ויותר קל לטיפול מהמכשירים הזעירים בתוך התעלה. חיי הסוללה שלו ארוכים יותר והוא מיוצר בהתאמה אישית למבנה האוזן. מכשיר זה רגיש יותר לרעשי רוח.
  • מכשירי שמיעה מחוץ לאוזן (מאחוריה) – מכשיר המתאים כמעט לכל הסוגים של אובדן שמיעה אך רגיש יותר לרעשי רוח ונראה לעין באופן בולט יותר מהאחרים.

ישנם סוגים נוספים שמומלץ להכיר לפני הרכישה של מכשיר שמיעה. אודיולוג מומחה יוכל לסייע בהתאמה נכונה לכל מקרה באופן פרטני.

פעמים רבות, מתגלית בעיה של ירידה בשמיעה, אשר ניתנת לפתרון פשוט יחסית, באמצעות מכשיר שמיעה. האבחון ייעשה, לרוב, במרפאות מיוחדות או במכוני השמיעה השונים המסונפים לקופות החולים. בבדיקה הממוחשבת, תוכל להימדד באופן מדויק רמת השמיעה, אשר תאופיין בדציבלים.

לאחר בדיקות השמיעה וקבלת התוצאה, יותאם מכשיר שמיעה באופן ספציפי על פי הצרכים והיכולות האישיות. כמו גם, המטופל יעבור בדיקות ומדידות של תעלת השמע ומבנה האוזן בכללותה. בכל שלב, ניתן וכדאי להתייעץ עם קלינאי תקשורת אשר מוסמך בתחום ומכיר את היצע מכשירי השמיעה הקיימים בשוק, כמו גם את מכשירי השמיעה מבית אופטיקנה.

ישנו היצע גדול של מכשירי שמיעה אשר נחלקים באופן כללי לשלוש קטגוריות על פי מיקומם: מאחורי האוזן, בתוך האוזן או בתוך תעלת השמע. לכל אחד ממכשירים אלה יתרונות וחסרונות אשר מתבטאים בגודל, במיקום ובעוצמה.

כל אחד מסוגי המכשירים מתאים לסוג פעילות שונה ולאנשים בעלי צרכים שונים. המכשיר אשר יותאם לצעיר ספורטאי עם ירידת שמיעה אינו דומה לזה אשר יותאם לקשיש אשר שוהה רוב הזמן בביתו. על מנת לבחור את מכשיר השמיעה המתאים ביותר, יש לקחת שיקולים אלה בחשבון.

נקודות נוספות אשר יש לקחת בחשבון:

  • מספר מכשירי השמיעה – פעמים רבות, אדם אשר סובל מירידה בשמיעה בשתי אוזניו, יעדיף שני מכשירים על מנת לאזן את הקולות המגיעים, ולהרגיש כבעל יכולות שמיעה טבעיים.
  • מחיר – תכונותיהם של מכשירי השמיעה השונים נבדלים זה מזה באופן משמעותי, בפערים היכולים להגיע לאלפי שקלים. יש לקחת שיקול זה בחשבון, אולם להקפיד על כך שלא יישאר השיקול היחיד.

מכשירי שמיעה מאחורי האוזן (BTE)

מכשירי שמיעה אשר ממוקמים מאחורי האוזן משמשים אנשים בעלי ירידה בשמיעה ברמה בינונית ועד קשה. מכשירים אלה הם לעיתים מסורבלים ונראים כלא נוחים, אולם פיתוחים חדשניים של מכשירים אלה מדגים קו של מכשירי שמיעה קטנים, אשר רק צינורית קטנה ושקופה מגיעה אל תעלת האוזן.מכשיר שמיעה

מכשירי השמיעה מסוג זה יכולים להתאים לאנשים אשר סובלים מכמויות שעווה רבות, מפני שהסיכוי של הצטברות שעווה על המכשיר, הוא קטן. הנוחות אשר יש במכשיר מסוג זה, הוא בטבעיות הקול המגיע לאוזן. מכיוון שאין הרגשת סתימות באוזן, היא נשארת חשופה והקול מגיע למעשה בצורה ברורה. עם זאת, חיסרון המכשיר הוא בעצם מיקומו הגלוי והחשוף.

מכשירי שמיעה בתוך האוזן (ITE)

גם מכשירים אלו יכולים לשמש אנשים בעלי רמת ירידה בשמיעה בדרגה בינונית ועד קשה. מכשירי השמיעה מסוג ITE נמצאים, או חבויים, בתוך האוזן החיצונית. מכשירים אלה מיוצרים על פי מיטב הטכנולוגיה החדשנית, ונעשים מירב המאמצים על מנת להביא לשכלולם הנוסף.

יתרונם הגדול של מכשירי שמיעה אלה הוא ביכולת להסוות אותם, כמו גם באפשרות הוספת מרכיבים מיוחדים כמו למשל סליל המאפשר קליטת צלילים דרך מעגל חשמלי ולא דרך הרמקול. אופציה זו מקנה יתרון בשמיעת צלצולי טלפון ובשהייה במקומות בהם קיימת לולאה השראתית. החיסרון אשר יש במכשירים אלה הוא שאינם משמשים כמכשירי שמיעה לילדים, מכיוון שיהיה צורך להחליפם על פי גודל האוזן המתפתחת.

 

מכשירי שמיעה בתוך תעלת השמע

מכשירי שמיעה מסוג זה (ITC  או CIC) משמשים אנשים עם ליקוי שמיעה ברמה קלה עד מתונה. מכשירים אלה נמצאים חבויים בתוך תעלת האוזן באופן חלקי או מלא. עצם גודלם של מכשירי שמיעה אלה יכול להוות הן יתרון והן חיסרון, תלוי באדם המשתמש.

הקושי בתפעולם וביכולת הכיוון שלהם יכול להוות אתגר יתר לאוכלוסיית המבוגרים, אך נוח לאוכלוסייה של צעירים (לא ילדים קטנים). חיסרון נוסף הוא שאין אפשרות להוסיף להם מרכיבים שונים, והינם מוגבלים בעוצמת השמע עקב גודלם המזערי.מכשיר שמיעה

במקרים מסויימים, מכשיר השמיעה אינו תורם לשיפור השמיעה של לקוי השמיעה. במצבים כאלה, במיוחד כאשר הפגיעה היא באוזן הפנימית, מומלץ לבדוק את האפשרות לעבור ניתוח להשתלת שתל שבלול, אשר מדמה ומחקה את את תהליך השמיעה.

יש לכם שאלות נוספות על מכשירי השמיעה, סוגים, עלויות ועוד? להרחבה: מכשירי שמיעה – שאלות ותשובות

 

 

המלצות אחרונות לפני קנייה

  • המנעו מלרכוש מכשיר שמיעה מבעלי מקצוע שמבטיחים לכם חזרה לשמיעה מושלמת. לצערנו אין כזו אפשרות עדיין וייתכן שמדובר בנוכלים.
  • הבינו שמדובר בהוצאה כספית חשובה העשויה להיות משמעותית והיערכו לכך בהתאם.
  • בדקו האם פוליסת הביטוח שאתם מחזיקים בה יכולה לסייע ברכישת המכשירים שכן מכשיר שמיעה נחשב אביזר רפואי.
  • בררו מול הספק על אחריות ותקופת ניסיון עם המכשיר החדש ולמדו את הפרטים אודותם – זמנים, מחירים, תנאים וכיו"ב'.
  • ודאו שהמכשיר מתאים גם לעתיד הקרוב והרחוק ולא פותר את הבעיה שלכם באופן זמני.
צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה