זכויות ללקויי שמיעה

תוכן עניינים

למעלה מ- 10% מהציבור בישראל סובל כיום מבעיות שמיעה בדרגות חומרה שונות. הפגיעה והירידה בשמיעה עלולות לנבוע כתוצאה מליקויים מולדים או נרכשים, בצורה הדרגתית או פתאומית. במאמר זה יוצגו מספר זכויותזכויות לקויי שמיעה עיקריות והטבות להן זכאית אוכלוסיית לקויי השמיעה בישראל.

 

זכויות ילדים לקויי שמיעה והוריהם

ילד (עד גיל 18) אשר שמיעתו נפגעה בשיעור של 45 דציבלים יהיה זכאי לקבלת גמלת ילד חירש מהמוסד לביטוח לאומי ומשפחתו תהיה זכאית לקבלת הנחות בעבור התקנת טלפון לכבדי שמיעה, דמי שימוש חודשיים ותעריפי שיחות. בנוסף, יהיו זכאים הורי הילד להגשת בקשה לרשות המקומית להנחה בתשלומי הארנונה.זכויות לקויי שמיעה בישראל

ילד המוכר כנכה מאחר ושמיעתו נפגעה יהיה זכאי להשתתפות משרד הבריאות במימון שני מכשירי שמיעה כל שלוש שנים. השתתפות זו תלויה בסוג המכשיר והכנסת הוריו ולא תעלה על 3,500 שקלים. יתרה מזאת, הוא יהיה זכאי להשתתפות כספית נוספת לקניית מערכת FM כל חמש שנים, בסכום שלא יעלה על 5,000 שקלים ולמימון משמעותי ואף מלא מטעם קופות החולים בניתוח שתל קוכליארי. (מימון זה תקף גם לגבי מבוגרים שהתרחשו וכלול בסל הבריאות).

הורי הילד יהיו זכאים לנקודות זיכוי במס הכנסה ולקבלת תו נכה, המגיע גם למבוגרים המוכרים כנכים בעקבות ליקוי שמיעה.

זכויות לקויי השמיעה במקומות העבודה

עובד אשר שמיעתו נפגעה במהלך או עקב עבודתו כתוצאה מחשיפה לרעש מזיק (85db ומעלה) והוכר על ידי ביטוח לאומי כנכה בין אם על פי תקנות מחלת מקצוע, תאונת עבודה או הוכחה בדרך של מיקרוטראומה – יהיה זכאי לקבלת מענק חד פעמי או גמלת נכות חודשית מהביטוח הלאומי בהתאם לחומרת הפגיעה. על העובד, הסובל מנכות שמיעה להגיש את התביעה בתוך שנה מהאירוע או מגילוי הירידה בשמיעה ולעבור בדיקה המוכיחה כי שמיעתו נפגעה בכל אוזן ב-20 דציבלים לפחות.

בהתייחסות למקום עבודתו של אדם הסובל מלקוי שמיעה יש לציין כי חל איסור מוחלט על הפלייה וקביעת קריטריונים שאינם רלוונטיים לביצוע תפקיד מסוים העלולים לפסול בעלי מוגבלויות שונות. התייחסות זו כוללת את שלבי הקבלה לעבודה, ההכשרה המקצועית הנלווית לה, תנאי העבודה וכלל הזכויות המגיעות לעובד במהלך ובתום עבודתו.

זכויות לקויי השמיעה במוסדות הלימוד

תלמידים כבדי שמיעה יהיו זכאים להתאמות בבחינות הבגרות, שעות עזר לימודיות וטיפולי תקשורת מטעם משרד החינוך. בנוסף, בשני מועדים שנתיים יהיו זכאים תלמידים הניגשים לבחינה הפסיכומטרית לתנאי בחינה המתאימים למצבם התפקודי מטעם המרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

כמו כן, יהיה זכאי אדם ששמיעתו נפגעה למימון לימודים ולהכשרה מקצועית מהמוסד לביטוח לאומי – כולל תואר ראשון. סטודנטים בעלי לקויות שמיעה, אשר אובחנו במכון שמיעה,  יהיו זכאים גם במהלך לימודיהם להקלות ולהתאמה למצבם כדוגמת הארכות זמן, ליווי חונכים ועוד.

דמי תקשורת וסל תקשורת

מגיל 18 ומעלה עד לגיל פרישה זכאי אדם אשר שמיעתו נפגעה בשיעור של 70 דציבלים ויותר, מלידה או במהלך שלוש שנות חייו הראשונות, להחזרים כספיים וגמלה חודשית ממשרד הבריאות.

גובה הגמלה החודשית מכונה דמי תקשורת ומשתנה בין אדם עובד (342 שקלים) לאדם שאינו עובד (311 שקלים). סל התקשורת יהיה החזר כספי הניתן כל ארבע שנים בגין רכישת אביזרי עזר לשמיעה ולהתראה בסכום שלא יעלה על 3,109 ש"ח ובהשתתפות עצמית של בעל הליקוי בשיעור של 10% מעלות כל אביזר שנרכש. כמו כן, יהיו זכאים מבוטחי הביטוחים המשלימים בקופות החולים להחזרים נוספים בגין רכישות מסוג אלו.

נגישות לתקשורת

מגיל 16 ומעלה יהיה זכאי אדם אשר שמיעתו נפגעה בשיעור 50 דציבלים ומעלה לשעות תרגום ותמלול שנתיות (בין 16-45 שעות), ואדם חירש מגיל 18 ומעלה יהיה זכאי לפטור מתשלום אגרת הטלוויזיה מרשות השידור.

בהתייחסות לנגישות כבדי השמיעה לתקשורת יש להוסיף כי בישראל קיים חוק החל על גופי השידור המחייב הוספת כתוביות לפחות לרבע מהתוכניות המשודרות בשפה העברית, כולל מהדורת חדשות מרכזית ביום המועברת בשידור חי בשפת הסימנים.זכויות לקויי שמיעה בארץ

הטבות נוספות ללקויי שמיעה יינתנו בגין רכישת מכשירי פקסימיליה, גלאי בכי להורים לקויי שמיעה לתינוקות עד גיל שלוש ומכשיר ביפר המיועד לעיתות חירום ומצוקה.

צרו איתנו קשר
ד"ר סימה יום-טוב
ד"ר סימה יום-טוב

מייסדת המרכז למכשירי שמיעה בישראל, עם ניסיון עשיר מאד רפואת השמיעה ושיפור אורח חיים של כבדי שמיעה. מרצה בכנסים בתחום, מנהלת השתלמויות ופורומים מקצועיים במטרה להעשיר ולשפר את התחום.

053-3524859
לייעוץ ופתרונות שמיעה