מהי בדיקת הדים קוכליאריים?

תוכן עניינים

מהי בדיקת הדים קוכליאריים?בדיקת הדים קוכליאריים היא בדיקה שמתאפיינת ברגישות גבוהה ביותר המסוגלת לזהות נזקים באזור האוזן הפנימית. לא מדובר על בדיקה שבוחנת את איכות השמיעה של הנבדק כי אם על בדיקה שבוחנת את מידת התקינות של האוזן הפנימית ומסוגלת לספק הערכה לגבי התפקוד של השבלול. הבדיקה לא תלויה בשיתוף הפעולה של הנבדק ולפיכך נחשבת לאובייקטיבית לחלוטין.

בדיקת הדים קוכליאריים מאפשרת לזהות נזקים מזעריים ביותר, שבמקרים רבים לא גרמו עדיין לנזק לשמיעה כך שלא ניתן לאבחן אותם באמצעות בדיקות שמיעה אודיומטריות. היא מיועדת לשימוש בעיקר בקרב תינוקות קטנים ויילודים ונהוג לבצע אותו כבר ביום הראשון לחיי התינוק תוך מתן עדיפות לביצוע שלה במהלך השינה כחלק מבדיקות סקר יילודים.

עם זאת, ניתן לעשות בה שימוש גם כחלק מתכנית המעקב במקרים בהם ניתנו לחולה תרופות מסוימות לטיפול בבעיית שמיעה או בקרב ילדים קטנים שלא מאפשרים לבצע בהם בדיקות שמיעה התנהגותיות.

כיצד מתבצעת בדיקת הדים קוכליאריים?

בדיקת הדים קוכליאריים כרוכה בהנחה של מתמר בפתח של האוזן החיצונית של התינוק ממנו מושמעים צלילים עדינים ביותר. כאשר השמיעה תקינה, המיקרופון שמחובר למתמר מסוגל לקלוט את ההד של הצלילים המוחזרים מהאוזן הפנימית שמקורם בשבלול.בדיקת הדים קוכליאריים למטופלים

כאשר ההד לא חוזר או כאשר עוצמתו נמוכה מתעורר החשד כי קיים ליקוי שמיעתי כלשהו. הבדיקה אינה פולשנית בשום צורה, אינה כרוכה בסיכונים או בתופעות לוואי, אינה כרוכה באי נוחות או בכאב ואין צורך להתכונן אליה באופן מיוחד.

סך הכול בדיקת הדים קוכליאריים נמשכת מספר שניות אך יכולה להימשך גם מספר דקות בתלות בתזוזות של הנבדק בזמן הבדיקה וברעשי הרקע בחדר שבו היא מבוצעת.

הסבר על תוצאות בדיקת הדים קוכליאריים

התוצאות של הבדיקה מוצגות בזמן אמת על גבי צג. כאשר מתקבל לאחר השמעת הצלילים הד יציב בעוצמה הרצויה הרי שאין צורך להמשיך ולבצע בדיקות שמיעה נוספות בשלב זה. עם זאת, גם במידה וההד חלש במיוחד או שאינו נשמע כלל, לא תמיד הדבר מעיד על קיום של בעיה באוזן. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמידה והתינוק סובל מהצטברות של נוזלים באוזן התיכונה, לא ניתן יהיה לאבחן את איכות השמיעה בעזרת הבדיקה.בדיקת הדים קוכליאריים

בנוסף לכך, חשוב מאוד להבין כי למרות שהבדיקה מסוגלת לאבחן פתולוגיות בשבלול, במקרים מסוימים ייתכן מצב שבו חרף הממצאים התקינים עדיין התינוק יסבול מליקוי שמיעתי וזאת מכיוון שחלק מהליקויים השמיעתיים הם תוצאה של פגם במערכת העצבים המרכזית או בעצב השמיעה ולפיכך למרות שמערכת השמיעה תקינה עד לשבלול, האותות הנשמעים לא מסוגלים לעבור עיבוד תקין במוח.

לאור זאת, אין זה פלא שבמקרים רבים הבדיקה משמשת לבצע אבחנה מבדלת בנוגע למיקום של הפגיעה בשמיעה כאשר קיימת פגיעה מאובחנת.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה