בדיקת ברה לאבחון ליקוי שמיעה

תוכן עניינים

בדיקת ברה (BERA – Brain Stem Evoked Response) הינה בדיקה נוירולוגית שמטרתה לבדוק את תגובת גזע המוח לגירוי קולי ולאמוד את סף השמיעה של הנבדק. היא בודקת את תהליך הולכת אותות קוליים מהאוזן הפנימית לגזע המוח. יתרונה של בדיקה זו בכך שהיא אינה דורשת שיתוף פעולה מצד הנבדק ולכן מתאימה גם לילדים ותינוקות. לפי תוצאות הבדיקה מתקבלת החלטה האם להמשיך בבדיקות נוספות.

מתי יש צורך בבדיקת ברה?בדיקת ברה לאבחון ליקוי שמיעה

  • כאשר יש חשד לחירשות או לליקוי בשמיעה.
  • כאשר בדיקות שמיעה רגילות אינן מהוות כלי יעיל לבדוק את רמת השמיעה אצל אדם.
  • כאשר קשה להשיג שיתוף פעולה מהנבדק בבדיקת שמיעה רגילה, למשל בבדיקת שמיעה לילדים ותינוקות או אצל אנשים בעלי פיגור שכלי ואוטיזם.
  • כאשר צריך להעריך את תפקוד גזע המוח במקרים של מחלות כמו טרשת נפוצה ותרדמת.
  • כאשר יש צורך לאבחן מצבים נוירולוגים כמו גידולים באזור תעלת השמע.
  • כאשר יש חשד לבעיות בשיווי משקל כמו סחרחורות חוזרות ונשנות, ורטיגו וכדומה.
  • אצל תינוקות מפנים בדרך כלל לבדיקת ברה כאשר הבדיקות השגרתיות הנערכות בבית החולים או בטיפת חלב יוצאות לא תקינות, כאשר יש במשפחה מישהו עם ליקוי שמיעה, כאשר התינוק נולד פג או סבל ממצוקה בלידה, כאשר במהלך השנה הראשונה לחייו הוא אינו מגיב כצפוי לקולות סביבו ואינו משמיע מלמולים כבני גילו ובכל מקרה אחר של חשד לבעיה בשמיעה.

בדיקת ברה – מהלך הבדיקה

אורך הבדיקה כשעה עד שעה וחצי והיא נערכת בשכיבה או ישיבה במצב של רוגע. אם הנבדק הוא תינוק או ילד נותנים לו תרופה לטשטוש או הרדמה לפני הבדיקה ועורכים אותה כשהוא ישן. הבדיקה אינה כואבת, אינה מסוכנת ואינה כרוכה באי נעימות כלשהי. בזמן הבדיקה שוהה בחדר מלווה של הנבדק. יש לציין שאסור לנהוג ביום הבדיקה ויש להימנע מפעילות פיזית העלולה להוביל לפציעה.

במהלך בדיקת ברה מחברים לראש הנבדק אלקטרודות אשר מחוברות למחשב ומצמידים לאוזניו אוזניות זעירות שדרכן מושמעים צלילים דמויי נקישות בעוצמות ובמרווחים משתנים. נקישות אלו גורמות לתגובות בעצב השמע אשר נמדדות באמצעות האלקטרודות ומוצגות על המחשב בצורת תרשים גרפי דמוי גלים.בדיקת ברה לאבחון ליקוי שמיעה והפרעות שמיעה

הגלים השונים המתקבלים משקפים את פעילות מערכת השמע במקומות שונים, החל מעצב השמיעה ועד לגזע המוח. כמו כן מאבחנים באמצעות הגלים את סף השמיעה בכל אוזן של הנבדק, שכן ניתן לאתר דרכם את עוצמת הצליל הנמוכה ביותר אליה נרשמת תגובה במוח.

בדיקת ברה נערכת לכל אוזן בנפרד כדי לבדוק את רמת השמיעה ותהליך הולכת השמע שאינם זהים לפעמים בשתי האוזניים. לעיתים, בפרט אצל ילדים, ייתכן וישנם נוזלים באוזן התיכונה העלולים להפריע לתוצאות הבדיקה. במקרה זה נהוג לערוך בדיקה נוספת של הולכת עצם.

היכן מתבצעת בדיקת ברה

כל עוד מדובר במבוגרים בריאים ניתן לבצע את הבדיקה במכון אודיולוגי או במכוני שמיעה, אך כאשר מדובר בילדים ותינוקות הבדיקה נערכת בדרך כלל בבתי חולים בגלל הצורך במתן תרופת הרגעה או טשטוש (סדציה) החיונית אצלם בכדי שיהיו רגועים ושקטים. יש צורך להצטייד באישור מרופא בכדי לקבל את תרופת ההרגעה, וכן על הילד או התינוק להיות בצום של מספר שעות.

תוצאות בדיקת ברה

כאשר תוצאות בדיקת ברה יוצאות לא תקינות הדבר מעיד על בעיה בעצב השמע העובר מהאוזן אל גזע המוח. במקרה זה יש לפנות לרופא אף-אוזן-גרון להמשך הבירור. במקרה הצורך עשוי הרופא להמליץ על בדיקות במוח כמו CT או MRI על מנת לאתר את הבעיה המדויקת.

 

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה