בדיקת שמיעה לילדים

תוכן עניינים

בדיקת שמיעה לילדיםכאשר הפעוט מגיע לגיל שנתיים והופך כבר לילד קטן, הוא מתחיל לפתח את יכולת ההתניה שלו, וכאן זהו הזמן שבו בדיקת שמיעה לילדים ניתנת לביצוע, בדיוק כמו בדיקת שמיעה לאדם מבוגר, רק שבמקרה זה הבדיקה מלווה במשחקים.

כמו כן, בדיקות שמיעה לילדים נעשות גם לאחר מקרים חוזרים ונשנים של דלקות אוזניים, השכיחות בקרב ילדים ועלולות להוות סיכון לשמיעה, במידה ואינן מטופלות כראוי.

את בדיקת שמיעה לילדים מבצעים במכון אודילוגי על ידי שתי קלינאיות תקשורת, כאשר אחת מהן עומדת מחוץ לחדר האטום, בו נערכת הבדיקה ומגישה את הגירויים- הדיבור והצלילים, ואילו השנייה נמצאת עם הילד בתוך חדר הבדיקה ועוזרת לו כך שיהיה מרוכז ושישתף פעולה. הכול כמובן בהתאם לגיל הילד וליכולתו.

במידה והבדיקה מעלה כי קיימת בעיית שמיעה, קלינאית התקשורת תמליץ על רכישת מכשירי שמיעה לילדים, המותאמים למבנה האוזן ולגודלה.

תהליך בדיקת שמיעה לילדים

הילד אשר נבדק, נמצא בתוך החדר האטום, מלווה במבוגר (לרוב יהיה זה אחד מהוריו) ובקלינאית תקשורת, כאשר האוזניים שלו מכוסות באוזניות.

קלינאית תקשורת מבצעת שלוש בדיקות שמיעה שונות:

  • סף שמיעה לדיבור – במהלך הבדיקה מבקשים מהילד להצביע על חפצים או על תמונות בהתאם למילים שהוא שומע, אשר נאמרות בעוצמה הולכת ופוחתת של קול. כאן מחפשים אחר עוצמת הקול המינימאלית שבה הילד מזהה דברים.
  • סף שמיעה לצלילים טהורים בהולכת אוויר- את השלב הזה מבצעים על ידי משחק התניה. הילד מתבקש לאחוז בידו חלק אחד של משחק או כל חפץ אחר ולזרוק אותו לקופסה בכל פעם בה הוא שומע צפצוף.
  • סף שמיעה לצלילים טהורים בהולכת עצם- גם את השלב הזה מבצעים על ידי משחק התניה. מאחורי האוזן של הילד ישנה אוזניית רטט, אשר נועדה לעקוף את המסלול הרגיל של השמיעה, כך שהיא מעבירה את הצליל היישר אל עצב השמיעה. על האוזן השנייה של הילד מורכבת אוזנייה רגילה. גם בבדיקה זו, על הילד לזרוק חפץ לתוך קופסה, כאשר הוא שומע קול של צפצוף.

במידה ויש לילד הבדל מסוים בשמיעה בשתי האוזניים, במהלך הבדיקה משמיעים לו רעש באחת האוזניות, על מנת שיוכלו לנטרל את המעורבות של אותה אוזן בעת מתן התגובות הרצויות.

הכנה לקראת בדיקת שמיעה לילדים

על מנת שנוכל למנוע, עד כמה שניתן, חרדה מיותרת של הילד מן הבדיקה הצפויה, כדאי להכין אותו מראש לקראת מה שעומד להיות בדיקת שמיעה לילדים, ולומר לו כי זה יהיה כמו משחק ולא כמו בדיקת רופא רגילה.

כדאי לספר לילד כי במהלכה של הבדיקה הוא עתיד לשבת בתוך חדר סגור (החדר האטום) עם אחד ההורים, ושהוא יצטרך להרכיב אוזניות על שתי אוזניו. עוד לפני הבדיקה, כדאי לתרגל ביחד עם הילד את הרכבת האוזניות על האוזניים, על מנת שנוכל להפחית, כמה שיותר מהחרדה מהרכבת מכשיר לא מוכר ושתהליך בדיקת שמיעה לילדים יהיה ידידותי ככל שניתן.

כדאי גם לתרגל את ה"משחקים" שייערכו על ידי קלינאי תקשורת, כמו זיהוי חפצים ותמונות על פי מילים שנאמרות לילד, תוך כדי הרכבת אוזניות, כאשר עוצמת הקול בעת "משחק ההתכוננות" תלך ותרד. בנוסף מומלץ לתרגל עם הילד משחק התניה ולבקש ממנו לעשות דבר מה בתגובה לדברים אשר נאמרים בעוצמות שונות של הקול.

טיפים לבדיקת שמיעה טובה יותר

  • קביעת שעה נוחה לבדיקה – מכיוון שהבדיקה כרוכה במאמצים גדולים מצד הילד, רצוי שהוא יהיה ערני ומסוגל לבצע את הדברים המתבקשים בצורה הטובה ביותר.
  • מניעת הסחות דעת – במהלך הבדיקה הילד זקוק לתנאים אופטימליים בהם הוא יהיה מסוגל להתרכז. על כן רצוי מאוד למנוע כל מיני דברים שיכולים לגרום להיסח הדעת, לדוגמה: הימנעות מדיבורים, כיבוי טלפונים ניידים, הגעה עם הילד לבד לבדיקה בלי אחים או אחיות, הימנעות מאכילה או מלעיסת מסטיק וכדומה. חשוב לתת לקלינאית התקשורת להוביל את הבדיקה ולא להתערב במהלכה.
צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה