אבחון עצמי – ירידה בשמיעה

תוכן עניינים

ירידה בשמיעה יכולה להיגרם מסיבות שונות או במצבים מסוימים בחיים כגון, דלקות אוזניים, מחלות האופייניות לתקופת ההיריון, מחלות תורשתיות, חבלות באזור הראש, חשיפה לרעש חזק במיוחד וכמובן תהליכי הזדקנות.

בחלק מן המקרים, הירידה בשמיעה הינה תהליך הדרגתי שבתחילתו הוא איננו מורגש, ורק מאוחר יותר חשים בו, בשלב שבו כבר ישנה לקות שמיעה משמעותית המשבשת את אורח החיים וההנאה מהם. בתחילה, רבים נוטים להגיב בהכחשה של המצב ולכן דוחים את האבחון והטיפול בירידה בשמיעה, אך המצב הלא נעים, הנחשב לעיתים אף למביך, לא נעלם אלא לפעמים אפילו מחמיר עוד יותר.

בני האדם זקוקים לחוש השמיעה שלהם על מנת לתקשר עם החברה ולהיות ערניים לסביבתם. אדם בעל ירידת שמיעה עלול להיתקל בקשיים בתקשורת עם בני משפחה וקרובים, והקושי אף חמור יותר בעת התקשורת עם זרים שאינם יודעים על המוגבלות.

בנוסף, אנשים החווים ירידה בשמיעה, שומעים פחות את הצלילים והקולות המלווים אותם בסביבתם, כמו: צלצול פעמון הדלת או צלצול טלפון, קולות הבוקעים מן המחשב, הטלוויזיה או מכשיר הרדיו ועוד דוגמאות רבות.

מצבים של ירידה בשמיעה שכיחים מאוד בגיל 60 ומעלה. הסטטיסטיקה מראה כי אחד מכל שלושה אנשים מעל גיל 60 חווה ירידה בשמיעה. לעיתים מדובר בתהליך איטי מאוד או בירידה קלה בלבד בשמיעה, אך במקרים רבים התהליך ממשיך להידרדר ומחמיר עם הגיל אפילו עד לכדי אובדן שמיעה מוחלט באחת האוזניים או בשתיהן.

שאלון לאבחון עצמי של ירידה בשמיעה

עוד לפני שניגשים לערוך בדיקת שמיעה במכון אודיולוגי, ניתן לאבחן באופן עצמאי האם באמת חלה הידרדרות בשמיעה. האבחון העצמי נעשה באמצעות שאלות מנחות שהתשובות עליהן יכולות להעיד על ליקוי שמיעה. כל אדם המעוניין לברר אם שמיעתו מידרדרת, יכול לענות על השאלון הזה בעצמו או ביחד עם בני משפחתו או חבר קרוב.

להלן השאלות לאבחון עצמי של ירידה בשמיעה. נסה לחשוב על סיטואציות מתאימות בחייך וענה עליהן:מסתקרן

  • האם הבחנת שקשה לך לשמוע קולות חלשים כמו לחישות, דפיקה על הדלת וכדומה?
  • האם קורה לך לעיתים שחלק מן המילים שאומרים בני שיחך אינן ברורות לך? או שאתה שומע את המילים אך לא מבין כל מילה במדויק?
  • האם קשה לך לשמוע דיבור כאשר הסביבה רועשת?
  • האם אתה מבקש מבני שיחך שוב ושוב לחזור על דבריהם?
  • האם קרוביך טוענים שאתה צופה בטלוויזיה בעוצמת קול גבוהה מידי?
  • האם אתה מתוסכל או מבויש משמיעתך בזמן תקשורת עם זרים?
  • האם מצב השמיעה שלך גורם למתח בינך לבין בני משפחתך?
  • האם אתה נמנע ממפגשים חברתיים שנהנית מהם בעבר עקב החשש להיתקל בבעיות שמיעה?

בדיקות שמיעה

אוזניות

אם רוב התשובות לשאלות בשאלון היו חיוביות, ישנה סבירות גבוהה לירידה בשמיעה, אולם, האבחון העצמי לבדו איננו מתיימר לאבחן ירידה בשמיעה. לכן, ענית על רוב השאלות בחיוב, מומלץ לפנות לבדיקת שמיעה מקצועית אצל אודיולוג מוסמך או אצל רופא אף אוזן גרון. בדיקת השמיעה המקצועית תבחן ביתר יסודיות את רמת השמיעה ובאיזה אוזן קיימת בעיה.

כיום ישנו פתרון לרוב המצבים של ירידה בשמיעה ואין צורך לוותר על איכות החיים. לאחר בדיקת שמיעה ואיתור מקור הבעיה ודרגתה, ניתן כמעט בכל מצב להתאים מכשיר שמיעה שיעזור בקליטת אותות השמיעה והגברתם, כך שאפשר יהיה לשמוע טוב יותר ולשוב ליהנות מחיי חברה עשירים ומהקולות והצלילים שהופכים את החיים למלאים יותר.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

התקשרו עכשיו!
לייעוץ ופתרונות שמיעה